KLIK JOM FOLO DI SINI

Isnin, Januari 28, 2008

Ramli TOLAK DAKYAH Wasilah Diserah Kembali Kepada DATO' HUSAM!

Sebarang kenyataan sama ada Mingguan Wasilah akan diserahkan kepada Dato' Haji Husam kembali atau kini dibawah kendalian Syarikat Dian Daulnaim sebagaimana yang didesas-desuskan adalah merupakan dakyah-dakyah liar yang sangat tidak bermoral - Ramli Abdul Halim

By RAMLI ABDUL HALIM

DALAM kesibukkan saya membuat semakan layout Fajar Islam dan semakan akhir buku-buku yang bakal diterbitkan, saya dikejutkan dengan pertanyaan seorang rakan dari PKR benarkah Mingguan Wasilah akan diserah semula kepada Dato' Haji Husam kerana saya tidak mampu untuk gerakkannya kerana masalah modal.

Rakan dari PKR itu mendapat cerita itu dan kononnya dijaja oleh seorang wakil rakyat Pas di Tumpat. Beliau minta pengesahan saya.

Pada kesempatan ini saya INGIN MENEGASKAN BAHAWA MINGGUAN WASILAH TIDAK AKAN DISERAHKAN KEPADA SESIAPA LAGI UNTUK DIURUS TERBIT.

Sehingga bulan September tahun ini...Mingguan Wasilah adalah dibawah seliaan Yusri Yusoff sebagai Pengarang... sebelum beliau berangkat ke UK menyambung pelajarannya.

Selepas tarikh itu saya akan mengiklankan untuk mendapatkan Pengarang baru yang ada keupayaan mewajahkan Mingguan Wasilah seperti wajahnya sekarang atau pun lebih menarik dan berkualiti lagi dari sekarang.

Sebarang kenyataan sama ada Mingguan Wasilah akan diserahkan kepada Dato' Haji Husam kembali atau kini dibawah kendalian Syarikat Dian Daulnaim sebagaimana yang didesas-desuskan adalah merupakan dakyah-dakyah liar yang sangat tidak bermoral.

Saya cukup berpuashati dengan wajah dan sambutan terhadap Mingguan Wasilah sekarang.

Ianya samalah seperti mana kegemparan yang berlaku di Kuala Lumpur, malah khabarnya diisytiharkan dalam mesyuarat bahawa Mingguan Wasilah telah dibeli oleh Umno apabila saya menarik balik permit Mingguan Wasilah...walhal Umno tidak tahu menahu, apatah lagi terlibat dalam apa-apa pun keputusan saya menarik balik permit Mingguan Wasilah.

Kalau Umno benar-benar berhajat mahu membeli dan menawarkan harga yang boleh menjadikan saya hidup senang lenang... kenapa saya tak sanggup jual jika pertauran KKDN membolehkan saya menjualnya.

Malah jika Pas ke, DAP ke, PKR ke sanggup mahu membayar dengan harga yang tinggi dan seandainya tidak bercanggah dengan peraturan KKDN... kenapa saya tidak sanggup jual.

Tapi ada ke yang nak beli sekeping kertas bernama permit dengan bayaran RM1 juta atau RM5 juta. Kalau tak sanggup bayar sebanyak itu... lebih baik lupakan saja.

Untuk makluman dalam tanah pusaka peninggalan ayahnda... ada tiga kurang dari 500 pokok depu. Kalau harganya RM1,000 sepokok maknanya saya akan dapat hasilnya RM500,000.

Ertinya kalau nak beli permit saya... kena dengan harga RM1 sejuta ke atas. Saya difahamkan ada pimpinan besar parti yang sebut dalam perjumpaan dengan kakitangan Harakah dan Siasah kononnya Mingguan Wasilah 'takleh gi' dan ada permintaan dari pemilik permit supaya urusan penerbitannya diserahkan semula ke Hasrat Tinta yang kononnya selepas ketiadaan Mingguan Wasilah... ianya menjadi agensi berita yang akan bekalkan berita dan iklan kepada Harakah dan Siasah sebagai fungsi barunya.

Permilik permitnya adalah saya. Untuk sepanjang hidup saya...saya tidak pernah mabuk...sasan...sasau...meracau atau celebe tidak tentu kelu untuk memungkinkan saya ada menyebut apatah lagi merayu dan memujuk supaya Mingguan Wasilah diterbitkan kembali oleh Hasrat Tinta.

Kalau ada desas-desus timbul atau ada pihak yang mendakwa mewakili saya...ianya adalah satu bentuk penipuan yang sangat nyata.

Seorang rakan yang diminta mencarkan saya sebuah rumah di KL untuk dijadikan stor dan tempat pemandu dan eksekutif berehat sebelum mereka berkejar ke kawasan tengah, selatan, utara dan timur menggunakan lima buah van datang ke Kota Bharu untuk melihat sendiri keadaan pejabat yang saya baru di buka.

Kononnya, di KL telah tersebar cerita kononnya pengurusan pejabat saya telah bertukar tangan dan saya sendiri sudah tidak boleh masuk pejabat.

Sesampainya di Kota Bharu, rakan berkenaan menelefon saya dan bertanya saya sedang berada di mana. Bila saya kata berada di pejabat...dia macam tidak percaya dan meminta supaya saya jangan bergurau kerana dia serius.

Bila dia datang ke pejabat...dia terkejut beruk melihat saya sedang membuat pindaan layout majalah Fajar Islam dengan para petugas di unit pemasaran, reka bentuk dan pentadbiran am kalut dengan kerja masing-masing.

Unit pengiklanan akan memulakan tugas pada 1 Februari. Bila saya tanya tentang rumah yang disuruh sewa... dia kata dia tak berani nak cari kerana dimaklumkan saya sudah dihalau dari syarikat... orang lain dah ambil alih... dah beli.

Yang peliknya kenapa cerita-cerita yang tidak betul ini boleh berlaku. Hebat sangatkah saya? Bahaya sangatkah saya kepada Pas?

Sebenarnya saya merancang selain dari ada pejabat cawangan di KL saya bercadang akan membuka pejabat cawangan Utara sama ada di Kedah atau Pulau Pinang dan pejabat cawangan Wilayah Selatan di Johor serta pejabat Wilayah Timur A di Temerloh bagi memudahkan kerja-kerja pengedaran, sekaligus akan mengurangkan kos pengangkutan.

Macam mana pula saya boleh timbul cerita saya jual syarikat dengan begitu mudah. Yang peliknya juga macam mana tokoh besar Pas dan wakil rakyat Pas boleh kata Mingguan Wasilah akan diserahkan kembali kepada pihak yang diberi hak menerbitkannya sebelum ini.

Macam mana tokoh bertaraf pemimpin dan wakil rakyat boleh buat andaian dan menyebar dan menjaja maklumat yang tidak tepat.

Tindakan sedemikian sebenarnya boleh merosakan prestasi dan reputasi tokoh pemimpin dan wakil rakyat terbabit... saya tak ada jejas apa-apa kerana saya hanya kelas marhain sahaja... ada nilai apa-apa pada kacmata masyarat.

Betul kata anak kecil saya... biarlah si luncai terjun dengan labu-laubnya. Entah dari mana ungkapan itu dia tahu dan kutip... tak tau 'lah pula saya.

Bagaimanapun, melayan budak-budak bercakap... jauh lebih menyeronokkan dan menginfokan kepala dan dada dengan informasi berbanding dengan mendengar sebaran dakyah murahan wakil rakyat dan pimpinan parti yang takbur dengan merasakan diri hebat... dan dengan kuasa, dengan kedudukan dan pitih yang ada... semuanya boleh dibeli dengan mudah.

Podahhhhh!.

Tiada ulasan: