KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, September 08, 2011

Rakyat marah, Umno tafsir sejarah ikut kepentingan penjajah tuduh mereka tak sehaluan komunis


Serangan Umno terhadap tokoh yang melawan British termasuk bekas pemimpim PKM diragui ketelusannya. Umno dilihat menyerang mereka bukan kerana ideologi komunis tetapi lebih kepada mewarisi sentimen warisan penjajah, ini jelas kerana Umno parti pemerintah sendiri menjalinkan hubungan rasmi melalui perjanjian MoU dengan Parti komunis China, KDN membenarkan suara rasmi akhbar Parti Komunis China terbit di Malaysia malah bakal menantu Rosmah Mansor juga seorang dari keluarga pemimpin parti komunis di Asia Tengah.

Istana Perak pernah menerima mengadap bekas tokoh PKM dan memberi tajaan kepada tokoh tersebut pergi ke tanah suci. Seorang MB Perlis (ketika masih menjadi Menteri Besar pernah ke selatan Thai (perkampungan yang didiami oleh bekas-bekas pimpinan dan perajurit PKM) untuk ziarah dan sampaikan bantuan.

Begitulah seharusnya selepas perjanjian damai 1989, semua harus berdamai. Sejarah harus diangkat secara jujur semua pejuang harus dapat pengiktirafan wajar. Selepas rundingan damai 1989 yang ditandatangani oleh Kerajaan Malaysia dan Komunis, pengiktirafan harus diberi dan segala persengketaan wajar diketepi. >>> READ MORE

Tiada ulasan: