KLIK JOM FOLO DI SINI

Isnin, April 21, 2014

PAS lancar BATIN untuk membela nasib Orang Asal di Malaysia


Menyedari ancaman penerokaan kawasan hutan dan pedalaman ke atas lebih 150,000 masyarakat Orang Asal di seluruh Semenanjung, NGO Badan Prihatin Hal Ehwal Orang Asal (Batin) yang baharu ditubuhkan di bawah Lajnah Pembangunan Tanah, Peneroka  Bandar dan Hal Ehwal Orang Asal PAS Pusat  bersedia tampil menghulurkan bantuan. Pengerusinya, Dr Ungku Mohd Nor Ungku Mahmood berkata, NGO ini akan dilancarkan pada 2 Mei depan dan bakal menjadi suara hati nurani golongan yang selama ini ditindas Kerajaan BN.

"Batin telah mengenal pasti bentuk pencerobohan tanah didiami Orang Asal seperti untuk projek empangan, perladangan dan pembangunan di kawasan sumber air serta penambakan laut yang menjejaskan kehidupan mereka. Jumlah Orang Asal yang terus bertambah jika diabaikan dibimbangi lambat-laun akan memberi kesan sosial kepada masyarakat negara ini keseluruhannya," jelasnya yang juga AJK Lajnah Tanah PAS Pusat ketika dihubungi Harakah.

Menurut Ungku Mohd, pelancaran NGO itu yang bakal disempurnakan Menteri Besar Kelantan, Dato' Ahmad Yakob dan akan menjadi titik tolak untuk memasyarakatkan Orang Asal termasuk melalui program sosio-ekonomi dan pendidikan. 

"Masalah pemilikan tanah, kemudahan pertanian, kemiskinan dan pengangguran dalam generasi muda Orang Asal perlu diberi perhatian serius. Batin dengan Jabatan Amal juga berhasrat untuk melatih kepimpinan dan pelapis dakwah dalam kalangan Orang Asal sendiri," ujar Ungku yang juga calon Dun Pulai Sebatang, Johor pada PRU13 lalu. 

Sebelum ini ada pihak sering menggunakan masyarakat Orang Asal yang tinggal di pedalaman Kelantan bagi menghodohkan kerajaan negeri termasuk isu berkaitan tanah. Sedangkan Kelantan merupakan negeri pertama di Malaysia mewartakan penempatan untuk Orang Asal di Gua Musang. Malah sekarang sedang dikenalpasti lagi kawasan lain yang akan diwartakan.

--------
FOTO: Ustaz Aris Fezul Ismail mewakili Lajnah Tanah PAS Pusat menyantuni masyarakat Orang Asal di Penderas dan Kg Pasu Kuala Krau, Pahang bersama Ustaz Sharil Azman.

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

yg org pas tgh duduk kat atas rumah tu..kerajaan BN yg bina..ko tulis news mcm budak tadika..apa yg pas dh buat selama memerintah..xde apa..berjanji lps tu jd munafik ..jgn sembang byk la org pas oiiii..

oakleyses berkata...

new balance outlet, canada goose, ugg boots, mcm handbags, ugg soldes, herve leger, canada goose outlet, babyliss pro, uggs on sale, birkin bag, reebok shoes, vans outlet, instyler ionic styler, p90x workout, soccer shoes, mont blanc pens, abercrombie and fitch, uggs outlet, north face outlet, canada goose outlet, jimmy choo shoes, hollister, bottega veneta, lululemon outlet, asics shoes, chi flat iron, insanity workout, nike trainers, canada goose outlet, marc jacobs outlet, ugg, ugg outlet, wedding dresses, longchamp, valentino shoes, north face jackets, rolex watches, soccer jerseys, nike huarache, nfl jerseys, roshe run, giuseppe zanotti, beats headphones, mac cosmetics, ferragamo shoes, ghd, celine handbags

mekho matrix berkata...

شكرا لك




العاب

Cara Merangsangkan Wanita berkata...

✔ Obat Bius Cair
✔ Liquid Sex Asli
✔ Obat Bius Murah
✔ Obat Perangsang wanita
✔ Obat Perangsang Pria
✔ Obat Perangsang Pria wanita
✔ Cara Merangsangkan Wanita
✔ Pelangsing Badan Terlaris
✔ Penggemuk Badan Ginseng
✔ Peninggi Badan Grow-Up
✔ Pemerah Bibir dan Puting
✔ Penghilang bekas luka
✔ Obat Penumbuh Rambut
✔ Obat Perontok bulu
✔ Obat Pemutih Gigi
✔ Cream pemutih Wajah
✔ Obat Pemutih Wajah/Badan
✔ Alat Pembesar Payudara
✔ Obat Pembesar Penis
✔ Cara Membesarkan Alat Vital
✔ Obat Pembesar Zakar
✔ Alat pembesar vital
✔ NeoSize Xl Asli
✔ Boneka full body

لمار للتسويق الالكتروني berkata...

الشركة الاولى في مجال التنظيف وتنظيف الخزانات الشركة التي تعمل جاهدة على اسعاد العملاء وتلبية خدماتهم بكل سهولة ويسر وبدون اي مصاريف اضافية .
شركتنا شركة الوادي الملكي هي الشركة الأفضل في مجال التنظيف الشامل والذي يشمل مجال تنظيف كنب وتنظيف مجالس وتنظيف سجاد وتنظيف موكيت وغيرها من الخدمات التي يحتاج اليها العملاء لذا لا تترددوا في الاتصال بنا :
0561406668
شركة الصقر الذهبي للخدمات المنزلية


شركة تنظيف الخزانات في دبي
شركة تنظيف خزانات في الشارقة
شركة تنظيف بدبي