KLIK JOM FOLO DI SINI

Ahad, November 24, 2013

Pecah Berita: Sumber tak rasmi - Husam, Salahuddin dan Tuan Ibrahim Naib Presiden PAS yang baharu


Maklumat terkini yang saya terima, dan ramai lagi barangkali terima melalui SMS mengkhabarkan satu keputusan tidak rasmi mengenai status kerusi Naib Presiden PAS yang tertangguh kerana dikira semula awal malam tadi, 23 November. Seperti diduga oleh kebanyakan penganalisis politik PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, Salahuddin Ayub dan Datuk Husam Musa memenangi jawatan Naib-naib Presiden PAS setelah selesai kiraan semula, kata satu SMS.

Bagaimanapun, keputusan rasmi mengenainya hanya akan diumumkan esok di Muktamar PAS esok, 24 November. Hari terakhir muktamar. Menurut sumber, wakil bagi pihak-pihak yang bertanding sudah menandatangani borang pengesahan keputusan itu setelah kiraan kali terakhir dibuat.

Jika benar, pertimbangan perwakilan PAS mahu Datuk Mahfuz Omar yang kini dimanahkan sebagai Pesuruhjaya PAS Kedah bekerja lebih keras fokus kepada usaha merampas semula Kerajaan Kedah daripada tangan BN yang dipimpin Mukhriz Mahathir. Sebab itu mereka tidak memilih Mahfuz ke kerusi Naib Presiden sekali lagi.

Sementara Datuk Husam dikekalkan, atas banyak pertimbangan selain beliau tidak lagi Exco Kanan Kerajaan Kelantan.