KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Februari 03, 2011

Jangan gundah gulana: Anwar sifatkan momentum Tenang sama seperti Ijok




Kekalahan pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Dun Tenang tidak patut dirisaukan sebaliknya ia perlu dilihat sebagai langkah positif yang mesti diambil bagi mencipta kemenangan besar dalam pilihan raya umum akan datang.

Dalam satu ceramah di Tokong Lao Sin See Yeh, Gopeng 31 Januari lalu, Ketua Umum KeADILan, Dato' Seri Anwar Ibrahim menyeru agar penyokong Pakatan Rakyat terus yakin dengan perjuangan serta berusaha dengan lebih giat lagi.

"Ini soal Tenang. Menang, ini sekejap sahaja tak usah pandang. Sayapun ada beritahu (Dato' Seri) Nizar (Jamaluddin), tak payah pandang ini," kata beliau kepada kira-kira 2,000 hadirin.

Beliau berkata, senario PRK Tenang hampir sama dengan PRK Dun Ijok pada tahun 2007, walaupun dengan calon yang berkelayakan tinggi dan berwibawa, Tan Sri Khalid Ibrahim, dari KeADILan kalah juga dengan perbezaan undi yang besar.

Tetapi dengan usaha gigih para penyokong dan jentera parti, Pakatan Rakyat berjaya menang besar di Ijok dan juga keseluruhan negeri Selangor dalam Pilihan Raya Umum ke-12, Mac 2008 lalu. "Pada 2008 tempat yang sama (Ijok) melonjak besar, negeri Selangor Umno tumbang dengan (Datuk Seri) Khir Toyo pun 'koyo' sekali," kata beliau lagi.

Anwar seterusnya meminta agar para penyokong percaya dan yakin dengan perjuangan Pakatan Rakyat serta yakin dengan Resolusi 100 hari Pakatan 'Buku Jingga' kerana hanya dengan keyakinan, kemenangan besar seperti di Selangor pada pilihan raya lalu dapat diulangi di negeri-negeri  lain.

Katanya lagi, rakyat juga perlu mengelak dari mendapatkan maklumat daripada sumber-sumber tajaan Umno-BN seperti akhbar Utusan Malaysia dan TV3 yang sentiasa menabur fitnah dan memutar belitkan fakta menggambarkan seolah-olah Pakatan Rakyat musuh rakyat dan tidak boleh dipercayai.

Tiada ulasan: