KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Februari 17, 2011

Abdullah CD atau Che Dat: Anak jati Lambor, Parit Perak yang menggerunkan 'nafsu serakah' penjajah British


Tarmizi menerima tiga buah buku Memoir Abdullah CD daripada Che Dat di rumahnya

Kenangan: Che Dat, Suriani bersama Ching Peng ketika bergerak aktif dalam PKM - 
Rejimen ke-10 TRM

Di tengah-tengah itu ialah Bung Hatta Yaakob, 75, bekas anggota Rajimen ke-10

Mengiringi Che Dat ke rumahnya dari kantin makan sarapan pagi di sebelah rumah tamu sambil menceritakan beberapa tempat pertempuran di kawasan ini

Tarmizi menulis buku pelawat di rumah Che Dat


Kedatangkan saya ke rumah pejuang kemerdekaan tulen yang juga bekas Pengerusi Partai Komunis Malaya (PKM), Abdullah CD atau Che Dat (gambar kanan) di No 54M. 13 Ban Chulabhorn Pataya 12, T.Sukhirin, C. Narathiwat, Thailand disambut dengan senyum lebar. Barangkali, beliau telah diberitahu terlebih dahulu oleh Bung Ishak Surin tentang saya "orang sekampung" dengan Che Dat akan tiba sebentar lagi. Kami masing-masing anak Lambor, Parit, Perak.

Che Dat dalam bukunya "Zaman Pergerakan Sehingga 1948" ada menulis beliau berasal dari keturunan Maharaja Lambor. Dan beliau juga "cucu-cicit" Dato Sagor, pahlawan terbilang yang menghentak penjajah Bristih di tebing Sg Perak.

Saya menaiki kereta berasingan dengan Bung Ishak; YDP PAS Bukit Bintang, Radhi Hashim dan Ali Maidin. Mereka menaiki kereta Ali, diiringi oleh Pak Akob atau Yaakob Ibrahim, 54, orang kanan Cik Dat sekarang. Ali Maidin bukanlah ada kena mengena dengan Abdul Rashid Maidin tetapi berkebetulan nama ayah mereka serupa. Rashid Maidin orang Sg Manik, Perak. Sementara Ali Maidin orang Tampin, Negeri Sembilan.

Saya bersama Pak Anas atau Anas Indera Jaya, iaitu menantu Cik Dat, anak Abdullah Sudin. Pak Anas berkahwin dengan Karimas, satu-satunya anak Che Dat hasil perkongsian hidupnya dengan wanita Tionghua bernama Eng Miing Ching atau nama Islamnya Suriani Abdullah.

Sepanjang perjalanan kira-kira selama satu jam dari Pekan Golok menuju Sukhirin, banyak cerita yang dipesankan kepada saya. Pelbagai soalan juga diajukan  bagi mencungkil sejarah silam, yang bagi saya amat berharga untuk dicerahkan semula. Terdapat kira-kira 12 pos tentera yang berkawal sepanjang jarak 60km itu. Ini kerana Wilayah Naratihiwat, Songkla dan Petani kini dalam perintah dharurat. 

Deligasi Bung Ishak Surin, hanya memberanikan diri untuk menemui Che Dat, dalam keadaan gawat di Selatan Thai itu. Alhamdulillah, sepanjang perjalanan yang menerujakan itu, tiada perkara yang tidak diingini terjadi. Sambil tersenyum girang, Che Dat menghulurkan tangan bersalam dengan saya, sebaik melangkahkan kaki masuk ke rumahnya. Di situ telah ada Cikgu Ishak, Ali, Radhi dan Pak Akob serta Karimas.

"Apa habo orang Lambo?" tanya Che Dat mengusik saya. "Alhamdulillah baik semuenye..." saya menjawab dalam loghat Parit.

Che Dat (gambar kiri) dilahirkan 2 Oktober 1923   di Kg Lambor Kiri, Parit, Perak. Bersebelahan dengan kampung saya, Kg. Lambor Kanan. Sungai Perak yang sarat dengan sejarah perjuangan telah memisahkan kedua kampung ini.

Kata Che Dat, ibunya sangat bekehendakkan anak lelaki setelah dikurniakan seorang anak perempuan. Keluarganya sudah merancang nama anak itu nanti ialah "Dat". Atas keinginan inilah maka apabila beliau lahir, dia dinamakan "Che Dat".     

Ceritanya lagi, ada dua kemungkinan dengan kelahiran beliau waktu itu. Satu, umurnya tak panjang dan kedua, dia akan menimbulkan banyak masalah di kemudian hari. Ini ekoran sewaktu ibunya mengandungkan beliau, sang belang selalu menghampiri rumahnya dan ia menggemparkan jiran-jirannya.

"Mereka hairan macam mana harimau boleh sampai ke tengah-tengah kampung yang jauh daripada hutan," ujar Che Dat.

Ayah Che Dat bernama Anjang Abdullah    bin KUlop Ali. Kata orang-orang tua Lambor, ayahnya keturunan Maharaja Lambor yang berasal dari Sumatera, Indonesia. Maharaja Lambor ialah pengasas dan orang yang membuka Lambor di Parit, Perak.

Datuk Che Dat, ialah Kulop Ali bin Panjang Limpai dan menjadi Ketua Kg Lambor Kiri. Che Dat tak ingat pula nama opahnya. Hasil perkahwinan itu, mereka ada lapan anak iaitu Long Fatimah; Anjang Abdullah (ayah Che Dat); Pandak Abu Samad; Jumaat; Lahinmat; Itam Kanda; Chu Repah  dan Che Lah.

Mak Che Dat bernama Halimah bin Itam Kohor, keturunan Tok Makmor yang berasal dari Bugis. Tok Makmor diriwayatkan sebagai antara sembilan adik-beradik lanun Bugis yang bersemenda dan menetap di sepanjang Sg Perak.

Datuk sebelah mak Che Dat ialah Alang Suri.   Mereka mempunyai dua orang anak iaitu Halimah dan Jumaah. Alang Suri pernah menjadi Ketua Kg Sena di Lambor Kiri.

Cerita Che Dat, ayahnya sangat membenci (getik) dengan Inggeris. Dia pernah terlibat dalam gerakan menentang Inggeris secara rahsia di Perak yang dipimpin oleh Raja Chulan pada 1930-an.

Ayahnya bercerita padanya, kumpulannya ada banyak ahli terdiri daripada orang Melayu dan Tionghua. Mereka gunakan isyarat sulit untuk mengenali sesama sendiri dan nbekerjasama antara satu sama lain.

Tetapi kumpulan ini telah diharamkan oleh Inggeris, kata Che Dat. Sultan Perak umumkan pengampunan terhadap orang-orang melayu dalam kumpulan ini. Maka ramailah orang pergi ke Kuala Kangsar mengadap Sultan dan barulah diketahui bahawa kebanyakan orang lelaki di sepanjang Sg Perak menjadi anggotanya.

Setelah datuk Che Dat (Itam Kohor) sakit lumpuh, ayahnya pula dilantik menjadi Ketua Kampung Sena.  

"Jemputlah minum," tiba-tiba suara Karimas menerpa. Pelbagai soalan Bung Ishak, Ali dan Radhi disulam dalam celah-celah kerancakan Che Dat bercerita tentang asal-usulnya di Lambor.
  
Saya akan menukil apa jua yang terfikir dan tercatat dari masa ke semasa dalam blog ini. Dulu saya menyangkakan Dato' Sago ialah orang Kg. Gajah. Rupa-rupanya anak Lambor jati, tempat kelahiran saya. Agaknya, sebab itu hati kecil saya terdetik untuk menamakan blog ini "SanggahTokSago". - bersambung  

22 ulasan:

CUCU PEJUANG berkata...

ALLAHYARHAM TUNKU A.RAHMAN TELAH 'MENGHARAMKAN' KAKI PEJUANG KEMERDEKAAN INI DARI TANAH MELAYU ATAU MALAYA...TIADA SIAPA YANG MEMBELA NASIB MEREKA.JASA PENGORBANAN YANG PERNAH DIPERTARUHKAN MENJADI MEMORI PAHIT MANIS....

Tarmizi Mohd Jam berkata...

Sebabnya, jika Che Dat dibenarkan pulang ke tanah air, Tunku tidak lagi layak digelar Bapa Kemerdekaan sebenar. Dia bukan saja tidak berjuang, memuntahkan peluh keringat menentang Inggeris, sebaliknya menjadi taukeh Melayu yang ditunggang Inggeris. Genarasi hari ini patut mencerahkan semula sejarah perjuangan kemerdekaan secara beradap, telus dan berani. Umno, Tunku dan lain-lain item bukan pejuang dan perintis kemerdekaan.

Unknown berkata...

Assalam,

Tuan, tumpang tanya adakah tuan juga keturunan Toh Maharaja Lambor ?

Terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

mengapa banyak orang melihat perjuangan CheDat salah pada hal CheDat lah yang betul-betul membela maruah malaya dari di perkotak-katikkan oleh british?

Tanpa Nama berkata...

rindu mahu melihat kmbali che dat.che dat pernah dtg kerumah sy hmpir belasan tahun lalu.

-cucu-

Tanpa Nama berkata...

Apart from that functional fitness" improves posture, and your plans vimax results images will succeed. The only rule with leggings is that they are ready to work with. If you don't want vimax results images to pass out do you? Cut the bad foods out of your day. However, when my family gets together. At the end of this month.

Here is my web-site ... http://vimaxpillsexposed.Com

Tanpa Nama berkata...

And it's not just zma erection for women. First, this is the second most common zma erection type is obstructive sleep apnoea, occurs when the throat is narrowed to a slit and parts of Europe. Possible drug side effects: decreased interest in sex, having a main building, and to his offering He had not respect. He should have arrested us.

Also visit my blog post ... Http://Vimaxvolumereview.com/

Tanpa Nama berkata...

Undeniably believe that which you said. Your favorite reason seemed to be on the internet
the easiest thing to be aware of. I say to you, I definitely get annoyed while people consider worries that they just
do not know about. You managed to hit the nail upon the top and defined
out the whole thing without having side effect , people can
take a signal. Will probably be back to get more. Thanks

Here is my site - Converse Basse

Tanpa Nama berkata...

Hi there it's me, I am also visiting this web site daily, this web site is genuinely fastidious and the users are truly sharing pleasant thoughts.

Here is my weblog: NFL Jerseys Cheap

Tanpa Nama berkata...

This post offers clear idea for the new visitors of blogging, that
really how to do blogging and site-building.

Check out my webpage ... Louis Vuitton Handbags

Tanpa Nama berkata...

Paragraph writing is also a fun, if you be acquainted with
then you can write or else it is difficult to write.

Here is my web blog - Michael Kors Handbags

Tanpa Nama berkata...

Wow, fantastic blog layout! How long have you been blogging for?

you make blogging look easy. The overall look of your website
is great, let alone the content!

Feel free to surf to my weblog: Louis Vuitton Handbags Outlet

Tanpa Nama berkata...

Its like you read my mind! You appear to know so much about this, like you wrote the
book in it or something. I think that you could
do with a few pics to drive the message home a bit, but
other than that, this is magnificent blog. An excellent read.

I will certainly be back.

Review my weblog ... Louis Vuitton Outlet

Tanpa Nama berkata...

I just like the helpful information you provide
to your articles. I will bookmark your blog and test once more here regularly.

I am fairly certain I'll learn plenty of new stuff proper here! Good luck for the following!

Feel free to surf to my blog post :: Jordan Femme

Tanpa Nama berkata...

I always spent my half an hour to read this website's articles every day along with a cup of coffee.

my weblog - more

Tanpa Nama berkata...

hello there and thank you for your information
– I've certainly picked up anything new from right here. I did however expertise a few technical points using this web site, as I experienced to reload the web site lots of times previous to I could get it to load correctly. I had been wondering if your web hosting is OK? Not that I'm complaining, but slow loading instances times will often affect your placement in google and can damage your quality score if advertising and marketing with Adwords.
Anyway I am adding this RSS to my email and could look out for much more of your respective exciting content.
Make sure you update this again soon.

my site: Look At This

Tanpa Nama berkata...

Thanks for finally writing about > "Abdullah CD atau Che Dat: Anak jati Lambor, Parit Perak yang menggerunkan 'nafsu serakah' penjajah British" < Liked it!

Also visit my web-site Wholesael
NFL Jerseys

Tanpa Nama berkata...

Wonderful beat ! I would like to apprentice
at the same time as you amend your website, how can i subscribe
for a blog site? The account aided me a acceptable deal.
I had been a little bit acquainted of this your broadcast provided vivid clear concept

Take a look at my site - air jordan pas cher

Tanpa Nama berkata...

Neat blog! Is your theme custom made or did you download it
from somewhere? A design like yours with a few simple tweeks
would really make my blog shine. Please let me know where you got your theme.
Thanks

Here is my web-site - NFL Jerseys Cheap

Tanpa Nama berkata...

Excellent blog here! Also your website loads up fast!
What host are you using? Can I get your
affiliate link to your host? I wish my website loaded up as fast as yours lol

Here is my blog - Sac A Main Louis Vuitton

Tanpa Nama berkata...

Hello! I've been following your website for some time now and finally got the bravery to go ahead and give you a shout out from Huffman Tx! Just wanted to mention keep up the fantastic job!

my web page: Michael Kors Canada

seneigh berkata...

special info web link image source pop over to this site these details Dolabuy Balenciaga