KLIK JOM FOLO DI SINI

Isnin, Mei 31, 2010

Najib Tun Razak "jual" kedaulatan negara 40% kepada Temasek?

Najib didakwa "jual" tanah KTMB kepada Singapura secara halus?

PAS Johor mendesak Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak, mendedahkan secara terperinci isi kandungan Points of Agreement (POA) yang telah dipersetujui. Pesuruhjaya PAS Johor, Dato' Dr Mahfodz Mohamed berkata antaranya kandungan Points of Agreement (POA) yang ditandatangani kerajaan Malaysia dan Singapura tidak diperincikan kepada rakyat.

"Adakah POA yang digunapakai adalah yang ditantandatangani pada tahun 1990 oleh bekas Menteri Kewangan, Tun Daim Zainuddin. Ini kerana PAS Johor difahamkan POA 1990 tersebut tidak mendapat persetujuan kabinet pada masa itu," katanya.

Dakwanya, pembangunan tanah Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) seluas 217 hektar (536.2 ekar) di Tanjong Pagar, Kranji, Woodlands serta 3 lot di Bukit Timah yang diamanahkan kepada sebuah syarikat usahasama M-S Pte. Ltd di mana Khazanah Nasional Berhad memiliki 60% ekuiti dan 40% ekuiti di pegang oleh Temasek Holdings Ltd.

Kerana itu katanya, PAS Johor mendesak supaya syarikat usahasama yang dimaksudkan dalam kontek 60% ekuiti Khazanah mewakili Nilai Pasaran keseluruhan 217 hektar tanah KTMB di Singapura manakala Temasek Holdings pula hendaklah mengeluarkan modal bersamaan 40% dari Nilai Pasaran tanah KTMB tersebut.

Jika sebaliknya, ekuti 100% (60% + 40%) syarikat usahasama mewakili nilai pasaran keseluruhan 217 hektar tanah KTMB, maka PAS Johor menentang usahasama tersebut. Ini kerana dakwanya satu pengkhianatan kepada negara Malaysia kerana menjual kedaulatan dan maruah negara dengan cara memberikan 40% daripada tanah KTMB kepada Singapura melalui Temasek Holdings.

Dr. Mahfodz berkata dalam POA juga dinyatakan tanah keseluruhan KTMB seluas 217 hektar boleh di tukar berdasarkan kepada nilai masing-masing dengan tanah di Marina South atau di Ophor Rochor.

"Kita curiga tentang proses penilaian dan prosedur yang akan dijalankan nanti bila dilakukan pertukaran tanah KTMB," ujarnya. Beliau berkata, berdasarkan kenyataan akhbar bersama yang dilakukan oleh Perdana Menteri Malaysia dan Singapura hanya menyatakan secara umum perkara yang telah dipersetujui.

Sedangkan katanya persoalan itu membabitkan isu kedaulatan dan kepentingan negara. Ketidaktelusan itu juga telah mengundang pelbagai spekulasi dan ketidaktentuan di kalangan rakyat Malaysia. Sehubungan itu katanya, kerajaan Malaysia hendaklah sentiasa menjadikan kedaulatan negara dan kepentingan rakyat sebagai keutamaan dalam memuktamadkan perundingan dengan pihak Singapura.

Baru-baru ini dilaporkan Najib bersetuju dengan rakan sejawatnya dari Singapura, Lee Hsien Loong untuk menyelesaikan isu tanah KTMB yang telah tertangguh hampir 20 tahun. Kedua-dua Perdana Menteri juga telah bersetuju untuk menyelesaikan beberapa isu yang lain seperti pembinaan Sistem Transit Laju (RTS), pembangunan Bandar Kesihatan, penurunan kadar tol di Link Kedua dan penamatan Perjanjian Air, 1961. - Roy Rasul

Tiada ulasan: