KLIK JOM FOLO DI SINI

Isnin, Januari 11, 2010

Anak-anak bilis sering jadi mangsa dalam pelbagai penyeleweng mega

MUQADIMAH: Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi KeADILan yang juga Ahli Parlimen Subang, Sivarasah Rasiah turut kecewa denmgan pelbagai penyelewengan yang didedah tetapi tiada hukuman dijatuh. Jerung terlepas, hanya percubaan mneyabitkan anak-anak bilis. Ikuti pendapat beliau bersama INTAN ABDULLAH.

Isu ketirisan wang negara pada masa pemerintahan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir 22 tahun sebanyak USD 100 bilion masih diperkatakan...

SIVARASAH: Bagi saya ini ketirisan dan kebocoran yang terlalu besar menunjukkan begitu teruk kegagalan institusi-institusi penting di bawah kedua-dua pemimpin ini - yang kini masih diteruskan untuk mencegah dan mengawal masalah rasuah di negara kita.
Maksud institusi penting ini seperti SPRM yang dulu dikenali sebagai BPR, pihak polis dan juga peguam negara dan akhirnya sistem kehakiman dan juga media.
Semua institusi ini mempunyai peranan masing-masing untuk memastikan ada satu sistem pengurusan yang baik dan telus.
Jadi hakikat kebocoran ini menunjukkan kegagalan institusi-institusi penting dan ini merupakan kesan secara terus pemerintahan Umno-BN di mana wujud undang-undang yang menindas dan menyekat kebebasan yang telah menyumbang kepada masalah ini.

Maksud saudara?

Maksud saya... kalau kita ada media yang bebas itu akan menjadi check and balance tetapi media kita disekat dengan akta yang menindas dan ini telah menyumbang kepada masalah rasuah yang besar.
Begitu juga dengan akta-akta lain seperti akta rahsia rasmi, dan akta lain yang menindas dan menyekat kebebasan.
Yang kedua ialah Impak ketirisan besar ini, kita tidak boleh mengambil perkara ini secara ringan kerana walaupun negara kita cukup kaya dan dari segi perkapita kalau kita menilai kekayaan negara kita dari segi sumber perkapita atau resources per kapita, kita boleh dianggap sebagai antara negara-negara yang terkaya di dunia.
Tetapi malangnya apabila kita melihat kepada hakikat ekonomi kita dan tahap kedudukan kita di dunia sememangnya kita bukan di antara yang tertinggi.
Dan ini lah impak daripada rasuah besar sebagaimana yang sedia maklum iaitu ketirisan ini telah menurunkan tahap peningkatan ekonomi kita.

Ketirisan? Bagaimana...

Ia memastikan ada segolongan besar di negara kita yang masih menjalani hidup dalam keadaan yang kurang baik, kadar kemiskinan masih besar, khususnya di beberapa negeri termasuk di Sabah dan Sarawak, dan pengagihan kekayaan di negara ini masih teruk di mana kita melihat golongan kaya menjadi terus kaya dan golongan miskin semakin bertambah.
Jadi, impak rasuah ini terus kepada ekonomi dan kepada kesejahteraan hidup majoriti rakyat.
Bagi saya, ini merupakan kesan yang negatif yang berlaku. Sebab itu rasuah bukan sahaja satu tindakan jenayah, dan tidak bermoral tetapi ada impak ekonomi negatif kepada setiap rakyat di negara.
Ini merupakan cabaran terbesar kepada kita untuk menghadapi situasi sekarang. sebab itulah ianya diperjuangkan oleh Pakatan Rakyat untuk membawa perubahan yang besar ini.

Skandal PKFZ melesapkan sejumlah wang RM12 bilion tetapi sehingga kini tiada jerung yng ditangkap?

PKFZ adalah merupakan satu lagi contoh dalam saga ketirisan atau kebocoran rasuah dalam negara. Inilah episod terbaru yang dimana kita dapat lihat pada tahun ini beberapa pendedahan besar ketirisan yang berlaku.
Memang skandal PKFZ telah diketahui beberapa tahun sebelum ini iaitu lima tahun, tetapi secara terperinci sekarang ini.
Sekarang kita sudah faham bahawa kehilangan atau kerugian yang berlaku mencecah RM12 bilion dan beban yang besar ini terpaksa ditanggung oleh setiap rakyat Malaysia dan juga generasi akan datang.
Anak-anak kita akan menanggung beban ini kerana wang ini bukan sahaja dibayar oleh kita bahkan mereka ini juga. Inilah skala besar jenayah ini di mana impaknya adalah cukup besar.
Malangnya sampai sekarang walaupun ada beberapa orang yang telah dituduh di mahkamah saya masih melihat mereka bukan ikan bilis di bawah tetapi inilah orang tengah yang telah diarahkan untuk melaksanakan jenayah ini.
Tetapi ahli politik dan yang terlibat iaitu pemimpin Umno-BN masih tidak didakwa di mahkamah walaupun kita tahu yang didakwa di mahkamah sekarang ini seperti OC Phang, dan arkitek semuanya tidak akan melakukan apa-apa tanpa mendapat arahan politik daripada pihak atasan.

Mereka hanya orang suruhan sahaja?

Mereka adalah seperti pelaksana jenayah tetapi yang mengarahkan jenayah itu masih tidak dapat dikenal pasti dan masih tidak dibawa ke forum keadilan.
Ini merupakan kegagalan Umno-BN dan the lack of political will untuk menangani isu ini yang cukup besar. mereka pun faham jika mereka mengambil tindakan terus daripada kalangan pihak atasan mungkin akan menjejaskan kedudukan politik di negara ini sebab mereka sendiri akan hancur.
Kalau mereka ambil tindakan ke atas pemimpin atasan mungkin ia akan melibatkan YB Tiong iaitu Ahli Parlimen Bintulu. Ini adalah kegagalan ahli parlimen BN secara keseluruhan iaitu tidak dapat menangani masalah rasuah dan sebagainya yang sudah menjadi kanser yang besar dalam masyarakat kita.

Bagaimana pula dengan isu misteri kehilangan enjin jet pejuang F5 TUDM?

Insiden ini cukup menarik sebab ia mempunyai perkaitan dengan Perdana Menteri sekarang - ia berlaku semasa beliau menjadi Menteri Pertahanan.
Bagi saya kalau ini berlaku di negara lain yang demokratik menteri itu sudah tentu akan meletakkan jawatannya dan memikul tanggungjawab.
Tetapi kita lihat kedua-dua enjin ini berlaku mengikut keterangan daripada Ketua turus angkatan tentera udara yang telah dikenal pasti pada 2007 - pada masa itu Najib adalah Menteri Pertahanan.
Tetapi rakyat dan media tidak tahu kerana semua perkara ini ditutup dan diselindungi. Kita baru sahaja mendapat tahu bermaksud Najib telah mengambil tanggungjawab atas hakikat bahawa perkara ini ditutup daripada mata rakyat iaitu kehilangan besar bukan sahaja dari segi duit tetapi kejadian ini juga menjejaskan keselamatan negara dengan cara yang serius.

Soal keselamatan macam mana?

Apabila dua enjin jet ini dicuri dan dibawa ke negara luar untuk dijual, nampak betapa dhaifnya keselamatna negara kita. Bagi saya ini merupakan aspek yang cukup serius bahawa Perdana Menteri sendiri terlibat dalam menutup hal ini dan apabila hal ini diketahui pada 2007 dan laporan polis hanya dibuat pada 2008 - sampai sekarang tiada seorang pun didakwa di mahkamah untuk satu jenayah yang cukup besar dan serius.

Tiada ulasan: