KLIK JOM FOLO DI SINI

Isnin, Januari 28, 2008

Benarkah ANWAR Perkakas Anak Badawi Control DAP & PAS Diluar Umno?

Anwar control Lim Kit Siang bagi mempastikan DAP mengikut telunjuknya...

Anwar control TG Haji Abdul Hadi untuk jinakkan PAS bagi kepentingan anak Badawi? Logik tak sifir ini?

By KAPAK JANGAK

KALAULAH tidak dengan kebijaksanaan Perdana Menteri Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi, hari ini Dato' Seri Anwar Ibrahim masih lagi merengkok di penjara Sungai Buloh. Itu hakikatnya.

Keakraban hubungan antara keluarga Anwar dan keluarga Abdullah terserlah apabila sebaik sahaja dibebaskan, menantu Abdullah iaitu Khairy Jamaludin telah melakukan "political suicidal" dengan menghantar sendiri dengan tangan passport Anwar kepada beliau bagi membolehkannya ke luar negeri.

Inilah agaknya yang dikatakan, cincang air tak kan putus. Antara politik dan keluarga, Khairy memilih untuk menjaga hubungan kekeluargaan. Inilah sifat mulia Khairy yang harus dicontohi.

Anwar faham sangat soal ini. Sebab itu, Anwar juga mengunjungi majlis hari raya yang dibuat oleh Abdullah di Pulau Pinang. Penampilan "public affection" ini jelas menunjukkan betapa mereka menghargai hubungan kekeluargaan.

Oleh kerana hubungan inilah maka dalam apa keadaan sekali pun, Anwar tidak akan melakukan sesuatu yang merosakkan Abdullah dan Khairy. Anwar ialah manusia yang tahu mengenang budi.

Anwar tidak akan melakukan sesuatu untuk mengaibkan Abdullah, iaitu orang yang membebaskannya dari Sungai Buloh. Anwar bukan seperti "melepaskan anjing tersepit".

Malah, Anwar juga tidak berminat untuk menghalang Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak menjadi Perdana Menteri. Anwar akur, masa untuk beliau menjadi Perdana Menteri atau Timbalan Perdana Menteri sudah lama berlalu. Peluang ini tidak akan berulang lagi.

Kedudukan Najib sudah cukup kuat dan tidak boleh digoyang. Buat apa masuk UMNO kalau perlu bersaing dengan Najib. Anwar sudah terlalu tua untuk itu. Sebab itulah, Anwar tidak ghairah untuk kembali menyertai UMNO.

Buat apa tergesa-gesa masuk UMNO kalau tidak jadi PM. Kalau nak masuk UMNO semula, biarlah dengan style. Anwar pernah jadi ahli parlimen. Anwar pernah jadi menteri. Anwar pernah jadi Timbalan PM. Anwar sedar dia tak akan jadi PM.

Jadi, tidak ada insentif untuk Anwar kelam-kabut masuk UMNO semula. Anwar sedar kesemua hakikat ini. Anwar cukup masak dengan politik Malaysia.

Kalau Anwar tidak licik, masakan dia boleh sampai ke tahap TPM dalam jangkamasa yang singkat.

Ada orang masuk UMNO sejak zaman sebelum merdeka, tapi sampai sekarang baru jadi Ketua UMNO cawangan. Tetapi tidak dengan Anwar. Beberapa tahun saja masuk UMNO, dia dah jadi TPM. Itu kelicikan Anwar.

Bagaimanapun, Anwar sedar dia mempunyai misi yang besar. Dia perlu mempertahankan kepimpinan Abdullah. Itu tugas Anwar yang penting. Abdullah tidak bimbang dengan kedudukannya dalam UMNO.

Orang-orang UMNO akan menyokong pemimpin nombor wahid. Tun Dr Mahathir Mohamad juga dibenci, tetapi dia mendapat sokongan penuh orang UMNO.

Abdullah juga dikritik, tetapi orang-orang UMNO tak jadi hal. Semuanya diurus oleh Abdullah dengan baik. Yang susah ialah mengawal orang di luar parti.

Abdullah tidak boleh mengawal Dato' Seri Abd Hadi Awang. Abdullah tidak boleh mengawal Encik Lim Kit Siang dan anaknya, Encik Lim Guan Eng. Abdullah perlu mencari seseorang untuk mengawal mereka, membuat parti PAS dan DAP bagai lembu dicucuk hidung.

Abdullah tidak perlu bimbang tentang PKR -- it is irrelevant. Kata orang, datang tidak menambah. Pergi tidak berkurang.Anwar berada pada kedudukan yang terbaik untuk memainkan peranan ini.

Anwar mempunyai latarbelakang agama yang baik. Anwar dan Hadi pernah sama-sama dalam ABIM. Jadi, ada chemistry. Tak perlu cakap banyak, tengok muka pun dah tahu hasrat hati.

Dengan DAP juga begitu. Anwar memang hebat dalam isu-isu antarabangsa dan hak asasi manusia. Rekodnya berdemonstrasi di Baling menunjukkan bahawa Anwar sanggup berkorban apa sahaja. DAP juga berminat menjuarai isu-isu ini.

Maka, Anwar adalah pasangan secocok bagi DAP dalam hal ini. Dalam senario ini, Anwar boleh membantu Abdullah dengan mengawal PAS dan DAP. Itulah yang sedang dilakukan Anwar.

Hari ini PAS dan DAP berketuakan Anwar. Anwar yang menentukan di mana PAS dan DAP boleh meletakkan calon. Hitam kata Anwar, hitamlah kata PAS. Putih kata Anwar, putihlah DAP.

Ternyata Anwar berjaya dalam misi ini.Ada orang berkata populariti Abdullah menurun dan Barisan Nasional akan mendapat undi yang merosot dalam pilihanraya umum akan datang. Itu cakap orang.

Dengan usaha-usaha Anwar sekarang, tidak mustahil BN akan menang besar. Apa tidaknya, PAS dan DAP sekarang sudah mengikut telunjuk Anwar. Dan, Abdullah sendiri mendapat sokongan penuh dari dalam BN.

Sekarang, terserahlah kepada Anwar untuk menentukan berapa kerusi yang PAS dan DAP akan menang dalam pilihanraya nanti. Memang sukar untuk membuat PAS dan DAP menang pilihanraya, tetapi tidak sukar membuat kedua-dua parti itu kalah besar.

Lihat saja apa yang Anwar lakukan di Ijok. Walaupun dikatakan beribu-ribu orang mendengar ceramahnya setiap malam, tetapi tarian Anwar menghancurkan harapan anak jati Kuala Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim, untuk menjadi Yang Berhormat Tan Sri Khalid Ibrahim.Kalau di Ijok, Anwar menari.

Dalam pilihanraya nanti Anwar akan berdrama. Tajuk drama itu ialah "Mencari Jalan Pulang." Kepulangan Anwar ke dalam UMNO akan menjadikan PAS dan DAP seperti anak kehilangan ibu.

Mereka akan meratap dan meraung. Tatkala itu, tangisan sudah tidak berguna lagi. Soal "kesetiaan" Anwar terhadap PAS dan DAP boleh dipertikaikan. Dulupun Anwar pernah berjanji sehidup semati dengan Timbalan Presiden UMNO, Tun Ghafar Baba.

Bagaimanapun, akhirnya Anwar berjaya mengambilalih tempat itu. Anwar cuba bermain sandiwara yang sama dengan Mahathir, malangnya buku bertemu ruas.

Kini, Mahathir sudah tidak lagi berkuasa. Dia hanya seorang penjual roti. Yang menjadi Perdana Menteri ialah Abdullah. Pasti, Anwar kembali ke dalam UMNO. Dan, Khairy Jamaludin sekali lagi akan menghantar passport Anwar di rumahnya.

Kali ini bukan untuk mendapat rawatan di luar negara, tetapi untuk membolehkan Anwar menerima anugerah antarabangsa, Nobel Prize!

Respon Ramli Abdul Halim - Saya juga yakin Datuk Seri Anwar Ibrahim akhirnya akan kembali kepada Umno dan beliau akan jadi PM ganti Pak Lah. Bagaimanapun keadaan belum berlaku...kita kena sabar untuk tunggu dan lihat.

Nota Editor: Komen diatas ditulis oleh Analisis Malaysia bertajuk "Anwar Ibrahim : Mencari Jalan Pulang" dalam komen no. 13 pada 23 Januari 2008 jam 9.15 AM dan direspon oleh Ramli Abdul Halim dalam Blog Kapak Jangak pada Respon 125.

Tiada ulasan: