KLIK JOM FOLO DI SINI

Isnin, Januari 21, 2008

HARAKAHDAILY GAM Artikel "Berbaloikah Jelajah Presiden PAS Ke Wilayah"?

Artikel "Berbaloikah Program Jelajah Presiden PAS?" tulisan saya memang telah menyinggung beberapa pihak. Tetapi, Harakahdaily telah menapisnya terlebih dahulu sebelum ia disiarkan. Kata Pengarangnya tiada isu apa-apapun!

By TARMIZI MOHD JAM

BEBERAPA emel, saya terima. Mereka bertanyakan kesahihan kononnya artikel saya bertajuk Berbaloikah Program Jelajah Presiden PAS? digam oleh Harakahdaily.

Menurut mereka, artikel itu dilihat terpapar dalam Harakahdaily pada 13 Januari 2008, sebelah pagi dengan teks penuh tetapi menjelang tengahari artikel tersebut disiarkan hanya para pertama (intro) sahaja hinggalah ke tengahari berikutnya.

Seorang rakan memberitahu saya, dalam Blog Kapak Jangak terdapat satu komen yang mengajukan isu yang sama kepada pengendali blog, Ramli Abdul Halim.

Ia disiarkan pada Respon 117, pada 17 Januari 2008 jam 9:21 PM oleh wei rozak selising said... yang menulis begini:

"Artikel Tarmizi Mat Jan dalam Harakahdaily kena buang selepas beberapa minit siar sebab kutuk Program Jelajah Presiden Pas. Guano ni meli weiiiii????? Ore Pas pun takleh tegor Presiden jugok ko? Pah kato ko umno peel huduh, napoknya bila kena ko batang pe*** sendiri baru tau hok mana mati pucuk, hok mano gagoh... Ko guano abe li kito? Ginilah, kito puok2 Pas ni, kita lantik tok guru Presiden kiti jadi dewa la, baru kena nga gaya... Dek neh..."

Ramli memberi respon berikut: "Respon Saya; Itulah realitinya. Mudah-mudahan Ustaz Tarmizi tak akan kendur semangat dalam membuat teguran dan pendirian demi masa depan perjuangan dan jamaah."

Sebenarnya, memang pada sebelah pagi 13 Januari itu, artikel tersiar penuh pada Harakahdaily.

Menjelang tengahari, sayapun terkejut kerana mendapati artikel itu disiarkan hanya para pertama (intro) sahaja dan di sebelah bawah teks itu diisi dengan iklan buku.

Terus saya menghubungi Ketua Pengarang Kumpulan Harakah, Ahmad Lutfi Othman untuk mendapatkan penjelasan. Beliau gagal menjelaskan kepada saya ketika itu.

Tetapi bertegas, tidak mungkin "digam" kerana kuasa "menggam" mesti dari beliau. Atau sekurang-kurangnya beliau tahu hal itu.

Tidak lama kemudian, Lutfi menghubungi saya menyatakan Harakahdaily ketika itu menghadapi masalah teknikal. Ia sedang dalam penyelenggaraan sistem.

Insya-Allah
katanya, artikel itu akan disiar penuh setelah keadaan pulih semula. Dia sudah memberitahu, web master Harakahdaily bernama Mohd Noor untuk menyiarkan semula.

Bagi memujuk hati saya, Lutfi memberitahu, takkan artikel "membina" macam tu nak digam. Lainlah, ada pendedahan yang mengaibkan PAS atau artikel yang berunsur fitnah yang nyata.

Tulisan saya memang telah menyinggung beberapa pihak. Tetapi, Harakahdaily telah menapisnya terlebih dahulu sebelum ia disiarkan. Kata Pengarangnya tiada isu apa-apapun!"

Antapun dah lama dalam dunia penulisan ni. Dah tahu mana yang kontroversi mana yang tak. Itu biasa je. Kita penulis, mestilah tajam dan pedas sikit," tegas beliau kepada saya.

Artikel Berbaloikah Program Jelajah Presiden PAS? turut diceduknya ke laman kendalian beliau, Detikdaily. Ia juga disiarkan oleh Web Tranungkite dan Laman Marhaen.

Tengahari esoknya, artikel saya itu tersiar penuh dibawah kolum pendapat, sudut sebelah kanan, di bawah kolum Lutfi, Subky dalam lain-lain penulis pilihan.

Dengan penjelasan ini, diharapkan segala kekeliruan atau khabar angin dan gosip berkenaan artikel Berbaloikah Program Jelajah Presiden PAS? telah DIGAM oleh Harakahdaily dapat diperbetulkan.

Anda boleh membaca artikel itu pada kolum "Minda" kemudian klik "Pendapat" dan carilah tajuk yang disebut. Masih tersimpan dalam arkib Harakahdaily.

Tiada ulasan: