KLIK JOM FOLO DI SINI

Isnin, Oktober 14, 2013

Menteri Dalam Negeri beri mesej salah kepada pasukan polis, tembak dulu!


Dato' Seri Zahid Hamidi telah menghantar mesej yang tidak betul kepada pasukan polis apabila memberi "lampu hijau" untuk "tembak dahulu" suspek penjenayah, tegas Pengerusi Lajnah Undang-Undang PAS Pusat, Asmuni Awi. Kenyataan Zahid itu akan menyebabkan berlakunya situasi yang sama seperti di Indonesia sewaktu pemerintahan Presiden Suharto suatu ketika dahulu.

Beliau juga menempelak Kerajaan BN yang tidak pernah belajar daripada undang-undang yang digubal sehingga akhirnya apa yang dilakukan memberi kesan negatif kepada imej polis.

"Jika polis melakukan tembakan kepada suspek penjenayah, tidak boleh buat apa lagi kerana menteri sudah memberi green light. Ia akan menimbulkan banyak tindakan sivil oleh anggota polis. Tindakan tangkap, tembak... tangkap, penjara... tangkap, gantung... mana boleh. Nama baik Malaysia di peringkat antarabangsa juga akan rosak sebab polis kita sudah menjadi seperti zaman cowboy di Amerika dahulu. Di Indonesia dahulu, imej polisnya tercalar akibat tindakan seperti ini," katanya kepada Harakah.

Asmuni berkata, seharusnya seseorang yang disyaki melakukan jenayah ditangkap terlebih dahulu, disiasat dan  jika mempunyai bukti, pesalah tersebut didakwa mengikut kesalahan yang dilakukan. Tambahnya lagi, Zahid perlu berubah dan belajar berdasarkan undang-undang yang ada dan jangan membelakangi undang-undang semata-mata untuk menjadi popular bagi meraih sokongan sebagai Naib Presiden Umno - Lapor Nyza Ayob, Harakah Meja Kuala Lumpur.

Tiada ulasan: