KLIK JOM FOLO DI SINI

Isnin, April 21, 2014

PAS tetap laksanakan hudud, tidak tunduk dengan DAP, PKR mahupun UMNO-BN


Tuduhan kononnya PAS tunduk kepada desakan dan asakan DAP meleset apabila Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang memulangkan kepada mana-mana parti termasuk dalam Pakatan Rakyat untuk menyatakan pendirian mereka terhadap usaha perlaksanaan hudud di Kelantan, menyokong atau menolak.

Ini kerana, tidak ada sebarang perjanjian antara parti untuk menghalang PAS daripada mengemukakan Rang Undang-Undang  (RUU) Persedirian berhubung perlaksanaan Enakmen Kanun Jenayah Syariah (2) 1993 negeri itu ke Parlimen. Hudud teleh diperjuangkan PAS sejak 1990 ketika belum muncul Pakatan Rakyat dan ini menyebabkan PAS konsisten dengan usaha murni ini.

PAS Pusat menyokong penuh tindakan Kerajaan Kelantan pimpinan Menteri Besar Ustaz Dato' Ahmad Yakob yang mahu mengemukakan RUU Persedirian itu selewat-lewatnya Disember tahun ini. Namun, ada cuba mengambil kesempatan dengan melaga-lagakan parti-parti dalam Pakatan Rakyat khususnya  antara PAS dan DAP.

Ketika isu ini hangat diperkatakan pada 2011 lalu, Pakatan Rakyat telah menyatakan pendirian bersama dalam isu ini melalui satu sidang media selepas mesyuarat Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat pada 29 September di Pejabat Agung PAS.

Dalam sidang media  yang dihadiri bekas Pengerusi DAP Karpal Singh, Penasihat DAP Lim Kit Siang, Ketua Umum KeADILan, Dato' Seri Anwar Ibrahim serta Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang itu, mereka mengumumkan mengambil pendirian menghormati perbezaan ideologi di antara ketiga-tiga parti khususnya dalam isu hudud.

Ia termasuk menghormati aspirasi PAS mahu melaksanakan hudud disamping menghormati pandangan DAP yang membantahnya ekoran bertentangan dengan perlembagaan. Mereka juga bersetuju memperakui kewujudan Enakmen Jenayah Syariah II Kelantan 1993 dan Enakmen Jenayah Syariah Terengganu 2003 yang wujud sebelum muafakat dalam Pakatan Rakyat. Keputusan itu menjadi asas dalam membincangkan isu hudud ini dan ianya terus terpakai sehingga sekarang.

Tiada ulasan: