KLIK JOM FOLO DI SINI

Isnin, Januari 28, 2008

Tarmizi, Maafkan Teman Kerana KETAWA Hari Ini! Respon Artikel "Anwar Boleh Saja Tanding Di MARANG & PANGKALAN CHEPA!"

TG Nik Aziz & Haji Hadi cukup kagum dengan Anwar. Jadi, secara simboliknya, tentu sekali kerusi Pangkalan Chepa dan Marang boleh saja diserahkan kepada Anwar. Soal dia boleh bertanding atau tidak, hanya isu teknikal...

By SHEIKH TELUK INTAN

BUKAN teman sengaja nak tergelak, tapi nak buat macam mana, tak tertahan hati teman dijentik oleh kegelian yang akhirnya menyebabkan teman tak dapat mengelak untuk tergelak.

Maafkan teman kerana tergelak wahai kawan-kawan, termasuklah , kawan teman yang berasal dari satu negeri, yang bernama Tarmizi Mohd Jam yang telah lama teman kenali.

Teman akui dia memang seorang penulis politik yang hebat. Banyak buku-buku tentang isu politik Malaya yang telah beliau tulis.

Teman pun pernah membantu Tarmizi mencetak , majalah yang beliau terbitkan pada tahun 1993. Teman sayang padanya sebagai seorang kawan.

Sekira, teman ada masa yang terluang , teman jenguk juga blognya: SanggahtokSago. Blognya pun bagus kalau dibandingkan dengan blog teman yang serba serbi ,lekeh!

Sekali lagi, teman nak mohon ampun pada kawan-kawan, termasuk Tarmizi kerana cukup suka menulis tentang kawasan Parlimen yang mana satu, Tuan Haji Anuar Ibrahim, mantan Presiden ABIM dan Timbalan Perdana Menteri Malaya akan bertanding dalam pilihanraya umum nanti.

Dan dalam tulisan terbarunya yang teman baca di TranungKite Online pada hari ini, Tarmizi menulis tentang kawasan-kawasan yang dikatakan akan diberi laluan kepada Tuan Haji Anwar Ibrahim untuk bertanding. Beliau menyatakan:

"Sehingga kini, belum ada suatu sumber yang sah berkenaan posisi kerusi yang akan ditandingi Anwar. Sebagai tokoh perdana, dia boleh bertanding di mana-mana sahaja.

Malah saya yakin jika Anwar mahu bertanding di Marang atau Pangkalan Chepa sekalipun, Tok Guru Nik Aziz dan Haji Abdul Hadi Awang tiada keberatan untuk menyerahnya.".

Mizi oh mizi,tidakkah mike sedor, Bang dollah pada bila-bila masa saja akan membubarkan Parlimen.

Bukan teman yang cakap, tetapi ramai pemimpin Pas dan PKR sendiri yang meramalkan bahawa pilihanraya akan diadakan selepas Hari Raya China atau selewat-lewatnya bulan Mac.

Jadi, apakah kes , Mizi meraban bahawa Anwar boleh bertanding dimana-mana sahaja di Malaya, sedangkan satu Malaya tahu bahawa Ketua Umum PKR itu hanya layak bertanding selepas tempoh edahnya tamat pada pertengahan bulan April 2008 berdasarkan undang-undang Malaya.

Lainlah halnya, kalau Bang dollah sengaja memilih untuk membubarkan Parlimen pada bulan April kerana dia merasakan dia sudah terlalu kuat dan hebat dari Anwar ataupun dia sengaja mahu memberi peluang pada Anwar bertanding dalam Pilihanraya Umum, untuk tujuan dia dan menantunya sahaja yang tahu.

Dalam politik apa yang kita anggap mustahil berlaku, akhirnya boleh berlaku juga.

Kalau Tarmizi dan kawan-kawan tersangat kepinggin supaya Tuan Haji Anwar bertanding dalam PRU nanti, cubalah korek-korek dan letupkan beberapa isu yang lebih besar yang tak diketahui umum yang secara alami akan membuat Bang Dollah tersepit dan memaksanya untuk tidak membubarkan Parlimen sehingga isu-isu yang diletupkan disini sana mengambil masa untuk diamankan, yang akhirnya melayakkan Tuan Haji Anwar bertanding.

Teman pun mahu melihat Anwar bertanding dalam pilihanraya nanti. Kalau dia menang, teman nak tengok adakah dia akan kekal bersama Barisan Alternatif, yang teman rasakan adalah satu pakatan yang masih rapuh.

Walaubagaimanapun sebagai tanda kasih sayang teman pada Pas, teman dengan rasa rendah diri, meminta supaya pemimpin-pemimpin Pas berhati-hati dengan permainan politik Anwar yang telah sekian lama beremdam dalam lubuk busuk, UMNO.

Pemimpin tertinggi Pas janganlah terlalu lurus bendul bila bersama dengan manusia yang bernama Anwar Ibrahim kerana beliau pernah kianat pada perjuangan Islam dan pada tahun 1982 pernah menikam Pas dengan menyertai UMNO, sebuah parti yang teman anggap sebagai paksi segala kejahatan di Malaya!

Mizi kawanku, sekali lagi teman mohon maaf kerana ketawa! Tak dapat teman tahan hati ini dari digeteletik oleh rasa geli yang tak terhingga dengan tulisan Mizi dan andaikata teman tersilap kerana kurang faham tentang maksud Mizi bahawa Anwar Ibrahim boleh bertanding dimana-mana di Malaya, maka ketawakanlah teman sepuas-puasnya.

Teman reda. Tak jadi hal! Bukanlah nama kawan, kalau kita tak pandai bergurau senda di antara satu sama lain!

Tiada ulasan: