KLIK JOM FOLO DI SINI

Isnin, Julai 01, 2013

Dakwat kekal: SPR dan Kerajaan BN "sama-sama pembohong" - Mohd Sabu


SPR dan pihak kerajaan kini sama-sama berbohong mengenai dakwat kekal, sehingga menyebabkan mereka mulai mencipta pembohongan baharu bagi menutup pembohongan yang dilakukan pada PRU13 lalu. Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu berkata, daripada pembohongan itu, SPR ternyata telah melakukan pembohongan lebih besar, apabila Pengerusinya sendiri, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof mengatakan dakwat kekal yang digunakan itu mengandungi silver nitrate. 

Katanya, terbaru, pada 27 Jun lalu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dato' Seri Shahidan Kassim mendedahkan bahawa dakwat kekal yang digunakan hanya mengandungi pewarna makanan dan bukannya bahan kimia silver nitrate.

Sebelum ini, Aziz dan Ketua Penerangan Umno, Dato' Ahmad Maslan mendakwa dakwat kekal yang digunakan itu sememangnya mengandungi silver nitrate, tetapi kandungannya telah dikurangkan demi kesihatan para pengundi dan ia mungkin menjadi punca dakwat itu tidak boleh bertahan lama.

"Jadi sekarang cakap siapa yang betul? Semuanya telah berbohong. Pembohongan lebih besar telah dilakukan oleh SPR. Mereka sengaja mencipta pembohongan baharu untuk menutup pembohongan sebelum ini," katanya ketika dihubungi 26 Jun lalu.    

Mohamad berkata, cara yang mereka lakukan dengan orang itu menyalahkan orang ini dan orang ini pula menyalahkan orang itu untuk menutup pembohongan terang-terangan. Dengan perkembangan ini, ujarnya, Pakatan tetap konsisten menuntut agar SPR dirombak segera. Dedahnya lagi, sebelum ini, Pengerusi SPR juga mendakwa badan itu telah mendapat surat daripada Kementerian Kesihatan yang memberi amaran mengenai penggunaan silver nitrate yang berlebihan di dalam dakwat kekal yang boleh menyebabkan penyakit ginjal dan kanser.

Selepas itu, tegas beliau, Menteri Kesihatan sendiri, Dato' Seri Dr S Subramaniam menafikan kementeriannya tidak pernah mengeluarkan laporan kesihatan berkenaan hal itu. Malah, menurut Menteri Kesihatan lagi, tiada perbincangan antara SPR dengan pihaknya untuk mendapatkan laporan mengenai penggunaan dakwat kekal dari sudut perubatan. Mohamad terkejut dengan pendedahan terbaharu daripada Shahidan pada 27 Jun lalu mengenai jumlah kos dakwat kekal mencecah RM7.1 juta.

"Mengapa kosnya begitu tinggi? Sedangkan dakwat di negeri China hanya ratusan ribu ringgit sahaja," katanya. Sehubungan itu, PAS mendesak SPR mendedahkan nama syarikat yang yang membekalkan dakwat kekal pada PRU13 lalu, memandangkan dakwat yang dibekalkan itu bukan sahaja amat tinggi kosnya, tetapi juga tidak memenuhi fungsinya kerana dakwat tersebut langsung tidak kekal. 

Tiada ulasan: