KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, November 07, 2013

BENARKAH GST SEBUTIR PELURU AJAIB UNTUK MEMBUNUH HANTU DEFISIT?

 

Pada hari Jumaat, 25 Oktober 2013 maka Perdana Menteri Malaysia merangkap Menteri Kewangan Pertama, Dato Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak pun menghentakkan paku terakhir kepada keranda GST. Kenapakah keranda? Ada mayatkah di dalamnya? 

Tidak, ada biawak hidup yang rakyat Malaysia akan kena pikul. Mahu atau tidak mahu rakyat Malaysia kenalah memikul beban GST ini sampailah ke satu masa bila kerajaan baru yang prihatin-keadilan dan dhomir hati pemimpinnya merasai susah-payah dan sengsara hidup rakyat. Entah bila, tiadalah penganalisis mampu menduganya.

Pengumuman bahawa Kerajaan BN akan mengenakan Good and Services Tax (GST) atau lebih tepat,  Cukai Nilai Tambah (Value Added Tax – VAT) merupakan sebuah berita terburuk yang pernah sampai ke telinga rakyat Malysia sejak peristiwa 13 Mei tahun 1969. 

Sekiranya peritiwa 13 Mei itu adalah sebuah malapetaka besar yang menimpa negara 44 tahun yang lalu, maka pengenaan GST juga layak dikategorikan sebagai malapetaka besar yang kini menimpa rakyat Malaysia. Sesetengah ahli ekonomi Amerika menyifatkan VAT – yang cuba dikenakan oleh pentadbiran Obama dalam tahun 2010 yang lalu tetapi ditolak oleh Dewan Senat dengan undi 85-13 - sebagai "the biggest long-term threat to fiscal responsibility" (ancaman jangka panjang paling besar ke atas kebertanggungjawapan fiskal) bagi mana-mana ekonomi. 

Ada pula ahli ekonomi yang menyoal: Kenapakah masih ada negara mahu meniru satu sistem pencukaian yang telah terbukti bahawa negara yang mengunapakainya bergelut dengan ancaman "kebankrapan fiskal" (teetering on the edge of fiscal collapse)? Buruk sekali tanggapan ahli-ahli ekonmi ini terhadap VAT. Kenapakah demikian?

Wujud keyakinan bahawa VAT adalah penawar ajaib yang boleh menyembuhkan penyakit defisit belanjawan dan hutang negara. Maka negara-negara yang dijangkiti dua penyakit ini dipreskripsikan penawar ajaib berjenama VAT. Namun, setelah bertahun-tahun memakannya, ternyata ianya tidak mujarab. 

Ubat Tak Mujarab

Negara-negara yang memakan ubat ini, penyakit defisit belanjawan dan keberhutangannya bukan mahu kebah tetapi semakin melarat. Seandainya VAT ini mujarab, tentulah negera-negara yang menggunakan ubat ini menikmati lebihan belanjawan dan jumlah hutang negara yang terkawal pada jumlah yang munasabah.   

Sebaliknya, hampir kesemua negara yang mengamalkan VAT terus mengalami penyakit defisit belanjawan dan keberhutangan yang keterlaluan saban tahun. Negara Iceland, misalnya mengenakan kadar VAT yang tertinggi di dunia ke atas rakyatnya, namun ia tidak mampu mempertahankan diri dari dilanda krisis kewangan yang hampir membankrapkan kerajaannya. 

Negara Itali mengenakan kadar VAT yang hampir setinggi kadar di Iceland dan hutang negaranya melebihi KDNK. Negara Greek juga mengamalkan VAT dan gagal membayar gaji kakitangan awam selama setahun memaksa rakyatnya turun ke jalan raya menunjuk perasaan. 

Negara Sepanyol dan Portugis juga mengamalkan VAT dan kedua-duanya juga berdepan dengan krisis kewangan. Negara Great Britain juga mengamalkan VAT dan kedudukan kewangan kerajaannya adalah yang paling teruk sejak berakhirnya Perang Dunia Kedua. Saiz defisit belanjawannya lebih besar dari yang dialami negara Greek.   

Satu kajian terbaru yang dibuat oleh ahli ekonomi Douglas Holtz dan Cameron Smith menemui bukti bahawa pengenaan VAT adalah penyebab saiz kerajaan menjadi semakin besar. Ahli-ahli ekonomi terus berdebat tentang persoalan: Apakah cukai yang lebih tinggi menyebabkan perbelanjaan kerajaan semakin tinggi atau apakah perbelanjaan kerajaan yang semakin tinggi menyebabkan cukai yang semakin tinggi? 

Namun, penemuan kajian ini selari dengan realiti bahawa negara-negara yang mengamalkan VAT saiz kerajaannya mengalami pembesaran sebanyak 29 peratus sejak VAT mula dikenakan.

Kerajaan Berbelanja Besar

Ahli ekonomi pemenang Hadiah Noble, Milton Fredman pernah mengungkapkan: "In the long run government will spend whatever the tax system will raise, plus as much more as it can get away with". Ini bermakna bahawa pengenaan VAT menyebabkan kerajaan berbelanja lebih besar, bukannya mengurangkan defisit dan hutang negara. Dan inilah yang dilihat terjadi kepada negara-negara Eropah hari ini.

Berlainan dengan Singapura yang baralih dari regim cukai langsung kepada regim cukai tidak langsung dengan menaikkan kadar VAT secara beransur-ansur dan secara serentak menurunkan kadar cukai langsung beransur-ansur bagi meletakkan kadar cukai korporat dan personal di Singapura pada kadar yang internationally competitive, pengenaan GST di Malaysia lebih bersifat top-up, iaitu, menambahkan satu lagi jenis cukai tanpa mengurangkan cukai langsung. 

Tujuannya memang untuk meningkatkan pungutan cukai sebanyak yang mungkin. Ini jelas di lihat apabila rakyat Malaysia terus dihentak dengan GST pada kadar 6 peratus, tiga kali ganda kadar yang dikenakan oleh Singapura kepada rakyatnya ketika VAT diperkenalkan di Singapura (1994). 

Juga ketika VAT diperkenalkan di Singapura, cukai korporat dan cukai personal kadarnya diturunkan juga 3 peratus tetapi hanya satu peratus di Malaysia. Nampaknya Kerajaan Malaysia terlalu desparate untuk menambahkan hasil negara untuk memuaskan nafsu berbelanja besar yang tidak pernah luntur. 

Semua Wajib Membayar Cukai

Pada kadar 6 peratus, pungutan hasil dari GST dianggarkan melebehi RM23 bilion.  Wang ini, melalui GST, akan dipungut dari seluruh rakyat Malaysia, kaya mahu pun miskin. Rakyat Malaysia yang tidak pernah membayar cukai sebelum ini kerana pendapatan mereka tidak pernah sampai ke threshold yang kena bayar cukai, akan buat pertama kalinya kena membayar cukai yang tidak boleh dielak. 

Kalau dalam Islam zakat dikenakan kepada golongan yang mampu sahaja, iaitu, golongan yang harta kena zakatnya melebihi threshold yang Allah tetapkan tetapi dalam hal GST ini, hukum ini tidak terpakai. 

Pengemis, tidak kena bayar zakat tetapi dia adalah golongan asnaf yang menerima wang zakat tetapi di bawah rejim GST, pengemis kerana bayar cukai sebab dia adalah juga pengguna. Bila dia ke kedai membeli sepasang pakaian, dia kena bayar 6 peratus cukai GST. 

Oleh kerana GST lebih bersifat cukai "top-up", maka pengenaannya di Malaysia bakal melonjakkan beban cukai ke atas rakyat Malaysia. Diukur dari segi nisbah hasil cukai kepada KDNK (ratio of tax revenue to GDP), didapati, beban cukai ke atas rakyat adalah tinggi di Malaysia, antara yang tertinggi di kalangan negara-negara ASEAN. 

Di Malaysia, setiap RM1.00 daripada KDNK, 15.5 sen pergi kepada cukai  berbanding hanya 14.4 sen dan 14.2 sen sahaja masing-masing  di Singapura dan Filipina. 

Jadual Beban cukai di pelbagai negara Asia
--------------------------------------------------------------------------
Rank     I      Negara         I          Nisbah Hasil Cukai KDNK (%)
--------------------------------------------------------------------------
   1                 Thailand                                  17.0
--------------------------------------------------------------------------
   1                China                                      17.0
--------------------------------------------------------------------------
   2                Malaysia                                  15.5
--------------------------------------------------------------------------
   3                Filipina                                     14.4
--------------------------------------------------------------------------
   4                Singapura                                14.2
--------------------------------------------------------------------------
   5                Vietnam                                  13.8
--------------------------------------------------------------------------
   6               Hong Kong                              13.0
--------------------------------------------------------------------------
   7               Taiwan                                    12.4
--------------------------------------------------------------------------
   8               Indonesia                                12.0
--------------------------------------------------------------------------
   9               Laos                                     10.8
--------------------------------------------------------------------------
 10              Cambodia                                08.0
--------------------------------------------------------------------------

Bermakna, pengenaan GST ke atas rakyat Malaysia akan menjadikan beban cukai ke atas rakyat menjadi lebih tinggi. Juga, dengan ketiadaan offset package yang jelas dan komprehnsif, kesan regresif GST kekal tinggi menyebabkan beban cukai jatuh lebih berat ke atas golongan rakyat berpendapatan rendah dan miskin. 

Pengecualian pengenaan GST ke atas barang makanan asas dan sesetengah jenis perkhidmatan tidak boleh menumpulkan kesan regresif ini kerana ianya memberi lebih manfaat kepada golongan kaya kerana golongan ini beberlanja lebih besar di atas barangan makanan. 

Kenaikan Harga Barangan & Perkhidmatan

GST sudah pasti akan membawa kenaikan harga barangan dan perkhidmatan. Kenaikan 6 peratus sudah pasti tetapi akibat kesan berganda "cukai atas cukai" yang terhasil dari rejim value-added tax ini, diyakini harga barangan dan perkhidmatan akan naik lebih tinggi menyebabkan penghakisan besar ke atas kuasa beli wang. 

GST pastinya menghimpit kehidupan golongan rakyat berpendaptan rendah dan miskin, melebarkan lagi jurang pendaptan di anta golongan kaya dan miskin. Pertubuhan OECD mengakui bahawa "(VAT) tax and transfer wedges have discouraged firms from offering employment and individuals from taking it, reduced employment and increased inequality".

Regim cukai yang ada sekarang masih berjalan baik. Oleh itu, "if it ain’t broke, don’t fix it".  Daripada mengenakan GST yang kesannya buruk ke atas masyarakat, lebih baik kerajaan menumpukan kepada usaha merasionalisasikan  kadar cukai dari rejim cukai yang wujud sekarang, menghapuskan pengecualian dan insentif yang tidak munasabah dan meluaskan asas cukai dengan menggiatkan usaha membanteras tax evasion, misalnya dengan memerperkasakan kegiatan audit dan perisikan cukai dan seumpamanya. 

Kerajaan juga perlu merasionalisasikan perbelanjaan awam supaya seritap ringgit wang rakyat dibelanjakan dengan cara yang membawa manfaat yang maksimum kepada rakyat. Laksanakan sistem tender terbuka dalam perolehan dan projek kerajaan dan hentikan projek gajah putih. 

Ini adalah lebih utama dilaksankan berbanding dengan menaikkan cukai ke atas rakyat.  Amat penting, kerajaan kena serius menghapuskan rasuah kalau ia serius untuk mengembalikan hemah pengurusan fiskal. Sesungguhya, seringgit di dalam saku rakyat lebih tinggi nilai sutnya berbanding dengan satu ringgit di tangan kerajaan. Ini adalah kerana keefisyenan ekonomi kerajaan adalah lebih rendah berbanding keefisyen ekonomi swasta. 

Apa gunanya hasil kerajaan yang besar jika ianya hanya akan diboroskan oleh pemimpin dalam projek gajah putih dan projek-projek yang dibelonkan kosnya untuk diberikan kepada kroni-kroni kepada pemimpin? Apa gunanya hasil yang besar kalau ia menyebabkan saiz sektor awam menjadi semakin besar tetapi akhirnya defisit belanjawan dan hutang kerajaan terus membelon? 

Kecuali pemimpin patuh kepada displin fiskal yang wajar, harapan untuk menggunakan peluru GST untuk membunuh defisit sukar untuk berhasil. Penganalisis memimpikan satu masa kelak saiz kerajaan akan menjadi kecil dan cukai yang dikenakan ke atas rakyat hanya 2.5 peratus sama dengan kadar zakat yang ditentukan oleh Maha Pencipta kita semua - Analisis Dr Rosli Yaakop, bekas Penolong Gabenor Bank Negara Malaysia dan AJK PAS Pusat.