KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Oktober 31, 2013

23 TAHUN KELANTAN REDAH RANJAU DURI BERSAMA KEMPIMPINAN ULAMA


Tanggal 21 Oktober 1990 Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar dan tanggal 21 Oktober lalu juga genap 23 tahun kerajaan di bawah kepemimpinan ulama. Menteri Besar, Ustaz Dato’ Ahmad Yakob berkata, bermula detik tersebut permulaan era baru berlaku di bumi Serambi Mekah.

"Kelantan menjadi perhatian banyak pihak, mereka mempersoal bolehkah Islam mentadbir? Sebaliknya selangkah demi selangkah kita menapak ke hadapan. Dalam tempoh 23 tahun Tuan Guru Nik Abdul Aziz berjaya mengharungi pelbagai halangan dan karenah serta berjaya meletakkan asas yang jelas. Beliau telah meninggalkan satu laluan. Rakyat ditanamkan keyakinan cara mentadbir dan memerintah berpandukan hukum syariat," katanya pada sambutan 23 tahun dasar Membangun Bersama Islam (MBI) di perkarangan Stadium Sultan Muhammad Ke IV, 21 Oktober lalu.

Hadir sama Timbalan Menteri Besar, Dato' Mohd Amar Nik Abdullah; Speaker Dun Kelantan, Ustaz Abdullah Ya'kub; Pegawai Kewangan, Dato' Faudzi Che Mamat; anggota-anggota Exco dan Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato’ Nik Kazin Nik Yusof serta pegawai-pegawai kanan kerajaan. Program sambutan bermula dengan munajat dan solat hajat jam 3.30 pagi.

Menteri Besar berkata, tugas beliau bersama pimpinan lain meneruskan perjalanan dengan membawa visi dan misi yang diasaskan bekas Menteri Besar. Visi kerajaan negeri menjadikan Kelantan sebagai sebuah negeri yang terlaksana nilai-nilai hidup Islam dan mendapat keredhaan Allah. Manakala misi melaksanakan agenda pembangunan negeri dan ummah berdasar ajaran Islam melalui pembangunan insan serta perancangan strategik.

"Kerajaan negeri telah menggubal wawasan bagi tempoh 2013-2018 untuk membolehkan rakyat menikmati keberkatan, kemakmuran dan kebajikan, penuh bermaklumat serta hidup sejahtera. Usaha itu digembling dengan mengoptimumkan hasil menerusi amalan urus tadbir cekap, telus dan berintegriti selari dengan visi, misi dan objektif dasar MBI," ujarnya. Wawasan itu meliputi usaha dilakukan bagi menguat dan mengembangkan agama, kedua, menggantikan ketakutan dengan keamanan.

Ketiga, keluasan kepada rakyat untuk melakukan ibadat kepada Allah SWT. Kata Ustaz Ahmad, kerjasama yang utuh jentera pentadbiran negeri amat diperlukan bagi memastikan dasar MBI yang diperkenal 23 tahun lalu.

"Sejauh mana pun kita menanamkan cita-cita dan melakukan gerak kerja, Islam sebagai dasar dan asas tidak boleh dikesampingkan. Kita tidak gemar bercakap bahasa retorik. Kita lebih berminat kepada pelaksanaan janji dan memberikan khidmat terbaik kepada rakyat," katanya.

Oleh itu beliau berharap agensi pelaksana di bawah setiap Exco digerakkan secara maksimum bagi memastikan lebih 50 program dan projek yang terkandung manifesto pilihan raya umum lalu dapat dijayakan. "Di samping itu kesemua komitmen Tuan Guru sebelum ini seperti projek lebuh raya, bekalan air, pembinaan stadium dan seumpamanya diambil tindakan serius ke arah mencapai realiti," katanya.

Menteri Besar juga berharap Pejabat Mufti, Majlis Agama Islam Kelantan, dan Jabatan Hal Ehwal Agama Islam hendaklah berperanan lebih pro aktif ke arah pelaksanaan hukum Islam di Kelantan. Katanya, agensi terbabit hendaklah melangkah setapak ke hadapan membuat kajian dan mengutara apa jua bentuk program yang boleh dimanfaat kerajaan dan rakyat.

"Jika gerak kerja seperti itu wujud, misi untuk melihat Kelantan muncul sebagai sebuah tapak pengembangan agama serta menampilkan Islam yang lebih profesional lebih cepat dapat direalisasikan," tambahnya. Kerajaan negeri juga akan melaksanakan pelan pembangunan negeri berpandukan model Sistem Perancangan dan Pemantauan Projek Kelantan (S3PK).

Pelan tersebut katanya, merupakan pendekatan terkini Kelantan pasca 100 hari dan pelaksanaan tawaran pembangunan lima tahun (2013-2018). Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK), Dato’ Dr Zainuddin Ibrahim pula berkata, Kelantan berjaya menjadi guru sehingga beberapa program yang dilaksanakan menjadi ikutan pihak lain. Katanya, kerja lima hari seminggu dan cuti bersalin tiga bulan telah diikuti kerajaan persekutuan dan negeri-negeri lain. Begitu juga skim pinjaman kenderaan, komputer dan perumahan tanpa faedah.

"Turut menjadi ikutan sistem pajak gadai Islam (Ar Rahnu), pengharaman premis judi, pengawalan penjualan minuman keras, pusat hiburan dan sebagai. Ini sebagai petunjuk kepada usaha yang bersungguh-sungguh kerajaan negeri memelihara syariat Islam," katanya. Teks ucapannya dibaca Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri (Pembangunan), Dato’ Nik Kazin Nik Yusof.

Dr Zainuddin berkata, pelaksanaan dasar Islam bukannya membantut kecemerlangan dalam perkhidmatan awam. Menurutnya, sepanjang 23 tahun pendekatan Islamik yang dilaksana telah membuahkan kejayaan termasuk mencapai tahap empat bintang dalam pelaksanaan star rating pejabat-pejabat SUK seluruh negara pada 2011.

Sementara itu Ketua Pembangkang, Dato’ Seri Anwar Ibrahim dan Timbalan Setiausaha Agung DAP, Dato’ Ngeh Koo Ham turut merakam ucapan tahniah kepada kerajaan Kelantan. Sambutan ulang tahun tersebut berakhir jam 12 malam dengan ceramah menampilkan pemimpin utama Pakatan. Naib Presiden KeADILan, Nurul Izah Anwar mewakili parti tersebut dan Ngeh mewakili DAP. Turut hadir Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub.

Sebelum itu pada sebelah petang orang ramai beratur memberi pelbagai cenderahati kepada Tok Guru Nik Abdul Aziz - Analisis Lanjusoh, Ketua Biro Harakah Kelantan. Foto Rizal Tahir & Zamani Mohd Zain

Tiada ulasan: