KLIK JOM FOLO DI SINI

Rabu, September 07, 2011

Kalau Tentera Malaysia juga main politik, setia pada Umno-BN apa akan jadi?


Angkatan Tentera Malaysia (ATM)  perlu membuktikan bahawa tidak pernah berlaku sebarang penyelewengan mengendalikan undi pos setiap kali pilihan raya, dan bukan hanya membuat penafian kosong semata-mata. 

Pakar Perlembagaan, Profesor Dr Abdul Aziz Bari (foto kanan) menggesa ATM menubuhkan jawatankuasa penyiasat dalaman sekurang-kurangnya, sebagai usaha untuk membuktikan tiada berlaku penyelewengan undi pos selama ini.

Aziz membidas kenyataan Panglima ATM, Jeneral Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin berhubung penafian agensi kerajaan itu terhadap dakwaan berlakunya manipulasi undi pos dalam ATM.

Beliau berkata, kenyataan Zulkifeli, khususnya soal kesetiaan kepada kerajaan adalah "memalukan perkhidmatan" dan menunjukkan kegagalannya memahami konsep kesetiaan dalam konteks negara dan warga. 

Tindakan Zulkifeli 'menyerang' kembali Dewan Pemuda PAS yang mendedahkan isu itu beberapa hari lalu, juga tidak wajar kerana beliau sepatutnya berterima kasih terhadap dewan itu kerana 'membongkar' ketempangan yang berjalan selama ini, mungkin tanpa pengetahuan pihak atasan.

"Pemuda PAS hanya mewakili rakyat yang mahukan pilihan raya yang bersih dan bebas dari penipuan. ATM perlu jelaskan yang ia bersih, bukan menuntut rakyat setia kepada ATM. Ini kerana ATM adalah milik rakyat. Ini yang Panglima ATM kena faham," tegasnya kepada Harakah.

Zulkifeli dalam kenyataan balasnya, menyalahkan Pemuda PAS dan menafikan dakwaan berlakunya manipulasi undi pos yang dibuat oleh empat bekas anggotanya dalam sidang media anjuran dewan itu di ibu negara.

"Setia dengan siapa? Parti politik tak perlu setia dengan Angkatan Tentera Malaysia. Semua orang kena setia kepada negara yang lambangnya ialah Yang di-Pertuan Agong," kata Aziz sambil menyifatkan kenyataan Zulkifeli sebagai pelik," katanya.

ATM sebagai salah satu cabang perkhidmatan awam persekutuan, hanya perlu setia kepada negara dan Agong. Tak perlu setia kepada kerajaan yang memerintah. Perkhidmatan awam wajib neutral, bukan menyebelahi parti pemerintah, ujarnya lagi.

Sambil menyifatkan perkara itu "tidak boleh berlaku", Aziz berkata ATM sentiasa apolitikal dan hanya akan menyokong kerajaan yang dipilih rakyat dan juga setia kepada Yang Di-Pertuan Agong.

Aziz menegaskan, ATM hanya perlu menjalankan perintah kerajaan yang selaras dengan undang-undang, tetapi dakwanya, apa yang berlaku dalam konteks undi pos ia adalah satu jenayah.

Dengan sinis, pensyarah undang-undang UIAM itu mengingatkan Zulkifeli supaya tidak mengikuti jejak Ketua Polis Negara dan timbalannya yang didakwa "mengeluarkan pelbagai kenyataan yang menghina rakyat dan mengengkari Perlembagaan".

Terdahulu di Bintulu, dalam bengkel yang dianjurkan oleh kumpulan pemikir IDEAS bersama Dewan Pemuda PAS Sarawak, Aziz menyifatkan Perlembagaan Malaysia, meskipun belum sepenuhnya, semakin lumpuh kerana pelaksanaannya terhalang dan dihalang.

Tegasnya, punca fenomena ini kerana keengganan beberapa institusi tertentu yang lebih selesa untuk menari mengikut rentak kerajaan yang memerintah.

Katanya, rakyat tidak dapat merasai nikmat perlindungan yang disediakan oleh Perlembagaan kerana institusi-institusi penting seperti badan kehakiman dan SPR enggan menjalankan peranan mereka sebagaimana yang dihasratkan oleh Perlembagaan. 

Tiada ulasan: