KLIK JOM FOLO DI SINI

Rabu, September 21, 2011

Mohon Sabu dihadap ke mahkamah, Prof Aziz Bari, Prof Abu Hassan & Ishak Surin mengupas kontroversi 'Merdeka" malam ini 21 Sept 2011


Bagi menjawab dan mengupas isu yang telah menarik perhatian anak-anak muda mentelaah semula sejarah kemerdekaan negara, PAS Kawasan Batu menganjurkan forum bertajuk "Apa Kebenaranya: Mat Indera, Tak Dijajah & Propaganda Umno" di Markas PAS Pusat Taman Melewar jam 9.30 ini, Rabu 21 Sept 2011.

Menurut Setiausaha PAS, Dato Ismail Yahya, tiga ahli panel bersetuju untuk berkongsi pendapat dalam isu ini iaitu pakar perlembagaan, Prof. Dr. Abdul Aziz Bari dari UIAM, pensyarah Jabatan Pengajian Media UM, Prof. Madya Dr. Abu Hassan Hasbullah dan bekas aktivis Angkatan Pemuda Insaf (API) yang juga bekas Setiausaha Agung Parti Rakyat Malaya (PRM) sewaktu Ahmad Boestamam mengepalainya, Cikgu Ishak Surin.

Forum ini dianjurkan ekoran isu kontroversi yang dicetuskan oleh Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu mengenai Mat Indera dan kelangsungannya telah menimbulkan polemik panas.

Katanya, ekoran mainan pihak media yang berat sebalah, telah menyebabkan banyak pihak "melatah" dan "melenting" termasuklah pemimpin Umno dan beberapa profesor daripada Majlis Profesor Negara (MPN) sehingga memuntahkan pandangan songsang bahawa Malaya tidak pernah dijajah.

Setiausaha Eksekutif Kumpulan Aktivis Media Independen (KAMI), Dato' Tarmizi Mohd Jam, bertindak sebagai moderator, ujarnya yang turut menjemput pihak media termasuk bloggers dan facebooker untuk membuat liputan.

Sementara itu, Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu didakwa di bawah Kanun Keseksaan di Mahkamah Sesyen Butterworth hari ini ekoran ucapannya mengenai Bukit Kepong.

Beliau dituduh mengikut Seksyen 505 Kanun Keseksaan kerana mendatangkan khianat awam.

Pihak pendakwa meminta Mohamad dibebaskan dengan jaminan RM50,000 tetapi selepas dibantah peguam Mohamed Hanipa Maidin, mahkamah membebaskan Mohamad dengan jaminan RM15,000 sehingga perbicaraan.

Hakim Ikmal Hisham Ahmad Tajuddin menetapkan 27 Oktober ini sebutan semula kes sementara perbicaraan diadakan pada 5 hingga 9 Disember depan.

Selain Hanipa, Mohamad turut diwakili peguam Amiruddin Zulkifli manakala pihak pendakwaan terdiri daripada Mohd Hanafiah Zakaria, Ishak Mohd Yusof dan Suhaimi Ibrahim.

Malam tadi, beliau dibawa ke Ibu Pejabat Kontinjen (IPK) Pulau Pinang sebelum dibebaskan dengan jaminan polis. Jika bersalah Mohamad menghadapi kemungkinan dipenjarakan sehingga dua tahun, atau didenda atau kedua-duanya sekali.

Ketua Polis Pulau Pinang, Datuk Ayub Yaakub, berkata Mohamad ditahan sejurus tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang dari Kuala Lumpur pada jam 7.30 petang tadi dan dibawa ke IPK Pulau Pinang.

Mohamad tiba di IPK Pulau Pinang pada 8.30 malam dan dilihat meninggalkannya ibu pejabat polis itu pada 9.05 malam selepas keterangan beliau diambil.

Menurut Ayub, pemimpin PAS itu akan didakwa berikutan terdapat lebih 1,000 laporan dibuat terhadapnya berikutan ucapan kontroversialnya pada sebuah ceramah di Tasek Gelugor pada 19 Ogos lalu.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

mat syabu!

Tanpa Nama berkata...

Yang jelas mat sabu mengagungkan komunis. Satu kenyataan yang kurang ajar.