KLIK JOM FOLO DI SINI

Sabtu, Januari 26, 2013

Kalimah Allah: Mengapa lidah putar-belit Umno kata kenyataan pemimpin PAS bercanggah?

Kenyataan para pemimpin PAS mengenai kalimah "Allah" tidak bercanggah antara satu sama lain, malah ia selari dengan pendirian dan ketetapan Majlis Syura PAS yang diputuskan dalam mesyuaratnya pada 13 Januari lalu.    

Dalam ketetapan menerusi mesyuarat itu, Majlis Syura memutuskan, sesiapapun boleh menggunakan kalimah "Allah", namun ia tidak boleh diterjemahkan ke dalam mana-mana bahasa dunia dan demikian juga tidak boleh kalimah asing hendak diterjemahkan kepada kalimah Allah. 

Setiausaha Majlis Syura PAS, Dato' Nik Muhamad Zawawi Salleh menegaskan, menterjemah kalimah "God" atau "Lord" dari mana-mana kitab agama bukan Islam kepada perkataan "Allah" tidak dibolehkan kerana ia salah daripada segi makna dan salah guna, tidak menepati kehendak sebenar yang boleh membawa kekeliruan yang nyata.

Menurut beliau, ia hendaklah dicegah dan perkara itulah selama ini yang ditegaskan Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang. 

"Ketetapan Majlis Syura dan kenyataan Tuan Guru Nik Abdul Aziz dan Tuan Guru Abdul Hadi Awang sememangnya selari. 

"Tiada sebarang percanggahan pun. Jadi tiada sebab untuk pihak tertentu menuduh di sebaliknya pula," katanya ketika dihubungi Harakah 15 Januari lalu. 

Ustaz Nik Zawawi yang juga Ketua Penerangan Dewan Ulama PAS Pusat menegaskan, ketetapan begitu diambil kerana kebenaran mengenai Allah mesti ditegakkan.

"Majlis Syura berharap isu kalimah Allah ini ditangani dengan baik oleh kerajaan kerana urusan penterjemahan buku-buku dan kitab Injil ini adalah urusan Kementerian Dalam Negeri (KDN).

"Seharusnya KDN mengambil penegasan dalam perkara ini dan jangan sesekali menuding jari kepada orang lain kerana ia berada dalam bidang kuasa kementerian berkenaan," katanya. 

Beliau berkata, ketetapan itu telah dijelaskan sendiri oleh Tuan Guru Abdul Hadi kepada Setiausaha Agung DAP yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dalam mesyuarat Pakatan Rakyat minggu lalu dan Guan Eng ternyata menerimanya dengan baik.

"Penjelasan itu telah diberikan kepada Lim Guan Eng dan dia mendengar dengan baik. Dia hanya mendiamkan diri ketika mendengar penjelasan tentang pendirian PAS itu kerana sebelum ini dialah yang minta penggunaan kalimah "Allah" untuk Bible versi bahasa Melayu," jelasnya.

Selepas penjelasan itu dibuat kepada Guan Eng, jelas Ustaz Nik Zawawi, Tuan Guru Abdul Hadi telah mengeluarkan satu kenyataan mengenai kalimah Allah dan kenyataan beliau itu sama sekali tidak bercanggah dengan kenyataan yang dikeluarkan oleh Majlis Syura.

"Cuma orang silap faham. Saya pun tak tahu nak cakap macam mana. Bila kita dah buat ketetapan ini, kita minta kepada semua umat Islam untuk terima ketetapan ini.

"Ketetapan ini adalah terbaik untuk agama Islam dan semua agama lain yang ada di Malaysia. Kita juga meraikan hak-hak mereka (orang bukan Islam) tidak ada masalah, cuma mereka tidak boleh cemarkan kalimah Allah kerana kalimah ini adalah dikhususkan oleh orang Islam sahaja," jelasnya lagi.

Majlis Syura, jelas Ustaz Nik Zawawi lagi, tidak mengizinkan orang bukan Islam menterjemah kalimah "Allah" kepada kitab orang Kristian iaitu Bible. 

Katanya, Allah mengikut kebenarannya menunjukkan Dia adalah Tuhan Yang Maha Esa, Tuhan Yang Maha Satu yang tidak beranak dan tidak diperanakkan ataupun tidak mempunyai isteri.

"Apabila perkataan Allah hendak digunakan oleh masyarakat Kristian, maknanya lari, kerana orang Kristian mengatakan Allah ini ada tiga, ada anak, ada isteri. Ini tidak sebagaimana yang disebut dalam al-Quran. Kita tegaskan di sini, itu bukan Allah SWT. 

"Jadi bagi masyarakat Kristian, mereka hanya dibenarkan menggunakan perkataan 'God' atau 'Lord'. Itu ikut pandai dialah. Kita tidak terima perkara ini," tegas beliau. 

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Hmm is anyone else having problems with the pictures on this blog loading?
I'm trying to figure out if its a problem on my end or if it's the blog.

Any feed-back would be greatly appreciated.

Review my page; website

Tanpa Nama berkata...

I was recommended this blog by my cousin. I am not sure whether this post is written
by him as nobody else know such detailed about my difficulty.
You're amazing! Thanks!

Also visit my site - website

jeje berkata...

jinyi925
superdry uk
coach factory outlet
fitflops clearance
canada goose outlet
canada goose
kate spade outlet
jordan shoes
coach factory outlet
coach factory outlet
adidas yeezy