KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Oktober 31, 2013

MALAYSIA PALING TINGGI BERHUTANG 53.3 PERATUS DI KALANGAN 12 NEGARA ASIA SELEPAS SRI LANKA


Peningkatan kadar hutang isi rumah sehingga 83 peratus jelas menunjukkan seluruh rakyat Malaysia kini berada dalam bahaya dan rakyat Malaysia bukan sekadar akan kehilangan rumah, kereta dan harta benda, malah boleh menjadi bankrap pada bila-bila masa. 

Pakar ekonomi PAS, Dr Rosli Yaakop berkata, peningkatan kadar hutang isi rumah setinggi itu, seluruh rumah, kereta dan harta rakyat Malaysia boleh tergadai pada bila-bila masa sahaja jika berlaku kemelesetan ekonomi. Katanya, kemelesetan ekonomi bukanlah sesuatu yang mustahil sekiranya banyak peluang pekerjaan di negara ini tersekat, kilang-kilang ditutup, barangan tidak laku atau tidak boleh dijual. 

Keberhutangan isi rumah yang tinggi ini sebenarnya berpunca dari kesilapan dan kegagalan kerajaan kerana gagal memastikan pendapatan isi rumah mencukupi, gaji rakyat rendah berbanding keperluan perbelanjaan mereka, sehingga menyebabkan rakyat terpaksa berhutang untuk memenuhi keperluan hidup, ujarnya.

"Kejadian ini berlaku kerana harga rumah di Malaysia mahal, harga kereta mahal dan kadar tambang pengangkutan awam yang mahal, sehingga memaksa rakyat berbelanja melebihi pendapatan mereka sehingga terpaksa berhutang," katanya ketika dihubungi 18 Oktober lalu.   

Dr Rosli yang juga bekas Penolong Gabenor Bank Negara menegaskan, peningkatan kadar hutang isi rumah sehingga 83 peratus menjadikan kadar hutang isi rumah di negara ini kini sudah berada dalam keadaan yang kritikal. Katanya, keadaan itu amat berbeza berbanding kadar hutang yang selesa yang paling tinggi hanya sekitar 30-40 peratus sahaja seperti yang dialami oleh rakyat di negara-negara lain. 

"Antara sebabnya, harga barang di Malaysia mahal dan sering naik, manakala kenaikannya pula jauh lebih laju daripada peningkatan pendapatan mereka. Akhirnya mereka terpaksa buat pinjaman bank, manakala sebahagian yang lain terpaksa meminjam dengan along," tegasnya. 

Menurut Dr Rosli, peningkatan kadar hutang itu boleh mendatangkan pelbagai kesan buruk kepada rakyat dan kerajaan, sehingga menyebabkan individu terbabit hidup dalam keadaan tertekan dan terdesak sehingga akhirnya boleh terlibat dengan rasuah terutama di kalangan kakitangan awam.

Selain peningkatan kadar hutang isi rumah, beliau turut kesal dengan peningkatan kadar hutang negara kepada KDNK sehingga 53.3 peratus, sehingga menjadikan kadar hutang Malaysia sekarang paling tinggi di kalangan 12 negara Asia selepas Sri Lanka.

"Ini bukan sahaja soal kedudukan hutang negara yang tinggi, tetapi juga menjadikan seluruh rakyat Malaysia berada dalam berhutang. Keberhutangan yang tinggi ini tidak melambangkan sesuatu yang menggembirakan bagi masa depan ekonomi Malaysia. 

"Dengan kadar hutang sebanyak 53.3 itu jelas menunjukkan kadar hutang negara kita di luar negara sekarang sudah mencecah paras bahaya. Mengikut standard atau piawaian yang digunakan di kebanyakan negara di dunia ini, jika kadar hutang melebihi 50 peratus, ia dikira berada pada tahap kritikal," katanya.

Menurut Dr Rosli, peningkatan kadar hutang negara berlaku disebabkan kegagalan kerajaan dalam menguruskan ekonomi negara dengan baik, malah penuh dengan pembaziran dan rasuah, di samping menunjukkan amalan berhutang sudah menjadi budaya yang semakin menular dalam pentadbiran kerajaan sejak 16 tahun lalu.        

Data terbaharu yang dikeluarkan oleh Bank Negara menunjukkan kadar hutang negara kepada KDNK sekarang meningkat kepada 53.3 peratus, menjadikan kadar hutang Malaysia sekarang paling tinggi di kalangan 12 negara Asia selepas Sri Lanka. Kadar hutang isi rumah berbanding KDNK pula jauh lebih tinggi pada kadar 83 peratus pada 2013, meningkat berbanding 66.7 peratus pada 2004, yang kedua tertinggi di Asia - Lapor Harakah