KLIK JOM FOLO DI SINI

Jumaat, November 22, 2013

Nasib Mat Sabu ditentukan petang ini. Dia terpaksa berdepan kes di Mahkamah Tinggi. Kelibatnya tiada di Stadium Melawati.


Hari ini Jumaat, 22 November, lebih 1,300 perwakilan PAS seluruh negara akan keluar mengundi memilih saf pemimpin PAS Pusat. Tetapi calon Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu pada sebelah pagi mungkin sampai ke petang terpaksa berada di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Kerana apa? Takut berhadap perwakilan? Bimbang kalah dalam pemilihan? Tidak. Tetapi kerana dia berdepan satu lagi kes mahkamah - perbicaraan kes saman fitnah Wan Ahmad Wan Omar, Timbalan Pengerusi SPR, ke atas Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu, Setiausaha Agung PAS, Dato' Mustafa Ali, pencetak Harakah, Angkatan Edaran Enterprise Sdn Bhd, Ketua Pengarang Harakah, Ahmad Lutfi Othman dan wartawan Harakah, Aziz Muda.

Semalam, sehari suntuk dia bersama Lutfi Othman, Aziz Muda dan Dato' Mustafa Ali berada di mahkamah berkenaan. Di situlah, Wan Ahmad mahu Harakah sebagai media perlu memainkan peranan penting melaporkan isu-isu berhubung SPR, termasuk menyiarkan pandangan pemimpin PAS seperti Mohamad Sabu sebagai defendan pertama, bagi memastikan SPR sentiasa berada atas landasan yang betul.

Saman Wan Ahmad ke atas keenam-enam defendan itu berikutan penyiaran dua artikel dalam bulan Februari tahun ini dalam akhabar Harakah bertajuk "Wan Ahmad Tak Boleh Dipercayai" dan "Ragu Peranan SPR: Wan Ahmad Omar Mesti Letak Jawatan"  yang didakwa mengandungi unsur fitnah terhadapnya.

Kes tersebut mula disebut pada hari Khamis, 21 November kelmarin dan akan disambung hari ini Jumaat, 22 November ketika Muktamar PAS ke-59 berlangsung, sehingga menyebabkan Mohamad dan peguam Hanipa Maidin tidak dapat menghadiri perasmian Muktamar Tahunan PAS ke-59 kerana perlu berada di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Hanipa dengan dibantu oleh Azhana Mohd Kahiruddin mewakili Mohamad Sabu, Dato' Mustafa Ali, Ahmad Lutfi Othman dan Aziz Muda, manakala Wan Ahmad diwakili peguam Dato' Mohd Hafarizam Harun.

Perbicaraan hari pertama pada 21 November lalu membabitkan keterangan tiga orang saksi bagi pihak plaintif, manakala Mohamad Sabu akan memberikan keterangan pada perbicaraan hari kedua, Jumaat, 23 November bermula jam 9.00 pagi.   

Untuk membolehkan beliau, Mohamad dan Mustafa hadir mengikuti Muktamar PAS ke-59 yang bermula 23 November di Stadium Malawati Shah Alam, Hanipa telah memohon untuk penangguhan bagi menghadiri muktamar itu kerana ia diadakan setiap dua tahun sekali, tetapi Hafarizam bertegas membantahnya, menyebabkan mereka perlu hadir di mahkamah pada 22 November.

Nasib Mohamad Sabu kini ditangan lebih 1,300 perwakilan hari ini. Samada mahu mengekalkan dia selaku Timbalan Presiden atau mencampaknya jauh daripada kerusi itu. Mahu tidak mahu, banyak lagi saman sedang menagih dirinya Mohamad Sabu selepas ini ekoran perjuangannya membela nasib rakyat.

Tiada ulasan: