KLIK JOM FOLO DI SINI

Isnin, Januari 11, 2010

Kalimah Allah: Kenapa PAS bersetuju dan tidak bersetuju?

Oleh Herman Samsudeen

DALAM artikel saya yang bertajuk "Allah itu tuhan Manusia bukan untuk umat Islam sahaja" saya membahaskan sedikit tentang Allah sebagai tuhan kepada semua makhluk termasuk kaum Kristian. Maka dalam artikel ini saya akan menjelaskan kenapa kaum kristian boleh gunakan nama Allah dan kenapa tidak boleh kerana ada hukum yang mubah atau harus disana.
Tiada Larangan Mengunakan Nama Allah Bagi Bukan Islam Zaman Rasulullah

Untuk membahaskan perkara ini terus terang saya katakan bahawa saya tidak beriman kepada perlembagaan Malaysia. Dalam menghadapi kaum Nasrani, Yahudi, Majusi dan musuh-musuh Islam yang lain Allah swt berfirman dalam surat At-Taubah ayat 29;

"Perangilah orang-orang yang tidak beriman kepada Allah dan tidak (pula) kepada hari kemudian, dan mereka tidak mengharamkan apa yang diharamkan oleh Allah dan RasulNya dan tidak beragama dengan agama yang benar (agama Allah), (yaitu orang-orang) yang diberikan Al-Kitab kepada mereka, sampai mereka membayar jizyah dengan patuh sedang mereka dalam keadaan tunduk."

Dijelaskan disana bahawa mereka yang bersetuju duduk dengan aman dibawah Kerajaan Islam mempunyai pilihan utk mengamalkan kepercayaan mereka walaupun bertentangan dengan Islam asal sahaja membayar Jizyah. Jizyah ialah pajak atau cukai per kepala yang dipungut oleh pemerintah Islam dari orang-orang yang bukan Islam, sebagai imbangan bagi keamanan diri mereka.

Janji Allah ini selari dengan arahan yang dikeluarkan Rasulullah kepada panglima perangnya termasuk Khalid al Walid di mana sebelum perang berlangsung, mereka akan memberi 3 pilihan kpd musuh iaitu:

Bayar jizyah dan duduk dibawah naungan kerajaan Islam dengan bebas mengamalkan agama masing-masing.

Diperangi dan dirampas harta mereka jika kalah Rasulullah juga tidak lupa akan ayat 120 surah A-Baqarah kerana ia lebih dulu diturunkan sebelum Perlembagaan Madinah dibentuk;

"Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: "Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang benar)". Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu."

Tetapi semasa Perlembagaan Madinah dibentuk, Surah At-Taubah ayat 29 menjadi garis panduan dalam hubungan politik, sosial, ekonomi dan agama bagi umat Islam dan kaum Yahudi Nasrani yang bernaung dibawah Kerajaan Islam Madinah. Pilihan yang kedua itu (Jizyah) sentiasa ada walaupun Rasulullah sedar bahawa Nasrani mengatakan Allah tuhan mereka yang mempunyai anak kerana Rasulullah beriman dengan ayat 29 surah At-Taubah.

Surah Al-Kafirun ayat 6 memperjelaskan lagi dasar Islam kepada agama-agama lain: "Untukmu agamamu, dan untukkulah, agamaku."

Seterusnya Firman Allah SWT: "Tidak ada paksaan untuk (memasuki) agama (Islam); Sesungguhnya telah jelas jalan yang benar daripada jalan yang sesat. Kerana itu barang siapa yang ingkar kepada thaghut dan beriman kepada Allah, Maka Sesungguhnya ia telah berpegang kepada buhul (tali) yang amat Kuat yang tidak akan putus. Dan Allah Maha mendengar lagi Maha Mengetahui. -al-Baqarah: 256)

dan; "Katakanlah (wahai Muhammad): kebenaran itu datang daripada Tuhan kamu, maka sesiapa yang ingin (beriman) hendaklah ia beriman dan sesiapa yang ingin (kafir) biarlah ia kafir..." - al-Khafi 18:29.

Firman Allah s.w.t. lagi yang bermaksud, "Oleh itu berikanlah sahaja peringatan (wahai Muhammad), kepada manusia, dan janganlah berdukacita kiranya ada menolaknya dan sesungguhnya engkau hanyalah seorang Rasul pemberi ingatan, bukanlah engkau seorang yang berkuasa memaksa mereka (menerima ajaran Islam yang engkau sampaikan itu)." -Al-Ghasyiyah 88: 21-22

"Dan (bukanlah tanggungjawabmu wahai Muhammad menjadikan seluruh umat manusia beriman), jika Tuhanmu menghendaki nescaya berimanlah sekelian manusia yang ada di muka bumi. (Janganlah engkau bersedih hati tentang kedegilan orang-orang yang ingkar itu; kalau Tuhan tidak menghendaki) Maka patutkah engkau pula hendak memaksa manusia supaya mereka menjadi orang-orang yang beriman?" - (Yunus 10:99)

Islam bukan agama paksaan, dan orang-orang bukan Islam tidak dipaksa masuk Islam. Tetapi orang-orang yang masuk Islam dengan hati yang rela perlulah menerima segala peraturan dan undang-undang yang ditetapkan Islam termasuk hudud. Hidayah itu milik Allah dan Allah jualah yang akan membalas manusia-manusia yang kufur padaNya diakhirat kelak.

“Sesungguhnya orang-orang yang kufur ingkar kepada ayat-ayat keterangan kami, kami akan membakar mereka di dalam api neraka. Tiap-tiap kali kulit mereka masak hangus, kami gantikan untuk mereka kulit yang lain supaya mereka dapat merasa azab sengsara itu dan (ingatlah) sesungguhnya Allah adalah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.” - an-Nisa; 56.

Jangan lupa juga kisah Saidina Umar Al-Khattab yang memasuki Gereja Yahudi ketika Baitulmaqdis ditawan juga tidak menyuruh tenteranya membakar gereja, bible dan salib. Umar membiarkannya sahaja, dan bersolat diluar bangunan kepada Allah tanpa sebarang pertikaian. Perkara yang sama berlaku bila Sultan Salahuddin al Ayubbi menawan Baitulmaqdis.

Dalam sirah perjuangan Rasulullah, sahabat dan tabien kita tidak menemui isu pengharaman nama Allah berlaku, hatta ketika Sultan Muhammad Al Fateh menakluk constantinople atau Instanbul pun baginda mengutarakan 3 pilihan diatas sebelum menyerang. Cuma zaman baginda Gereja Hagia Sofia ditawan dan dijadikan Masjid Aya Sofia setelah kaum Kristian kalah dan lari meninggalkan kota Constantinople.

Saya mohon diperbetulkan fakta-fakta di atas jika ada bukti Rasulullah dan para sahabat pernah melarang agama lain mengunakan nama Allah.

Kenapa Zaman Rasulullah Nama Allah dibenarkan untuk kaum Nasrani?

Persoalan ini mendatangi saya sejak memikirkan isu nama Allah ini berkali-kali. Mungkin ulama'-ulama' mengetahui lebih dalam hal ini. Tetapi berdasarkan kajian saya sendiri saya boleh membuat kesimpulan bahawa pada zaman Rasulullah dan sahabat, mereka menegakkan Al-Quran sebagai perlembagaan dan berhukum dengan hukum hudud.

Mana-mana umat Islam yang murtad kerana terpedaya dengan dakyah kaum kafir atau atas kehendak diri sendiri maka hukuman bunuh akan dijatuhkan ke atasnya setelah diberikan tempoh masa yang mencukupi untuk bertaubat tetapi masih mahu murtad. Rasulullah bersabda;

“Sesiapa yang menukar agamanya, maka bunuhlah ia” - Riwayat Bukhari

Hadis ini selari dengan firman Allah yang mengecam orang-orang yang murtad iaitu: "Dan tidaklah patut bagi laki-laki yang mukmin dan tidak (pula) bagi perempuan yang mukmin, apabila Allah dan Rasul-Nya telah menetapkan suatu ketetapan, akan ada bagi mereka pilihan (yang lain) tentang urusan mereka. Dan barangsiapa mendurhakai Allah dan Rasul-Nya maka sungguhlah dia telah sesat, sesat yang nyata." - al-Ahzab:36

dan; “Sesiapa yang murtad di antara kamu daripada agamanya lalu mati dalam kekufuran, maka merekalah yang sia-sia amalannya di dunia dan di akhirat. Dan merekalah ahli Neraka yang kekal di dalamnya” - Surah al-Baqarah: 217.

Maka, bila Al-Quran jadi perlembagaan dan undang-undang hudud diamalkan maka tiada seorang pun umat Islam yang berani untuk keluar dari Islam. Jika mereka keliru atau tidak faham termasuklah disebabkan oleh pengaruh agama Kristian Nasrani maka mereka akan merujuk kepada Rasulullah.

Rasulullah juga sudah banyak menjelaskan kepada para sahabat tentang beza kepercayaan kaum Kristian dan Islam. Antara yang menjadi rujukan adalah Surah Maryam ayat 88-91: "Dan mereka yang kafir berkata: "(Allah) Ar-Rahman, mempunyai anak". Demi sesungguhnya, kamu telah melakukan satu perkara yang besar salahnya!. Langit nyaris-nyaris pecah disebabkan (anggapan mereka) yang demikian dan bumi pula nyaris-nyaris terbelah, serta gunung-ganang pun nyaris-nyaris runtuh ranap. Kerana mereka mendakwa mengatakan: "(Allah) Ar-Rahman mempunyai anak". - (Surah Maryam)

Sahabat-sahabat tiada pertikaian dalam hal ini kerana mereka memahami kedudukan Allah dalam kepercayaan Islam dan kaum Kristian. Dan tidak timbul kerisauan terhadap isu-isu murtad kerana ada undang-undang yang menguruskannya.

Yang risau pada zaman Rasulullah adalah kaum Kristian sendiri sebab bila mereka gunakan nama Allah pengikut-pengikutnya akan membandingkan dengan Allah yang umat Islam percaya hingga akhirnya berbondong-bondonglah kaum Kristian memeluk Islam kerana yakin Allah itu tiada beranak dan tidak diperanakan.

Kaum Kristian ini membaca dalam kitab Bible dan makalah agama mereka dan terdapat ayat-ayat berikut yang membuktikan Allah itu Maha Esa sesuai dengan apa yang di syahadahkan oleh umat Islam:

“I (ALLAH) am the Lord, and there is no other; apart from Me there is no God.” - Isaiah 45:5.

Moses (pbuh) said: “Hear, O Israel: The Lord (ALLAH) our God, the Lord is one.” - Deuteronomy 6:4.

“This is eternal life, that they may know You, the only true God (ALLAH), and Jesus Christ whom You have sent.” -John 17:3

“How can you believe, when you receive glory from one another and you do not seek the glory that is from the one and only God (ALLAH)?” -John 5:44

“The most important commandments,” answered Jesus, “is this: ‘Hear, O Israel, the Lord our God, is one Lord (ALLAH)"-Mark 12:29


Akibat dari masalah ramainya umat Kristian memasuki Islam dan tiadanya undang-undang yang boleh menghukum kaum krsitian yang memasuki Islam, maka kitab-kitab Bilble dan ucapan serta penulisan kaum Kristian berubah mengunakan nama Allah kepada God atau Tuhan. Dahulunya nama-nama Allah tertulis dalam kitab mereka seperti yang saya catatkan dalam kurungan "(ALLAH)" diatas. Tetapi selepas zaman perluasan empayar Islam, mereka sudah tiada menggunakan perkataan Allah kerana mereka amat takut umat Kristian murtad dan peluk Islam ramai-ramai.

Isu Nama Allah Di Malaysia

Islam di Malaysia tidak seperti Islam dizaman Rasulullah dan para Sahabat. Islam di Malaysia disandarkan oleh Kerajaan Umno-BN yang beriman dengan Perlembagaan Malaysia ciptaan Lord Reid. Islam di Malaysia hanyalah Agama Rasmi bukan menjadi dasar Kepada Perlembagaan itu sendiri.

Dalam Perlembagaan disebutkan Perkara 3 (1) Perlembagaan Malaysia menetapkan Islam sebagai agama Persekutuan; tetapi agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana bahagian Persekutuan

Hal ini dijelaskan lagi dalam Perkara 11. Kebebasan beragama.

(1) Tiap-tiap orang berhak menganuti dan mengamalkan agamanya dan, tertakluk kepada Fasal (4), mengembangkannya.

Kaum Kristian Malaysia bertegas dengan mengunakan fasal 3 (a)- Tiap-tiap kumpulan agama berhak - menguruskan hal ehwal agamanya sendiri.

Dan umat Islam bertahan dengan Fasal 4 -Undang-undang Negeri dan berkenaan dengan Wilayah-Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya, undang-undang persekutuan boleh mengawal atau menyekat pengembangan apa-apa doktrin atau kepercayaan agama di kalangan orang yang menganuti agama Islam.

Sekali imbas, ramai umat Islam Malaysia fikir bahawa Perlembagaan itu sudah berjaya memberikan perlindungan kepada Islam.

Tapi saya tidak melihat begitu kerana Kaum Kristian Malaysia dalam kes Semakan Kehakiman akhbar mingguan The Herald-Catholic Weekly yang dikemukakan oleh Ketua Paderi Roman Katolik Kuala Lumpur Datuk Murphy Pakiam berhujah bahawa akhbar berkenaan hanya diedarkan kepada orang Kristian Katolik sahaja.

Malah dalam Perlembagaan pun tidak sebut bahawa perkataan "Allah" itu hanya untuk umat Islam. Maka mereka menganggap larangan Kementerian Dalam Negeri (KDN) mengharamkan mereka mengunakan nama ALLAH bertentangan dengan Perkara 11 Fasal 3 (a) Perlembagaan Malaysia.

KDN pula mendesak dengan mengunakan kuasa di bawah Perkara 11 Fasal 4 Perlembagaan Malaysia atas kekhuatiran akhbar berkenaan bakal menimbulkan salah fahaman dan menyesatkan umat Islam.

Tetapi sedarkah kita bahawa melalui Perkara 11 Fasal 4 ini kita hanya boleh menghalang mereka menyebarkan akhbar itu kepada umat Islam tetapi tidak boleh menghalang mereka menyebarkannya kepada Kaum Kristian.

Kita terperangkap disini, kerana kita memang khuatir akan wujud penyebaran kepada umat Islam yang disengajakan secara diam-diam tetapi kita belum ada bukti yang kuat tentang hal ini melainkan dengan peningkatan kes-kes murtad yang berlaku. Tetapi itu pun mereka yang murtad ini menjawab dimahkamah bahawa mereka mahu murtad atas kerelaan sendiri bukan kerana pengaruh Gereja atau akhbar Kristian yang selama ini tidak pun mengunakan nama Allah.

Perlembagaan dan Undang-undang agama di Malaysia keseluruhannya tidak boleh menghalang umat Islam Murtad. Sebagai contoh, Enakmen Aturcara Mal 2004, Mahkamah Syariah Pulau Pinang membenarkan seorang yang ingin keluar agama membuat permohonan di Mahkamah adalah satu undang-undang yang ultra vires ( bertentangan ) dengan undang-undang Islam yang sebenar.

Memang lawak, bagaimana Mahkamah yang kononnya berdiri atas nama Islam boleh membuka ruang untuk umat Islam membuat permohonan murtad sedangkan zaman Rasulullah dan Sahabat dahulu kadi dan Mahkamahnya tidak pernah membuka ruang ini.

Jadi ketakutan umat Islam terhadap isu akhbar Herald sebenarnya berpunca kelemahan sistem perundangan yang tidak mengikut Islam. Undang-undang kita telah dimurtadkan sebelum adanya umat Islam memohon murtad.

Jadi tidak hairanlah bila ada sahaja usaha kaum Kristian dan bukan Islam lainnya untuk mendekati umat Islam secara halus kita tak mampu menghalang sebab mereka boleh bermain dengan undang-undang dan Perlembagaan yang terlalu lemah hingga memberikan ruang kepada mereka mengambil kesempatan.

Saya bertegas agar Kerajaan Malaysia kembali mengambil Al-Quran sebagai Perlembagaan dan menjadikan hukum Hudud untuk umat Islam sebagai undang-undang syariah rasmi bagi melindungi umat Islam dari serangan dakwah Kaum Kristian dan gejala murtad ini.

Nama Allah: Kenapa PAS Setuju dan Tidak Bersetuju

Ketika mula-mula kes ini dibawa ke Mahkamah, PAS melalui Mursyidul Am, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyokong permintaan Gereja Katolik ini atas alasan-alasan yang saya kemukakan diatas dan kita jelas bahawa Allah pada tafsiran umat Islam adalah Esa dan tidak sama dengan Allah pada tafsiran Kristian yang mana tuhan mereka itu ada anak dan isteri.

Namun melihat kepada pergolakkan dan politiking yang berlaku dalam isu ini hingga membuka ruang kepada perpecahan dalam masyarakat majmuk, maka PAS mengkaji hal ini kembali dan melihat bahawa mudaratnya lebih besar jika kita membiarkan nama "Allah" digunakan oleh Herald. Maka hukum mubah atau harus itu boleh bertukar menjadi haram demi menjaga kemaslahatan rakyat keseluruhannya.

PAS bukan berdolah-dalih dalam isu ini, tetapi kita mengkaji dari keseluruhan fakta dan sejarah. Kerana masalah ini timbul kerana kelemahan umat Islam Malaysia sendiri yang dipimpin oleh Kerajaan Umno yang enggan mengangkat Al-Quran sebagai Perlembagaan dan Hudud sebagai perundangan bagi melindungi kesucian Islam yang sebenarnya.

Maka, PAS memilih jalan keamanan dan menasihatkan agar Gereja Katolik kembali kepada pengunaan asal mereka itu 'God' atau 'tuhan' bagi sebarang penerbitan dan ucapan bagi mengelakkan ketegangan agama menjadi lebih buruk dinegara ini.

PAS tidak mahu kerana hal ini akan berlaku lagi Perang Salib versi abad ke-21 dan akhirnya Gereja-gereja bertukar kepada Masjid sebagaimana yang berlaku kepada Gereja Hagia Sofia yang menjadi Masjid Aya Sofia dizaman Sultan Muhammad Al-Fateh. Apakah kita mahu perkara itu berlaku?

Salah satu pihak kena bertolak ansur dalam hal ini dan saya lihat pihak Herald kena menarik balik tuntutan mereka kerana selama ini mereka tidak pernah mengunakan nama "Allah" dalam penerbitan mereka, tetapi ia masih dapat diedarkan. Jadi saya tidak melihat apa-apa masalah jika perkara ini tidak ditimbulkan mereka.

Walaupun ia berpunca dari kelemahan pentadbiran umat Islam tetapi ia bukanlah alasan untuk Herald menanguk di air keruh hingga boleh mencetuskan pergeseran antara agama.

Saya berharap agar Kerajaan mengkaji semula Perlembagaan Malaysia dengan meletakan Al-Quran sebagai Perlembagaan tertinggi yang mampu memberikan keadilan kepada semua. Saya juga mengharapkan agar undang-undang hudud dijadikan undang-undang syariah Malaysia bagi memastikan masalah murtad dapat ditangani dan sekaligus melenyapkan kerisauan umat Islam terhadap ancaman gejala ini.

Saya juga berharap Yang DiPertuan Agong sebagai Ketua Agama Islam bagi negara ini memainkan peranan bagi menyelesaikan kemelut ini.

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Guna nama ALLAH,strategi dakyah Kristian?: http://www.thepeopleofthebook.org/strategy.html

abdullahngah berkata...

Ada perkara yang dahulunya boleh tetapi sekarang ini tak boleh lagi kerana mereka menggunakan kalimah dengan motif untuk menarik orang melayu masuk kristian.

dakyah kristian jelas dan terang, sesiapa yang berjaya menyesat dan memasuk orang melayu pada agama kristian diberi "komesin".

Zaman Rasulullah SAW zaman permulaan dakwah islamiah untuk mengajak orang bukan islam memeluk agama Islam.

Zaman sekarang bukan zaman dakwah lagi tetapi zaman melaksanakan Islam sepertimana yang terkandung dalam Al Quran dan hadis.

Oleh kerana iman orang Melayu kebanyakan lemah belaka, maka jalannya mestilah melalui undang undang.

Jika sekiranya kerajaan membiarkan perkara apa apa berlaku maka macam ibubapak membiarkan anak anaka mereka tidur.

Aatau membiarkan anak anak mereka hendak tidak solat, kerana ada pendapat mengatakan "kerimann tiada paksa"

Cuba kita biarkan anak anak kita dengan cara hidup yang mereka fgemar pasti anak akan jadi yahudi dan kristian.

Lebih lebih lagi kristian dengan dakyahnya yang sangat prihatin dengan cita rasa remaja hari ini.

Cita rasa remaja hari ini kebanyakannya hendak seronok seronok sahaja termasuk kena bom dadah, arak, zina dan judi.

Mengapa jadi begitu, kerana kerajaan halal kan arak halal kan judi dan halal kan zina. Apa akan jadi jika halalkan penggunaan kalimah Allah nanti. Mungkin tinggal sedikit sahaja orang yang kekal islam. Hal ini sudah berlaku di Indonesia.

jika kita biarkan mereka sudah pasti huru haralah negara ini atau dengan kata lain akan hancurlah dibuatnya.

kesmpulanya dahulu dikatakan tidak dilarang (benarkah begitu) sedangkan Rasulullah SAW memerintah Saidina Umar halau yahudi dari Madinah dan Mekkah, kerana mengkhianati perjanjian.

Berjanji dengan Allah dia khianat, masaka berjnji dengan manusia. lebih lebih lagi Allah sendiri nytakan Kristian dan yahudi adalah musuhku. Dimana rasionalnya kristian menggunakan kalimah Allah,sedangkan dia musuh Allah.

Pasti ini suatu penghinaan yang tidak harus dipandang ringan . Ia bukan suatu yang remeh temeh sepertimana anggapan sesetengah kalangan bijak pandai melayu yang kelihatan bertindak macam manusia "freethinker".

Kalau mereka tidak freethinker mana mungkin boleh berkata keimanan tiada paksaan. sedangkan konsepsi itu sangat bercanggah dengan kehendak Allah yang memerintah manusia mengesakan Allah.

yes berkata...

Memang tepat, Allah itu Tuhan semua manusia, tetapi persoalan nya adakah semua manusia itu mengaku bahawa Allah itu adalah Tuhan mereka?

Jika Tuhan mereka lain, kenapakah kita umat Islam membenarkan mereka menggunakan kalimah Allah.

Memang betul, Allah tidak memerlukan umat Islam untuk melindungi NYA, tetapi umat Islam perlu hormat, patuh dan sayang kepada Allah dan sentiasa memelihara akidah mereka dan memelihara kalimah Allah Yang Esa dan di sampaikan kepada anak cucu mereka. Ini adalah tanggung jawab umat Islam.

gila-gila berkata...

Ni dia, blog orang pas, sokong pas hentam umNO, biarkan blog2 PENGAKU orang pas & blog2 celaka je hentam pas , hentam umNO. Yang pelik bin ajaibnya, blog peguampas, blog pemimpin pas, dll yg seangkatan dngnya duk hentam pas jugak!