KLIK JOM FOLO DI SINI

Sabtu, Januari 26, 2013

Amaran terakhir #112 Stadium Merdeka "Tsunami" rakyat kuburkan BN PRU13


Dakwaan beberapa pihak dalam Umno lebih 200,000 peserta "1 Juta Himpunan Kebangkitan Rakyat" (HKR112) di Stadium Merdeka 12 Januari 2013 yang lalu diupah RM150 untuk hadir, melambangkan pemikiran mereka yang undur kebelakang dan masih mengamalkan sifat mereka tahu semuanya!

Kepimpinan Umno, khususnya Dato' Ahmad Maslan, Ketua Penerangan Umno, sepatutnya sudah berfikir dan bertindak dalam era moden bertamadun. Malangnya, mereka masih bermain politik stail lama, zaman orang menimbang menggunakan kati dan bukan kilogram.

Sama dengan logo BN yang ketinggalan zaman, dacing lama itu sudah ketinggalan. Pertimbangan yang mereka buat, tidak dipakai oleh orang zaman ini. Malahan, ia betul-betul mengundur dan tidak melihat masa depan. Apabila rakyat marah, mereka tidak dapat menerima. Akhbar yang mereka dokong, menjadi penyokong yang membuta tuli. Mereka melaporkan seolah-olah HKR112 gagal. 

Mereka ingin melihat peserta himpunan mengamuk, bergaduh dengan polis dan merosakkan harta benda. Semua itu tidak berlaku. Pihak penganjur mengucapkan terima kasih kepada pihak polis kerana memberi kerjasama, sekaligus mengesahkan, jika tanpa FRU, tanpa semburan gas pemedih mata, tanpa semburan water canon, tanpa pongkis dan cota, semua yang kita lihat sebelum ini, tidak berlaku.

Kali ini, polis tidak perlu menafikan apa-apa, kononnya polislah yang menjadi punca kepada pergaduhan, rusuhan dan sebagainya, kerana para peserta HKR112 sudah membuktikan, mereka matang! Namun, para pemimpin Umno buat-buat sibuk. Mereka sibuk mengatakan bahawa 92 peratus peserta HKR112 adalah orang Melayu. Ia bertujuan memberi gambaran yang orang Cina tidak menyokong HKR112 ini.

Umno-BN memang mengharapkan sangat undi kaum Cina dalam PRU-13 akan datang. Maka, kenyataannya itu bagi menyedapkan hati mereka, kononnya orang Cina sudah kembali menyokong BN dan tidak akan bersama-sama Pakatan Rakyat.

Lebih menarik HKR112 kali ini, berbeza dengan Himpunan Bersih dahulu, seluruh Kuala Lumpur sesak teruk. Sekatan jalan oleh polis menyebabkan kesesakan lalu lintas. Kali ini, apabila tiada sekatan jalan oleh polis, keadaan berjalan seperti biasa. Sekitar Chow Kit, jalan lenggang! Tikus dan lipas boleh melintas sesuka hati pada waktu HKR112 berlangsung.

Ternyata, tauke kedai makan tersenyum girang. Perniagaan mereka laris. Betul kata Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu, peniaga-peniaga akan terkejut dengan jualan mereka yang laris disebabkan HKR112 ini. Sebenarnya HKR112 adalah sebenarnya perhimpunan aman. Tiada sebarang provokasi. Boleh juga dikatakan ia satu perhimpunan santai. Itu sebab, apabila jumlah yang hadir terlalu besar, media massa yang pro Umno mula runsing.

Mereka sedaya upaya mengambarkan bahawa perhimpunan ini gagal. Gagal kerana tiada pergaduhan. 
Tiada yang cedera dan tiada yang dimasukkan ke hospital kerana pergelutan dan rempuhan. Terdapat 10 Resolusi yang diketengahkan, berjaya diangkat sebagai 10 Deklarasi HKR112 peringkat nasional 12 Januari 2013.

Beberapa juak Umno memberitahu, peserta HKR112 diupah. Angka yang mereka sebut RM150 seorang. Cakap-cakap ini sampai ke telinga pemimpin Umno. Maka, pemimpin Umno dengan pantas membuat kenyatan media. Maka, tersebarlah berita kononnya para peserta diupah RM150 untuk menghadirkan diri.

Mereka yang mendakwa sedemikian, bukan berbohong kepada rakyat Malaysia yang sudah matang, sebaliknya mereka ini berbohong kepada diri mereka sendiri. Mereka dibohongi oleh orang-orang mereka dan mereka jadikan cakap-cakap bohong itu sebagai kenyataan yang kononnya mahu menjatuhkan maruah peserta HKR112.

Mereka yang datang dari merata tempat, termasuk Sabah dan Sarawak bukan ahli Umno. Jika mereka ahli Umno, mereka memang sudah dibiasakan dengan "upah" serta nasi bungkus selain air mineral berlambang dacing. Para penyokong HKR112 bukan dari kalangan mereka yang menyokong Umno. Mereka tidak biasa disogokkan untuk menyertai mana-mana perhimpunan.

Mereka datang kerana mereka mahu membantah. Berbanding dengan orang Umno, mereka datang kerana mereka dipaksa menyokong perkara-perkara yang mereka sendiri tidak setujui. Sebab itu, mereka perlu diupah. Untuk membantah, ia tidak perlu diupah. Maka pera pemimpin Umno kerana merobah cara mereka berfikir.

Biarlah lambang  dacing menjadi lambang yang sudah "out dated", tetapi sepatutnya pemimpin Umno yang sering ke luar negara, tidak boleh lagi berfikiran macam pemimpin Umno tahun 70 dan 80 an. Umno pernah menganjurkan "Himpunan 1 Juta Belia". Tempatnya di Putrajaya. Berjuta-juta wang dibelanjakan. Ada kumpulan rock dari luar negara diundang sama. Namun, berhari-hari mereka memunggah para belia dari seluruh negara, hasrat itu tidak tercapai.

Maka, silaplah mereka jika mereka mahu membandingkan HKR112 ini dengan "Himpunan 1 Juta Belia" yang mereka bawa Perdana Menteri menonton bola sepak bersama-sama di Dataran Putrajaya, membawa Timbalan Perdana Menteri bersama-sama dengan "mat rempit"… berbanding dengan HKR112, membantah beberapa perkara yang jelas boleh menghancurkan negara, jika tidak diubah segera.

Satu perkara yang Umno-BN perlu tahu, kehadiran begitu ramai peserta di HKR112 adalah satu amaran kepada Kerajaan Umno-BN, era mereka sudah sampai ke penghujung. Mereka perlu bersedia untuk menjadi pembangkang. Mereka perlu bersedia mengemaskan barang-barang peribadi di pejabat masing-masing untuk memudahkan pemimpin Pakatan Rakyat menggantikan mereka.

Jika mereka masih tidak sedar, masih angkuh dan cuba merasuah rakyat, akibatnya tentulah lebih buruk. Rakyat sudah muak dan rakyat sudah berkali-kali memberi amaran. Amaran 12 Januari 2013 yang lalu, adalah amaran terakhir sebelum PRU-13.

Mereka yang berjawatan di media massa mesra Umno, bersiap sedialah mencari pekerjaan lain apabila parti yang mereka sanjung ditolak rakyat kelak. Satu perkara yang perlu mereka sedar ialah, salah satu sebab yang menyebabkan BN tumbang kerana sikap mereka menjadi "penyokong membawa rebah". - Safar Jumaat

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Have you ever considered publishing an ebook or guest authoring on other blogs?
I have a blog based on the same subjects you discuss and would
really like to have you share some stories/information.

I know my audience would enjoy your work. If you are even remotely interested, feel free to
shoot me an e-mail.

Also visit my blog post website

Tanpa Nama berkata...

Thank you, I have just been searching for info about this topic
for a while and yours is the greatest I've came upon so far. However, what concerning the bottom line? Are you positive concerning the source?

Look at my web site - website

Tanpa Nama berkata...

Hello, this weekend is fastidious in support of me, for the reason that this
occasion i am reading this great informative paragraph here at my house.


Here is my blog post callme2insure.com