KLIK JOM FOLO DI SINI

Sabtu, Ogos 18, 2007

Cerpen: Haji Godak "Mengodak" Partai Ketayap Putih Sarat Dengan Masej & Istiqammah

Nukilan ABDUL HADI TULIS
Plaza Hotel, Kuala Lumpur

MALAM itu, hujan turun macam muntah-muntah katak. Jam didinding sudah menujah angka 8.00 malam. Pak Aji Godak membelek-belek surat undangan dari Lajnah Kemasyarakatan & Kejiranan Parti Ketayap Putih Kawasan Halilintar. Dikelihnya satu persatu agenda.

“Kena pergi ni. Nanti apa kata Ustaz Fisolullah. Penat dia hantar surat,” bisik hati kecil Pak Aji Godak tak sampai hati. Dicapainya kunci kereta Gen 2 yang baru dibelinya bulan lepas. Memang niat Pak Aji beli kereta untuk memudahnya ke program parti dan ke markaz kawasan.

Dia tahu, kalau dia tak pergi mesyuarat, siapa lagi yang boleh diharap Ustaz Fisollullah. Pak Aji Godaklah yang mengodak ahli-ahli cawangan supaya bangkit dan datang mengimarahkan program anjuran Kawasan Halilintar.

Pernah dulu, Pak Aji ditangkap polis kerana mempengerusikan Ceramah Tok Guru Haji Dollah yang begitu tersohor. Dia tidak mengalah! Dia yang bagi kata dua pada polis. Pasal permit, kata Pak Aji, partinya telah mohon tapi pihak polis tak respon. Soal polis tak bagi, itu bukan urusan dia. Begitulah tegasnya Pak Aji Godak.

Hingga Inspektor Ali Keramat terkumat-kamit menepis hujah Pak Aji. Akhirnya ceramah itu diteruskan. Kalau tak silap, Haji Mahfuzah jadi penceramah keduanya. Sebab dia yang pam semangat orang-ramai bagi derma. Banyak juga dikutip malam itu. Agaknya lebih RM13,000.00.

Mesyuarat sudah bermula. Al-Fatihah sudah dibaca. Ustaz Fisollullah minta Pak Aji bentang laporan macam mana Unit Kejiranan Taman Dato’ Memanda Menteri yang diketuai beliau boleh anjur Karnival Kesihatan dengan kerjasama Hospital Tongkah Pecah dan Klinik Kelubi Segar.

Macam biasa. Suara garau ala-ala Mohd Saqun memecah kesunyian mesyuarat itu. Ringkasnya, Ustaz Fisollullah memuji penglibatan Pak Aji dengan masyarakat sekelilingnya. Pak Aji memang menjadi tempat rujukan penduduk taman itu sejak delapan tahun lalu.

Jika ada kenduri-kendara atau kematian, Pak Ajilah orang nombor wahid yang dicari. Kalau balik kampong, maka “pening lalatlah” orang taman itu. Bukan orang taman itu tidak tahu, Pak Aji orang kuat Partai Kopiah Putih. Tahuuuu!

Orang Parti Keris Telanjang tahu. Orang Parti Bintang 14 tahu. Malah Dato’ Hitam Kelabu yang jadi Ketua Cawangan Parti Keris Telanjang yang tinggal tepi penjuru atap Surau Al-Kitabun pun kagum dengan Pak Aji Godak.

Pak Aji Godak boleh diterima oleh semua. Tapi dia tak pernah berkompromi dalam soal dasar parti. Pak Aji bukan hidupan dua alam. Dia ada prinsip. Dia tegas! Soal parti katanya, soal aqidah!

“Agak ana, orang hospital dan klinik tu bagi kerjasama sebab kita mampu kumpulkan masyarakat taman tu. Ana tak dapat rekemen Dato’ Susuk atau Dato’ Hitam Kelabu. Yang ana tahu, Dato’ Hitam cuba ganggu. Dia bagi tahu orang Surau Kitabun, yang Karnival itu program Partai Kopiah Putih. Parti pembangkang katanya,” tegas Pak Aji memulakan bicara.

Karnival itu, betul-betul berjaya. Hampir 80% orang taman itu turun. Walhal, yang mengendalikan Karnival terdiri dari YDP Haji Is, TYDP Ustaz Suhai, Naibnya, Haji Jam dan ramai lagi. Merekalah yang ke hulu dan ke hilir. Ke tengah ke tepi!

Pak Aji Godak mengundang YB Tok Guru Haji Azhari merasmi dan melancarkan Karnival yang julung-julung kali diadakan itu. Entah berapa ribu orang taman itu keluar, susah dibilang dengan jari. Tetapi masa derma darah, Dato’ Hitam kelihatan makin kelabu raut mukanya. Ingat dia, tak dapat sambutan.

“Aku ingat kecik. Beso program tuuu! Yang hospital dan klinik datang buat binatang apa? Aku mesti report dekat Tan Sri Kurap Panau. Tak boleh jadi macam ni. Lambat laun, kalah Keris Telanjang,” bentak Dato’ Hitam kepada dua tiga orang pengampu Cawangan Parti Keris Telanjang, yang melepak kat kedai kopi Tok Mok.

Sejak Parti Kopiah Putih menganjurkan Karnival Kesihatan di taman itu, nama harum Pak Aji terus menyakitkan mata dan telinga Dato’ Hitam dan Dato’ Susuk. Partai Kopiah Putih mula jadi sebutan. Kaunter Borang Ahli yang terletak dekat Gerai Briani Kambing Tok Dol, sebaris Mini Market Kohilal mula jadi perhatian.

Kata Bong Ramli, Setiausaha Pak Aji dalam Unit Kejiranan, sejak karnival sudah 1,231 penduduk taman itu jadi ahli Partai Kopiah Putih. Lebih kurang lima bulan selepas karnival.

YDP, Haji Is telah menyampaikan sijil keahlian kepada ahli-ahli baru kira-kira seminggu lalu. Di PASTI Padang Lalang, sebelah Taman Memanda Menteri. Ramai juga yang turun. TYDP, Haji Suhai, SU Haji Maellah yang beriya-iya menjamu mereka dengan briani kambing kurma. Aqiqah, katanya.

Sejak itu, Pak Aji Godak tidak serik-serik menganjurkan program kemasyarakatan. Dibuatnya ceramah kesihatan “Bahaya Barah Payu Dara” di kalangan kaum ibu di rumah Mak Timah. Dianjurkanya “Kursus Memasak Puding Gula Hangit”. Di rumah dia sendiri, pernah diadakan “Motivasi Keibubapaan”. Diundangnya Dato’ Husin Ali yang tersohor kat tv tiga suku.

Satu ketika, dikumpulnya mat rempit taman itu, dianjurnya sukaneka dan pertandingan motorsikal paling kreatif. Penyertaan percuma. Hadiahnya lumayan juga. Duit RM500. Dia dapat tajaan dari Syarikat Tenggelam Timbul, milik Tok Ngah Jering.

Paling menarik, Pak Aji pernah buat demontrasi memadam api di Tapak Pasar Malam Taman Memanda Menteri. Bomba datang. Apa lagi, pening kepalalah Dato’ Hitam dan suku sakatnya, bila tengok ramai penyokong kuat Parti Keris Telanjang, mengerumun program itu.

Hendak jadi cerita, hari Ahad ini, Pemadam dan Polis sanggup mengadakan Pameran dan Ceramah Anti Dadah kat Surau Kitabun, yang Pak Aji Godak jadi Imam dan jadi Pengerusinya. Maka pening kepala dan muntah tahilah Dato’ Hitam dan Dato’ Susuk berdepan dengan kebijaksanaan pemimpin Parti Kopiah Putih itu, Pak Aji Godak!