KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Februari 28, 2008

BN Parit Makin Panik: PAS DIJANGKA BUAT KEJUTAN SEKALI LAGI!

Datuk Che Ri Daud, akhirnya digugurkan dari menjadi calon BN Bota yang sebelum ini disandang oleh beliau. Mampukah penyokongnya bertahan?

By TARMIZI MOHD JAM

SAMBUTAN pengundi Parlimen Parit kini mencemaskan BN. Kedatangan Ketua Umno Malaysia, Hisyamuddin Husein dengan memperalatkan kemudahan kerajaan tidak disambut mariah, seperti di kawasan yang BNnya hebat.

Umno Parit makin panik. Ketakutan mereka "tsunami 99" berulang kembali, menyelubungi setiap pimpinannya. Pada 1999 dulu, BA menyapu bersih ketiga-tiga kerusi (Parit, Bota dan Blanja).

Ini memberi gambaran kepada senario politik tahun 1999 apabila semua program anjuran BN tidak lagi dikerumuni rakyat termasuk ahli dan penyokong Umno sendiri.

Hisyamuddin menaiki helikopter dalam siri kempennya ke Parlimen Parit. Beliau dikatakan amat kecewa dengan sambutan dingin rakyat di sini.

Menurut sumber, sudah ramai penyokong Yusuf Nordin, calon Dun Bota yang tidak terpilih "bekerja senyap-senyap" memburuk-burukkan calon-calon BN Nizar Abdul Aziz yang bakal berentap di Parlimen Parit.

Nizar adalah Ketua Pergerakan Pemuda Umno yang akan bertarung dengan Ketua Muslimat PAS Parit, Dr. Najihah Ahmad.

Menurut sumber, Umno Lambor Kanan dan Kg. Tua Bt 16 kini mula meuar-uarkan kata-kata keramat "kite ubah macam 99 dulu" meniti dari bibir ke bibir dan ia makin popular sejak calon mereka, Che Ri Daud digugurkan di Dun Bota kali ini.

Dr. Najihah dijangka menang kerana sumbangannya sebagai doktor perubatan di Hospital Changkat Melintang sebelum ini dan beliau kian dikenali ramai oleh kaum ibu di sini, setelah membuka "Klinik Dr. Najihah" di pekan Bota.

Selain faktor itu, "percakaran" dalaman Umno khususnya di Dun Bota yang ditandingi PKR, Usaili Alias dikatakan mampu memberi impak buruk kepada jentera BN dan sekaligus menaikkan sokongan rakyat terhadap PAS di Parlimen Parit.

Tiada ulasan: