KLIK JOM FOLO DI SINI

Sabtu, Januari 26, 2013

Dulu garam, sekarang gula-gula! Gitulah kalau polis tidak memihak dan bersikap profesional


Pagi 12 Januari 2013, langit cerah. Saya menaiki LRT dari Stesen Titiwangsa dan turun di Stesen Masjid Jamek bagi membuat liputan "1 Juta Himpunan Kebangkitan Rakyat" (HKR112). Saya ditugaskan membuat liputan bermula di Pasar Seni, antara tempat berkumpul sebelum berjalan ke Stadium Merdeka.

Di Pasar Seni juga, saya lihat ramai muka-muka baru "petugas media" memakai pas media yang dikeluarkan pihak PDRM. Patutlah beriya-riya PDRM mengeluarkan pas media kali ini. Rupa-rupanya untuk kegunaan polis cawangan khas (SB). 

Saya tiada selera memakai pas media PDRM, hanya mempamerkan pas media Jabatan Penerangan Malaysia yang merupakan pas rasmi sejak sekian lama. Tepat jam 12.30 tengah hari, Kumpulan Wanita Ungu mula bergerak ke Stadium Merdeka dengan diiringi anggota Unit Amal. Tersusun dan berdisiplin sambil mengangkat sepanduk enam tuntutan mereka. 

Di sepanjang kaki lima di luar stadium, peniaga sibuk berjualan. Penjual air kelihatan tersenyum lebar kerana jualan mereka sangat laris. Jam 1.00 petang, saya sudah masuk ke dalam stadium. Teruja kerana ini kali pertama saya menjejakkan kaki ke dalam stadium yang menjadi saksi laungan kemerdekaan negara.

Usai azan Zuhur berkumandang, masing-masing sibuk membuat persiapan untuk solat. Sekumpulan anak muda lelaki saling membantu mengambil wuduk kemudian membentangkan kain untuk solat di atas padang. Orang bukan Islam pula diam memerhati dari tempat duduk.

Jam 2.30 petang, Stadium Merdeka betul-betul padat. Macam ikan sardin. Dari tempat duduk atas, saya nampak warna kuning mendominasi stadium berbanding merah, oren, hijau dan ungu. Jelas menunjukkan tuntutan pilihan raya yang bersih dan adil merupakan ibu kepada segala tuntutan.

Di sebelah kanan saya, seorang wanita 30-an berbangsa Cina. Di sebelah kiri pula, dua orang muda juga berbangsa Cina, sibuk mengibarkan bendera mini PAS. Kami berbalas senyum. Tanpa bicara, senyuman kami sudah cukup berbicara bahawa kami di situ atas tuntutan yang sama.

Di hadapan saya, satu keluarga Melayu. Ayah, ibu dan anak-anak remaja perempuan riang bergambar kenangan. Ya, keadaan aman dan harmoni walaupun bingit dengan bunyi tiupan trompet. Sekurang-kurangnya bukan bunyi tembakan gas pemedih mata yang menyebabkan orang lari bertempiaran!

Tempat duduk makin padat dan dua orang lelaki Cina di sebelah saya memberikan ruang kepada beberapa wanita berpurdah untuk duduk. Saya kagum dengan sikap hormat yang ditunjukkannya kepada wanita. Saya mengeluarkan gula-gula daripada beg, dan mempelawa wanita Cina di sebelah kanan saya. Dia tersenyum, mengambilnya daripada tangan saya dan mengucapkan terima kasih.

Saya teringat pada Bersih 3.0, sekumpulan anak muda Cina menghulurkan garam kepada saya ketika kami sama-sama lari apabila polis melepaskan gas pemedih mata. 

Kali ini, tiada garam tetapi hanya gula-gula.

Wakil-wakil NGO silih berganti menyampaikan tuntutan masing-masing diselangi tepukan dan sorakan peserta. Dan lelaki Cina di sebelah saya, masih sibuk mengibarkan bendera mini PAS. - Catatan Wartawan Harakahdaily, Hazayani Zakaria

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

That is really attention-grabbing, You're a very professional blogger. I've joined your
rss feed and sit up for seeking more of your great post.
Also, I've shared your web site in my social networks

Here is my page; how to file bankruptcy in florida

Tanpa Nama berkata...

Hello, Nеаt poѕt. Тherе's an issue along with your site in web explorer, would check this? IE still is the market chief and a huge component of folks will pass over your wonderful writing due to this problem.

Review my weblog payday loans