KLIK JOM FOLO DI SINI

Isnin, Oktober 14, 2013

Masa penting Muktamar PAS ke-59 tonjolkan imej baik kepada masyarakat awam negara ini


Muktamar Agung PAS ke-59 yang akan berlangsung pada 22 hingga 24 November ini adalah masa penting bagi PAS untuk menonjolkan imejnya yang baik kepada rakyat berbanding Umno. Ketua Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) Pusat, Hu Phang Chaw berkata, para pemimpin PAS jangan sekali-kali menghilangkan kepercayaan masyarakat bukan Islam kepada PAS untuk membawa negara ini ke arah yang lebih baik seperti yang diharapkan. 

Menurut beliau, Umno dan PAS adalah dua parti Melayu utama di negara ini dan kedua-dua parti ini pula berkebetulan akan berhadapan dengan dua perhimpunan besar pada November ini yang turut mengadakan pemilihan bagi jawatan tertingginya.

Katanya, selepas PRU13 lalu, seluruh rakyat negara ini terutama masyarakat bukan Melayu sedang memerhatikan dengan penuh minat perkembangan yang berlaku dalam Umno dan PAS. 

"Jika PAS juga dilihat sama dengan Umno, ia pasti akan menghilangkan kepercayaan mereka terhadap PAS," tegas beliau ketika mengunjungi Harakah, 10 Okt lalu.

"Umno sekarang memang kucar lanar. Lebih 30,000 orang sedang merebut jawatan dalam parti itu di semua peringkat. Pemimpin Umno terpaksa mengingatkan kesemua pihak yang bertanding agar jangan cetuskan politik wang. Ini menunjukkan politik wang adalah perkara biasa dalam Umno," katanya.

Menurut Phang Chaw, untuk menghadapi pemilihan November ini, Umno juga turut menggunakan polis untuk menjaga peti undi dan ini jelas membuktikan parti itu telah menyalahgunakan aset awam bagi kepentingannya, memandangkan polis dan segala kemudahan awam itu adalah aset rakyat. 

Beliau berkata, mengikut dakwaan Umno mahu memartabatkan bangsa Melayu dan Islam, tapi sejak dulu sehingga sekarang, rakyat tidak nampak pun jasa yang dilakukan bagi memartabatkan bangsa Melayu dan mempertingkatkan syiar Islam.

"Hanya PAS yang dilihat oleh rakyat yang benar-benar mahu memartabatkan bangsa Melayu dan mempertingkatkan Islam. Dan PAS yang benar-benar mengutamakan perpaduan dalam kalangan rakyat negara ini dan dalam partinya. 

"Jadi pada muktamar kali, inilah masa yang penting bagi PAS untuk menunjukkan imejnya yang baik itu supaya rakyat nampak perbezaan antara PAS dan Umno. Dengan itu baharulah PAS akan terus disokong oleh keseluruhan rakyat negara ini pada PRU14 akan datang," tegasnya. 

Sehubungan itu, Phang Chaw berharap agar para pemimpin PAS akan mengekalkan status quo yang ada dalam barisan kepimpinan sekarang terutama di peringkat pusat pada Muktamar ke-59 nanti. 

"Janganlah ada perebutan dalam parti. Ini amat penting bagi membuktikan kepada rakyat bahawa para pemimpin PAS bukanlah golongan yang gilakan pangkat dan jawatan seperti dalam Umno. Sebaliknya, kitalah yang benar-benar berjuang untuk memartabatkan bangsa Melayu, untuk kepentingan Islam, untuk kepentingan rakyat. Ia bagi kepentingan negara, ke arah yang lebih baik dalam semua aspek termasuk politik, ekonomi, agama, pendidikan, adat resam, IT dan lain-lain lagi," katanya. 

Phang Chaw juga mengingatkan kepada mereka yang akan bertanding pada Muktamar ke-59 nanti agar sentiasa ingat bahawa PAS telah ditubuhkan sejak tahun 1961 dan telah menghadapi pelbagai rintangan. 

"Kini telah tiba masanya untuk kita tentukan hala tuju kita menghadapi PRU14 akan datang. PAS bukan parti untuk satu kaum sahaja. Ini samalah juga dengan Islam yang bukan agama untuk satu kaum sahaja. Kita mestilah melakukan yang terbaik untuk mendapatkan sokongan segenap lapisan masyarakat. Golongan muda dalam PAS juga mestilah berpandangan jauh. Saya tak tolak ulama, tetapi pemimpin-pemimpin dalam PAS mestilah pelbagai. Jika hanya satu kelompok sahaja, ia hanya akan jadi satu arah," tegas beliau.

Walaupun dalam PAS ulama adalah sebagai tonggak, tetapi golongan profesional juga amat penting digandingkan seperti yang dikehendaki oleh Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang. Hanya dengan perpaduan antara golongan ulama dan profesional dalam PAS baharulah parti boleh maju, dan upaya membawa negara ini ke arah yang lebih baik seperti yang diharapkan semua pihak.

Phang Chaw menegaskan, sekiranya dalam PAS juga turut berlaku perebutan jawatan seperti dalam Umno, ia pasti akan menghilangkan kepercayaan masyarakat bukan Islam terhadap PAS termasuk ahli-ahli DHPP sendiri. 

"Jadi janganlah hilangkan kepercayaan masyarakat bukan Islam kepada PAS yang sangat kami sayangi. Sebelum ada DHPP, pernahkah PAS menang di kawasan bukan Islam dalam pilihanraya seperti yang berlaku dalam PRU-13 lalu?" tanya beliau - Lapor Aziz Muda, Wartawan Kanan Harakah.