KLIK JOM FOLO DI SINI

Jumaat, Disember 03, 2010

DAP: Memang berbeda pandangan tapi bersatu antara dua generasi


Kepimpinan DAP semakin menyerlah apabila generasi muda parti itu dilihat lebih liberal memacu politik baru selepas PRU 12 yang lalu. DAP yang dahulunya cukup dikenali sebagai parti 'chauvanis' yang lebih mengutamakan kaum Cina, kini lebih terbuka apabila berada dibawah satu pakatan bersama-sama dengan PAS dan KeADILan.

Ahli Parlimen Serdang, Teo Nie Ching antara generasi kepimpinan muda DAP yang mengakui pandangan genarasi muda baik dalam PAS dan KeADILan masing-masing mempunyai idea tersendiri. Bagi pemuda DAP, katanya sudah tentu mempunyai fokus antaranya menjadikan parti alternatif itu sebagai parti untuk semua kaum yang tidak lagi tertumpu kepada satu kaum (Cina) sahaja.

"Kita tidak mahu DAP untuk kaum Cina sahaja. DAP bukan untuk Cina sahaja. DAP rasa ini adalah agenda yang cukup penting," tegasnya ketika dihubungi Harakah.

Jelasnya, DAP mempunyai cita-cita untuk membawa orang Melayu dan India untuk menyertai parti itu bagi merealisasikan politik baru pada masa akan datang. Nie Ching juga percaya tidak akan berlaku konfrantasi yang besar di antara pimpinan muda dan pimpinan lama DAP memandangkan fokus itu adalah satu perkara yang penting untuk menjadikan DAP parti berbilang kaum.

"Setiap generasi DAP mempunyai agenda yang berbeza, tetapi generasi baru dan lama tetap ada agenda bersama seperti memerangi rasuah, penyelewengan, kronisme dan banyak lagi," katanya.

2 ulasan:

tungkaran hati berkata...

Saya masih mengharapkan perjuangan PAS seperti dahulu, perjuangan yang jelas untuk diperjuangkan...tetapi kini setelah Nik Aziz menjadi penentu, dasar perjuangan PAS telah tersasar jauh....! juga jauh dihati saya.
Berdirilah PAS dengan bermaruah tanpa PKR dan DAP terutamanya, kembalilah pada perjuangan asal semoga kita rakyat Malaysia dapat
keberkatan daripada perjuangan PAS.
Kembalilah kepada perjuangan asal..!

Tanpa Nama berkata...

Kpd Tukaran Hati,

Saya cadangkan anda mempelajari fiqh Waqi dan sirah dalam bab guzwah perang Uhud. Disitu ada jawapan nya, jangan kita sampai pakai logik akal saja tampa paduan agama.