KLIK JOM FOLO DI SINI

Rabu, September 07, 2011

Perangai berpihak SPR betul-betul ancam demokrasi tegas Prof Dr Abu Hassan Hasbullah


Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) tidak boleh mempunyai keinginan berpihak apatah lagi benar-benar berpihak, tegas Pengerusi Zentrum Future Studies, Profesor Madya Dr. Abu Hassan Hasbullah (foto kiri).

Malah katanya, niat berpihak pun sudah menjadi ancaman kepada demokrasi kerana SPR adalah sebuah suruhanjaya yang bertanggungjawab terhadap operasi melaksanakan demokrasi. Katanya, sudah pasti dalam kurun ke 21 ini, manusia telah berusaha berdoa, bergerak untuk mempunyai kehidupan demokrasi yang sangat sempurna.

Dr Abu Hassan berkata, negara yang menentang demokrasi selalunya akan bedepan masalah dengan rakyatnya dan ini dibuktikan kejatuhan Tunisia, Mesir dan terbaru Libya pada suatu ketika dulu mereka juga pemimpin yang melaungkan demokrasi.

"Tetapi kerana mereka terpedaya dengan kuasa yang ada sehingga sanggup menindas rakyat, akhirnya mereka melakukan onar demokrasi sehingga menyebabkan mereka tumbang," katanya.

Malaysia sentiasa melaungkan mahu menjadi model negara demokrasi yang tulin tetapi SPR sebagai agensi yang diberi amanah, tanggungjawab serta menjalankan tugas demokrasi dipersoalkan dalam menjalankan tugas dengan budiman, tulus dan sempurna. Jika agensi itu katanya, tiba-tiba melakukan perkara yang bertentangan dengan semangat dan prinsip demokrasi pasti akan mengecewakan rakyat.

Negara juga tidak akan pergi kemana dan ia akan berada dalam keadaan yang tidak sempurna. Ia katanya, akan membuatkan negara dilihat sebagai gagal merai atau melayari keinginan masyarakat untuk hidup di dalam sebuah peradaban demokrasi yang sempurna.

"Kakitangan atau sesiapa sahaja termasuk pengerusi dan pegawai tinggi SPR dan institusinya tidak boleh sama sekali mempunyai untuk menyebelahi mana-mana pihak atau bersikap tidak adil.

"SPR haruslah menjadi penanda kepada kewujudan masyarakat dinamik serta progresif mengamalkan demokrasi yang agung dan tulin," tegasnya. Dr. Abu Hassan berkata, jika SPR tidak boleh dipercayai sudah pasti negara tidak mempunyai harapan sebagai sebuah demokrasi yang baik.

Secara akedamiknya, tegasnya, rakyat mahu SPR mempunyai prinsip dan kepercayaan yang jelas, mereka mesti bertanggungjawab terhadap semua pihak baik kepada kerajaan yang memerintah mahupun parti yang bertanding.

"Kita juga tidak mahu SPR menjadi tunggang langgang akibat ditunggangi oleh mana-mana pihak. Mereka tidak seharusnya lemah atau tidak berdaya sebaliknya perlu mempunyai prinsip yang membawa kepada pemurnian demokrasi itu sendiri," tegasnya.

Tiada ulasan: