KLIK JOM FOLO DI SINI

Sabtu, Ogos 11, 2012

Tanyalah diri samada kita patuh atau tidak kepada Allah melalui Ramadan Kareem - Tuan Guru Abdul Hadi Awang



Firman Allah SWT yang bermaksud: "Bulan Ramadan yang diturunkan padanya Al-Quran, menjadi petunjuk bagi  manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah. Oleh itu, sesiapa dari antara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadan (atau mengetahuinya), maka hendaklah ia berpuasa." - 185. 

Petikan ayat ini bukan sahaja menegaskan wajib berpuasa dibulan Ramadan. Bulan yang mulia ini juga dipilih masa yang paling munasabah diturunkan Al Quran kitab petunjuk, keterangan-keterangan dan penjelasan kepada petunjuk, serta menegaskan pemisah yang membezakan diantara dua perkara yang bertentangan. 

Ia bagi menentukan benar dan salah, adil dan zalim, petunjuk dan kesesatan daripada Allah Pencipta Alam Yang Maha Mengetahui segala-galanya dan bersifat dengan segala sifat kepujian. Ibadat puasa bukan hanya sekadar ibadat yang terlalu besar pahalanya, tidak seperti ibadat lain yang dinyatakan pahala sekurang-kurangnya sepuluh kali ganda sehingga tujuh ratus kali ganda. 

Allah menyimpan puasa itu disisinya dan berjanji untuk diserahkan pada hari kiamat kelak. Ibadat puasa juga adalah tarbiyah diri dengan sifat ikhlas dan kemuncaknya membuahkan taqwa yang menentukan nilai harga diri manusia disisi Allah. Menjelaskan bahawa martabat manusia bukannya keturunan, bangsa, pangkat, ilmu, harta dan warna kulit. 

Apabila berpuasa dengan ikhlas bermakna kesediaan patuh kepada Allah di atas sifat hamba, sehingga  meninggalkan makan minum dan kepuasan hawa nafsu walaupun dihalalkan dimasa yang lain. Walaupun semua perkara yang membatalkan puasa itu adalah rukun hidup manusia secara tabie'nya. Kepatuhan menunaikan perintah itu secara memperhambakan diri kepada Allah, yang berbeza dengan patuh kepada sesama makhluk saperti ibubapa, ketua, raja dan pemimpin. 

Menunjukkan bahawa ketaatan kepada Allah adalah mutlak. Adapun ketaatan kepada sesama makhluk pula bersyarat selagi tidak berlawanan dengan perintah Allah. Ia menunjukkan bahawa hubungan hamba dengan Allah adalah Maha tinggi, berbeza dengan hubungan rakyat dengan raja dan pemimpin, hubungan pekerja dengan majikan, hubungan anak dengan ibu bapa. 

Adalah menjadi hikmat paling besar Allah memilih bulan ramadan, bahawa Al Quran diturunkan seluruhnya ditempat mulia yang ditentukannya. Ada kalangan para ulama yang menamakannya dengan Bait Al Izzah dan ada yang menamakanya dengan Mawaqei’ Al Nujum.  

Kemudian Al Quran diturunkan melalui wahyu oleh Malaikat Jibril A.S secara berperingkat mengikut sebab dan keperluan yang diatur supaya mendidik generasi awal yang menerimanya dengan cara paling berkesan. Ini kerana mereka menjadi contoh kepada seluruh manusia.

Al Quran adalah kalam Allah. Sifatnya yang wajib dinyatakan ke dalam bahasa Arab, bahasa pilihan Allah di dunia dan pada hari Qiamat. Al Quran juga adalah petunjuk daripada Allah kepada manusia dalam semua perkara yang berkait dengan kejadian mereka dan peranan mereka di alam dunia dengan cara yang betul. Allah memilih manusia berperanan dibumi kerana sifat kejadian mereka dan menguji kesetiaan mereka kepada Allah dengan kemampuan jasad, roh dan akal. 

Dengan kemampuan ini manusia mampu beribadat dibumi dan memakmurkan segala yang lain dengan petunjuk Allah dan kemampuan akal dan ilmu yang ada kepada mereka. Ada kalangan manusia yang menerima perintah Allah itu dengan Islam (menyerah diri) dan Iman (percaya). Namun, ramai kalangan manusia yang tidak bersyukur, lalu menjadi kufur dan sombong menolak petunjuk Allah dengan mencipta cara yang merosakkan diri manusia dan alam kelilingnya. 

Maka berlakulah perlawanan sengit dalam kalangan manusia itu. Rasulullah S.A.W. terpaksa berdepan dengan pertembungan yang membawa kepada perpecahan yang wajib berlaku, bermula daripada perbalahan sehingga terpaksa berperang kerana adanya kalangan manusia yang melampau. Maka menjadi ujian diantara hubungan dengan Allah yang lebih diutamakan atau hubungan dengan manusia yang wajib dijaga dengan semangat kekeluargaan dan persaudaraan.

Bulan ramadhan dipilih berlakunya peristiwa Badar dan Fathu Makkah. Rasulullah S.A.W. dituduh menjadi sebab perpecahan dalam satu bangsa dan satu keluarga kerana tidak bersedia  menerima tawaran menjadi Raja Makkah atau pemimpin bersama harta kekayaan dengan syarat yang ditetapkan supaya meninggalkan Islam, sama ada semua atau sebahagian. 

Puncanya para pemimpin Makkah tetap mempertahankan sistem jahiliyah dan menolak petunjuk Allah yang diamanahkan kepada Rasulullah S.A.W. menyampaikannya supaya dilaksanakan kepada seluruh manusia di seluruh dunia sehingga hari qiamat. Allah mewajibkan kepada Rasulullah S.A.W. mencari tempat hijrah. Akhirnya berjumpa Madinah dan berbagai kaumnya yang bersedia menerima Islam sehingga ditegakkan negaranya. 

Maka Islam yang adil kepada seluruh manusia masyarakat majmuk dapat ditunjukkan secara nyata dan terbuka. Tiba-tiba para pemimpin Makkah berketuakan Abu Jahal membawa bala tentera menyerang Rasulullah dan para sahabatnya, kerana Islam yang diamalkan itu mendedahkan kejahatan dan kesesatan penentangnya. Kedua-dua belah pihak bertempur di tempat bernama Badar dan berlaku dibulan ramadhan.

Abu Jahal berdoa kepada Allah supaya membinasakan Muhamad yang dituduh membawa ajaran sesat dan memecahbelahkan keluarga dan bangsa. Rasulullah S.A.W. juga berdoa dengan munajat memohon pertolongan supaya Islam dan penganutnya diselamatkan. Kedua-dua belah pihak mengaku benar dan berdoa.

Akhirnya Allah mengurniakan kemenangan kepada Rasulullah S.A.W. dan para sahabat yang setia dalam keadaan terlalu kecil jumlahnya dan tidak mencukupi kelengkapan peperangannya. Bala tentera Musyrikin Makkah dikalahkan. Abu Jahal pemimpin utama dan ramai kalangan para pemimpin dibunuh dan ramai yang ditawan dengan hina walaupun jumlahnya berlipat kali ganda dan lengkap bersenjata. 

Allah menamakan hari Badar dengan Hari Furqan (pemisahan diantara dua pihak), daripada satu bangsa dan satu keluarga. Menjadi peristiwa yang menguji diantara perasaan beriman dan cintakan Allah bertembung dengan perasaan kasihkan keluarga dan bangsa. 

Maka Allah menentukan supaya hubungan dengan Allah mengatasi hubungan dengan sesama manusia. Walaupun kalangan paling hampir hubungan kekeluargaannya. Allah  memberi sanjungan paling tinggi kepada mereka yang berjaya dalam ujian perasaan dan peperangan dalam peristiwa Badar dengan firmannya bermaksud: "(wahai Ahli Badar! Lakukanlah apa sahaja yang kamu mahu, kerana aku telah mengampunkan kamu)."

Di bulan Ramadan juga berlakunya Fathu Makkah (Makkah di bebaskan). Apabila negaranya yang dipimpin oleh Abu Sufian (bapa mertua Rasulullah S.A.W.) yang dilantik selepas terbunuhnya Abu Jahal dalam peperangan Badar. Apabila pengikut Abu Sufian mencabuli perjanjian damai (Hudaibiyah) dan apabila kabilah yang bernaung di bawah kerajaan Islam diserang oleh kabilah yang berpihak kepada Makkah. 

Maka Rasulullah S.A.W. menggerakkan bala tentera Islam menyerang Makkah (tanah airnya sendiri) yang dikuasai oleh keluarga dan bangsanya sendiri, bukannya bangsa asing atau makhluk asing. Akhirnya Abu Sufian dan pengikutnya menyerah kepada Islam dan masuk Islam. Rasulullah S.A.W. mengisytiharkan pengampunan umum yang tidak diduga oleh mereka yang pernah berlaku zalim terhadap Rasulullah S.A.W. dan para sahabatnya, menyebabkan hati mereka terbuka beramai ramai menerima Islam dengan redha tanpa paksaan. 

Semua perkara tersebut adalah hikmat ramadhan yang tinggi nilainya kepada seluruh alam, khususnya kepada umat Islam. Hidayahnya! Bahawa Islam yang menyelamatkan diri, keluarga, bangsa dan tanahair. Maka Islam hendaklah diutamakan dengan melaksanakan rukun puasa sehingga membuahkan taqwa dan menegakkan Islam diutamakan, perintah Allah didahulukan, sehingga mengatasi kepentingan diri. Begitulah makan minum, hawa nafsu yang dihalalkan diketepikan dahulu, apabila berpuasa kerana Allah dengan ikhlas.

>> Artikel ini ditulis oleh Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang merangkap Ahli Parlimen Marang, Terengganu

18 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Good info. Luсky me I ԁiscovеred your blοg by асcіdent
(stumbleupon). I havе saved aѕ а faνоrite fог
lateг!
Visit my site - blu cigs reviews

Tanpa Nama berkata...

Thanks for revealing your ideas with this blog. Furthermore,
a fairy tale regarding the banking institutions intentions whenever talking about
property foreclosures is that the lender will not take my repayments.

There is a degree of time that the bank can take payments here and there.
If you are way too deep inside the hole, they may commonly call that you pay the actual payment entirely.
However, that doesn't mean that they will not take any sort of payments at all. Should you and the financial institution can be capable to work anything out, a foreclosure procedure may cease. However, should you continue to neglect payments beneath n

Also visit my website :: authenticlinks.com

Tanpa Nama berkata...

Yet another thing is that while searching for a
good on the web electronics shop, look for online shops that are continuously updated, retaining up-to-date with the hottest products, the most effective deals, and also helpful information
on products. This will make certain you are ng business with a shop which stays ahead of the competition and offers you what you should need to make educated, well-informed electronics purchases.
Thanks for the important tips I have really learned through the blog.


My homepage; what is a free online dating site

Tanpa Nama berkata...

Good blog post. The things i would like to bring up is that computer
memory must be purchased should your computer can't cope with that which you do with it. One can mount two good old ram boards having 1GB each, for example, but not certainly one of 1GB and one having 2GB. One should always check the maker's documentation for own
PC to ensure what type of memory is required.

Also visit my blog post; free to chat dating site

Tanpa Nama berkata...

Aw, this was a really nice post. In concept I want to put in writing like this additionally � taking time and
actual effort to make a very good article� however what can I say� I procrastinate alot and by no means seem to get one thing done.


my blog http://moodle.ufpr.br/

Tanpa Nama berkata...

I loved as much as you will receive carried out
right here. The sketch is attractive, your authored material
stylish. nonetheless, you command get bought an shakiness over that you wish be delivering the following.
unwell unquestionably come more formerly again as exactly the same
nearly a lot often inside case you shield this hike.


Also visit my page - polish dating

Tanpa Nama berkata...

Today, while I was at work, my sister stole my iphone and tested to
see if it can survive a 30 foot drop, just so she
can be a youtube sensation. My iPad is now broken and she has 83 views.
I know this is completely off topic but I had to share it
with someone!

My page: dating find

Tanpa Nama berkata...

hey there and thank you for your information � I�ve definitely picked up anything new from right here.
I did however expertise some technical issues using this
website, since I experienced to reload the web
site a lot of times previous to I could get it to load properly.
I had been wondering if your hosting is OK?
Not that I'm complaining, but slow loading instances times will sometimes affect your placement in google and could damage your high-quality score if ads and marketing with Adwords. Well I�m adding this RSS to my email and can look out for much more of your respective fascinating content. Make sure you update this again very soon..

Here is my webpage: casual encounters

Tanpa Nama berkata...

I have realized that in digital camera models, specialized sensors help to maintain focus automatically.
The actual sensors connected with some digital cameras change in in the area
of contrast, while others work with a beam of infra-red (IR) light, particularly in
low lighting. Higher standards cameras oftentimes use a combination of both methods and could have Face
Priority AF where the video camera can 'See' a face while focusing
only upon that. Thank you for sharing your thinking on this blog.


Also visit my web blog; moin.serverjeiro.com.br

Tanpa Nama berkata...

I'm typically to blogging and i really recognize your content. The article has really peaks my interest. I'm going to
bookmark your site and keep checking for brand new information.


Also visit my blog ... fuckbook

Tanpa Nama berkata...

ew strategy, the foreclosed process can just pick up from where it was left off.


Here is my web page: facebook of sex

Tanpa Nama berkata...

Yet another issue is really that video gaming became one of
the all-time greatest forms of entertainment for people of various age groups.
Kids have fun with video games, and also adults do, too. The XBox
360 has become the favorite gaming systems for many who
love to have a huge variety of games available to them, in addition to who like to relax and play live with others all over
the world. Thank you for sharing your notions.

Check out my blog :: facebook for sex

Tanpa Nama berkata...

Hey there! This is my first comment here so I just wanted to give a quick shout out and say I
truly enjoy reading through your articles.
Can you recommend any other blogs/websites/forums that deal with
the same topics? Thank you!

Feel free to surf to my web page facebook for sex

Tanpa Nama berkata...

I simply could not leave your website prior to suggesting that I really enjoyed the
usual info an individual supply in your visitors?
Is gonna be back ceaselessly in order to inspect new posts

Visit my site - cyber sex

Tanpa Nama berkata...

I have observed that in cameras, special receptors help to maintain focus automatically.

The sensors connected with some surveillance cameras change in in the area of contrast, while others work with a beam associated with infra-red (IR)
light, specifically in low light. Higher spec
cameras oftentimes use a blend of both techni and will often have Face
Priority AF where the video camera can 'See' your face and
concentrate only upon that. Thank you for sharing your thinking on this blog.


Here is my weblog :: facebook for sex

Tanpa Nama berkata...

Great article! This is the kind of info that should be shared across the web.
Disgrace on the search engines for not positioning this submit upper!
Come on over and talk over with my web site . Thank you =)

Also visit my web blog: San Diego Wedding Photographers

Tanpa Nama berkata...

Thanks a lot for sharing this with all folks you really understand what you're talking about! Bookmarked. Please also discuss with my web site =). We can have a hyperlink alternate arrangement between us

Feel free to visit my web blog: Plumber Dublin

Tanpa Nama berkata...

Simply want to say your article is as amazing.

The clearness for your submit is just spectacular and i can suppose you are a professional on this subject.

Well with your permission allow me to grab your RSS feed to stay updated with
forthcoming post. Thank you a million and
please carry on the rewarding work.

Also visit my page: cheap car insurance quotes