KLIK JOM FOLO DI SINI

Sabtu, Januari 26, 2013

Kuala Lumpur Kita Punya! Kuala Lumpur Kita Punya! jerit Wartawan Harakah, Arif Atan


Stadium Merdeka pada 12 Januari lalu amat 'gembira'. Sudah lama bangunan warisan berusia lebih setengah abad itu berduka ditinggal sepi anak pertiwi. Namun, bermula malam menjelang "1 Juta Himpunan Kebangkitan Rakyat" (HKR112), lebih 700,000 rakyat mahu menghimpit dan menyantuninya semula.

Lucu, mengapa kanak-kanak dilarang hadir HKR112 tetapi himpunan bersama PM, Dato' Seri Najib Tun Razak di Klang esoknya pula bayi pun bukan sahaja hadir malah kalau boleh bayi itu dipaksa tunjuk jari telunjuk simbol "1Malaysia"!

HKR112 ada jasa mengembalikan warga kita mengenal sejarah. Seorang rakan saya baru tahu Stadium Merdeka dan Stadium Negara (dibuka 1962) adalah dua binaan yang berbeza! Itu keadaan kontang maklumat sejarah mereka daripada angkatan bayi tahun 1980-an, belum lagi generasi yang lahir era K-Pop hari ini. 

Di Masjid Negara, Solat Subuh pada hari itu menjadi begitu hidup dengan para makmum segenap usia kerana hari-hari biasa hanya ada beberapa saf sahaja. Kalau tiada himpunan seperti itu, mustahil kita dapat merasai nikmatnya menghadap Ilahi dalam dingin dan hening waktu di masjid yang siap dibina pada 27 Ogos 1965 itu. 

Semakin meninggi mentari kian berpusu-pusu anak watan menapak menghampiri Kuala Lumpur. Meminjam tajuk novel Sasterawan Negara, Dato' Abdullah Hussain, pendek kata Sabtu itu "Kuala Lumpur Kita Punya" (1967).

Jika hari-hari minggu lain, tanpa HKR112 dan siri-siri himpunan rakyat sebelum ini, ibu negara sudah jadi "Jakarta Kita Punya" atau "Kathmandu Kita Punya". Mulai jam 11 pagi, saya dan sahabat, Shah bergerak bersama-sama lebih 2,000 peserta majoritinya mahasiswa dan anak muda dari Masjid Ar-Rahman, Universiti Malaya.  

Saya yakin kalau tanpa HKR112 tiada seorang pun dalam ribuan siswa era Facebook hari ini sudi membuang tenaga berjalan kaki sejauh hampir 10 kilometer menuju ke Stadium Merdeka! Demikianlah juga, rakyat yang sanggup berjalan meninggalkan buat seketika kenderaan masing-masing atau sebelum ini tidak pernah dibuat menggunakan LRT atau Komuter. 

Sekali lagi, HKR112 menjadikan rakyat rajin mengeluarkan peluh dan memanfaatkan kemudahan pengangkutan awam hasil 'transformasi' (baca: juga projek kroni) Umno-BN! Tanggal 29 Safar 1434H itu juga, laungan azan Zohor bergema menembusi setiap inci ruang dalam dan sekitar Stadium Merdeka ibarat menghalau segala 'syaitan dikenali' yang mungkin sudah lama berserayut termasuk pemaju yang berangan-angan mahu membina Menara 118 Tingkat  di sini.

Selepas mengambil wuduk dengan sebotol air mineral, ada yang membentang sejadah, kain pelekat malah hanya rumput hijau di padang itu sendiri dijadikan "sejadah" tempat sujud. Lihat, itu sudah jadi pendekatan dakwah berhemah kepada rakan-rakan kita yang bukan beragama Islam daripada menjerit isu kalimah Allah hingga tidak mustahil mengundang benci di hati penganut agama lain.

Laungan "Merdeka Rakyat" di akhir himpunan juga tidak pernah dibuat sebelum ini. Ini kali kedua dalam sejarah di stadium klasik itu.

Paling penting, solidariti rakyat daripada warna kulit berbeza, tua muda, sihat mahupun uzur pada hari bersejarah itu tanda untuk kita melakar apa yang selama ini tidak pernah dibuat lagi di peti undi selepas laungan "Merdeka" Tunku Abdul Rahman dahulu - Tukar kepada Pakatan Rakyat sebagai kerajaan yang baru untuk Malaysia yang tidak lagi haru-biru! - Catatan Arif Atan, Wartawan Harakah

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Dry urticaria, Psoriasis or eczema are dead body, Thither may be a dangerous drop down in roue force
per unit area. Allergens may be a understanding for hives to get triggered but the basic grounds is something

Here is my site bumps on skin pictures

Tanpa Nama berkata...

A real pair of trainers, it may be not indubitably the most colourful, not the more priceless, nor is the logo pinpoint, regardless how, it could also take that you tour our superb, Christian Louboutin Shoes
unravel these questions . capture profit from the pleasure shoes do not irregularly, perhaps desired,nonetheless the injured indeed.Asics Running Shoes
A in reality state of affairs you last will and testament from encountered, walked vertical in foremost of the showcases in countless categories of shoes you not fail across stunning, certainly not to decide. The value is in truth boost is not alluring, like uncommonly costly, adequate commission help of the fad, perceive good-looking those that think old-fashioned ... just to be line light-hearted down unreservedly difficult. Pick to grasp, finally opt for pair, dress a join of realise foot show, or possibility to double their clothes,Christian Louboutin Sale
the sound course of action to scrutinize this time? To make up'd sort of nociceptive to wear?

jeje berkata...

jinyi925
coach outlet
nike blazers
basketballl shoes
salomon shoes
christian louboutin
coach outlet
red bottom shoes
skechers shoes
coach handbags
ralph lauren polo