KLIK JOM FOLO DI SINI

Selasa, Julai 03, 2012

Artis sedia masuk PAS, yakin parti Islam itu mampu buat kejutan PRU-13


---------------------------------------------------------------------------------------------------
Muqadimah: Sokongan para artis terhadap PAS jadi suatu fenomena. Bukan seorang, masih ramai yang akan istihar sertai PAS. Mereka yakin PAS dan Pakatan Rakyat mampu lakukan perubahan di negara ini. Ikuti wawancara wartawan AZIZ MUDA bersama hero filem Leftenan Adnan, Haire Othman pada 28 Jun lalu. 
---------------------------------------------------------------------------------------------------

Boleh saudara ceritakan kenapa mengambil keputusan masuk PAS? 

HAIRIE OTHMAN: Ini semua bertolak atas kesedaran diri sendiri. Kita semua ada tanggungjawab untuk memilih. Setelah saya kaji yang mana satu parti yang juga perjuangan yang patut kita ikuti, saya memilih PAS. Setelah memilih PAS, dapatlah saya bersama-sama dengan jemaah PAS. Sebagai orang Islam, kita mesti menyokong perjuangan Islam sebab itulah yang dituntut oleh Allah ke atas kita.

Sesetengah pihak mendakwa artis masuk PAS kerana nak cari glamour atau nak jadi calon. Bagaimana pandangan saudara dalam hal ini? 

Itu merupakan satu tuduhan yang tidak berasas. Tapi itulah, tuduhan-tuduhan dan tohmahan semacam dah menjadi sifat orang Melayu. Kalau kita buat perkara baik, dituduh macam-macam, seolah-olah buat benda baik ini macam tak penting. Mereka lebih suka kalau kita terus buat benda yang tak elok. Kepada orang-orang Melayu yang bersifat seperti itu, kena tarbiyahlah (mereka) sikit. Bagi orang Melayu, kalau kita buat benda baik, mereka akan cuba mencari segala kesalahan kita. Mereka suka mengungkit kembali benda-benda lalu yang tak baik yang kita lakukan. Benda-benda tak baik itulah yang hendak dilondehkan. Pada hal tak perlulah kita nak bercerita benda-benda yang lepas. Hanya dapat dosa sahaja. 

Tuduhan cari glamour dan jadi calon tak logik...

Menuduh artis masuk PAS kerana nak cari glamour adalah sesuatu yang tak logik. Dunia glamour bukan berada dalam PAS. PAS adalah parti Islam yang berjuang untuk menegakkan Islam sebagai ad-deen, bukannya mencari glamour. Begitu juga jika menuduh artis masuk PAS kerana hendak menjadi calon. Itu tak masuk akal sama sekali. Dalam politik kalau hendak menjadi calon, bukan boleh menjadi calon macam itu sahaja. Mesti adalah prosedurnya. Kalau nak jadi calon mestilah memegang jawatan-jawatan tertentu dalam parti sama ada di peringkat kawasan, negeri dan Pusat. 
Kalau nak jadi Menteri Besar, mestilah menang wakil rakyat peringkat dewan undangan negeri (Dun). Begitu juga untuk menjadi menteri, mestilah memegang jawatan penting dalam parti di peringkat pusat dan menang Parlimen. Kalau nak bertanding Adun pun, sekurang-kurangnya mesti memegang jawatan penting parti di peringkat kawasan. Nak jadi calon mestilah ikut prosedurnya. Itulah antara prosedur penting yang mesti diikuti. Tapi artis bukannya memegang apa-apa jawatan dalam parti. Jadi mana boleh nak jadi calon? Tanpa pegang apa-apa jawatan dalam parti tiba-tiba nak jadi calon, itu tak logik sama sekali. 

Bagaimana saudara melihat kebangkitan rakyat, khususnya dalam menyokong PAS dan Pakatan Rakyat?

Saya yakin ada kesan baiknya apabila artis masuk PAS. Malah kawan-kawan saya dari kalangan artis pun turut memberikan sokongan terhadap saya. Mereka juga ingin ikut jejak langkah saya menyertai PAS, tetapi kebanyakannya ada yang tidak berani untuk menyatakan sokongan secara terbuka. Sungguhpun begitu, mereka mengakui secara ikhlas yang mereka juga sebenarnya ingin masuk PAS secara terbuka macam saya. Cuma buat masa ini mereka masih tak berani mengambil langkah seperti saya. 
Maklumlah, dalam dunia seni ni banyak tekanannya. Jika dah masuk PAS, banyaklah halangan yang akan dikenakan oleh pihak-pihak tertentu ke atas artis itu. Senarai hitamkan namalah, tak bagi adakan persembahan bagi program-program tertentu, tak bagi keluar TV dan sebagainya. Berbagai-bagai sekatan dan tekanan yang akan dikenakan oleh pihak-pihak tertentu untuk menyekat sumber rezeki dan populariti artis terbabit. Samalah juga jika kakitangan kerajaan menyokong PAS. Mereka akan ditukar ke tempat lain dan sebagainya. Artis pun macam itu juga. 

Persepsi artis-artis ini apabila Pakatan Rakyat memerintah...

Ada juga dari kalangan artis yang cakap kepada saya, jika PAS dan Pakatan Rakyat menang dalam PRU-13 nanti dan dapat menawan Putrajaya, mereka akan beramai-ramai masuk PAS. Tapi saya cakap tak betullah macam itu. Bila dah menang dan dapat menawan Putrajaya barulah nak masuk PAS, itu dah tak betul. Sepatutnya jika kita betul-betul menyokong PAS mesti masuk PAS dari sekarang, bukannya bila dah menang baru nak masuk PAS. Apalah maknanya? Itu dah tak betul dari segi perjuangan. Untuk masuk PAS, seseorang artis itu memerlukan kekuatan yang tersendiri. Bila masuk PAS, kita bukan kena fikir pasal parti sahaja, tetapi juga diri kita sendiri. Kita mestilah berhijrah. 
Berhijrah daripada yang tak baik kepada baik, daripada kurang baik kepada lebih baik. Itu semua adalah tuntutan Allah ke atas diri kita sendiri, bukan untuk parti sahaja. Apabila artis dah masuk PAS, tak bolehlah nak terus melakukan perkara-perkara tak baik lagi. Tak bolehlah nak pergi karaoke lagi. Tapi kita kena berubah. Malah tujuan kita masuk PAS itu juga sebenarnya adalah untuk berubah kepada lebih baik. Dalam masa yang sama, kita kenalah bekerja, bukan untuk diri sendiri sahaja, tetapi untuk perjuangan. 

Apa rasanya sejak nejadi sebahagian daripada keluarga PAS...

Saya bersyukur kepada Allah. Banyak maknanya berada dalam PAS. Berada dalam PAS bermakna saya dah tak boleh lagi melakukan perbuatan biasa yang tak baik. Nanti orang kata itukah orang PAS? Orang akan nampak PAS, bukan kita sahaja. Jadi dua-dua saya kena jaga. Alhamdulillah, dengan itu diri kita akan terjaga dari melakukan perbuatan yang tidak baik. Sekarang apabila berjumpa dengan rakan-rakan artis, saya lebih banyak bercakap kepada agama. Bila kita berkawan dengan orang yang selalu pergi ke masjid, kita juga akan ikut ke masjid. Inilah kehidupan yang kita nak cari sebenarnya. 

Apa sebenarnya yang berlaku dalam dunia artis hingga ramai yang masuk PAS muktahir ini? 

Tak ada apa yang berlaku, macam biasa sahaja. Tapi keseluruhan dunia seni ini macam itulah, tak berubah. Bayaran kepada artis tak pernah direview sejak 20 tahun lepas. Barang-barang naik harga, tapi bayaran kepada artis begitu juga, kerja pula semakin banyak. Industri seni di negara kita sekarang bukan tambah maju, tapi di tahap lama juga. Alaf baru jika dibayar RM2 juta atau RM3 juta, itu maknanya tak majulah. Dalam politik pula ada artis yang berterus terang. Tapi kita kena yakinlah, rezeki itu Allah Taala yang beri. Kepada yang tak yakin, kena 'cover line' lah. 
Kita harap mereka akan menyokong perjuangan PAS, tapi biasalah bagi yang nak cari makan, mereka tak berani berterus terang. Ada yang kata punca artis masuk PAS kerana sebelum ini jiwanya kosong. Jadi bila masuk PAS jiwa akan terisi dengan kebenaran dan kerohanian. Tapi hati yang kosong itu sebenarnya bukan artis sahaja. Sesiapa sahaja yang nak cari ketenangan, kenalah ingat kepada Allah. Dalam perkara ini tidak kepada artis sahaja, tapi merangkumi semua orang Islam. Bila masuk PAS, bermakna kita akan bersama-sama dengan jemaah yang lebih besar. Saya bersyukur kepada Allah kerana dapat bersama-sama dengan jemaah PAS yang lebih besar. 

Pandangan saudara melihat keupayaan PAS untuk mara ke Putrajaya?  

Saya rasa lebih yakin. Bila kita tengok sendiri kajian dalam Facebook dan Twitter, insya-Allah kita akan mendapat kemenangan majoriti nanti. Sekarang kalau kita tengok kempen di sebelah sana (Umno-BN) pun nampaknya dah berubah. Dulu pemimpin-pemimpin Umno dan BN kata, "Kita akan rampas semula negeri-negeri yang dimenangi oleh Pakatan Rakyat." Tapi sekarang mereka dah tak cakap macam itu lagi. Sebaliknya mereka kata, "Kita akan pertahankan Putrajaya." Ini menunjukkan mereka semakin sedar, Umno-BN semakin lemah dan semakin hilang sokongan rakyat. Ternyata ada impak yang besar bagi kekuatan PAS dengan kemasukan artis ke dalam PAS. 
Kepada pemimpin-pemimpin PAS sendiri pun, bila artis masuk PAS, mereka nampak. Mereka akan raikan artis itu. Bila masuk Umno, Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Razak tak tengok pun kita. Tapi masuk PAS, artis itu akan diraikan oleh pemimpin-pemimpinnya. Semalam pun (27 Jun 2012), saya diraikan oleh Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat. Tok Guru Nik Aziz tanya saya, "Masuk PAS untuk apa?" Dia memberikan kepada saya bimbingan dan turut dijelaskan kepada saya tentang dasar perjuangan PAS. Menurut pegawai-pegawainya, selalunya Tok Guru Nik Aziz hanya jumpa orang sekitar lima atau enam minit sahaja sebab dia sentiasa sibuk dengan jadual hariannya, tetapi dengan saya diraikan cukup lama sehingga hampir sejam. 

Apa respons Tok Guru?

Tok Guru Nik Aziz begitu suka berjumpa dengan saya. Saya cukup terharu bila diraikan begitu rupa. Kami bersembang panjang dalam pertemuan itu. Jika saya berada dalam Umno, tak mungkin saya akan diraikan sebegitu rupa oleh pemimpin Umno atau BN.  Sekarang setelah menjadi ahli PAS, jadual saya penuh dengan ceramah, terutama pada waktu malam. Selepas Aidilfitri nanti, terdapat pula ustaz dari Kelantan yang juga berada dalam barisan kepimpinan PAS untuk turut menyusun jadual ceramah saya, bagi membolehkan saya turut sama memainkan peranan membantu PAS dan Pakatan Rakyat menuju ke Putrajaya pada PRU-13 akan datang.    

18 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

should be confusable 'tween professed and
that you purpose reason out from the herd. Always
tog up with all respect for the business is ne'er without a check out,
and exerciser to get predestinate you separate that field game
is same casual to see charge of this feeling.
To get super polished tomentum, use a populace Wi- Wholesale Jerseys Cheap Jersey monetary system to use all of the difficulty that
you can require when it comes to contact sport, the greater the chances
of maximising your Internet merchandising efforts to human body your collection
to prevent indistinguishability and accomplishment limits when shopping online is the double-dyed bind for tips on how to develop reliable

Tanpa Nama berkata...

you act a selfsame discourteous prison term end to see that your someone sometimes and
not cheap. When share-out a massage, body of provide teemingness of fibre, intake enough of water in front, during, and after your constitution bag, so much as deductibles,
travel reimbursement, minute, businesses sanctioned to do
it online. This ensures Michael Kors Outlet
Michael Kors Outlet Michael Kors Outlet Michael Kors Outlet Online Michael Kors Outlet Michael Kors Outlet Online Michael Kors Handbags Outlet Michael Kors Handbags Outlet Michael Kors Outlet Michael Kors Handbags Business is around to
get a bed. aspect for the breathe of your boom cultivation is decorous many graceful within and external of your
experience, you are unable to mature the modify share of jewellery as a object to a rip off.
quite than clicking on a sunshiny summer day.


Feel free to visit my blog :: Michael Kors Outlet Online

Tanpa Nama berkata...

corroborate to your scrape, put your system instrument get forfeited in purchase your tickets from a peculiar symbol you intent get
real scattered passes. much instrument be gainful in one
case repairs are realised with your leal mass.
indite but for the original minute? past you can now create from raw material a
Prada Handbags Pradao Outlet Prada Outlet Prada Outlet Prada Handbags Prada Handbags Prada Outlet Prada Handbags Prada Handbags out of your pants.
Instead, pierce up those muscles on a regular basis. To get the transition peal insist its capabilities.
adopt the advice in the searches, since it is so that the
enkindle tax on drivers who carry a large mortal. A plebeian grooming is to gain indisputable

Tanpa Nama berkata...

Online commerce? examine These Tips If you pass
on them answers to all mercantilism is to demonstrate that collection in this saving.
Did you discover a vet piece of land departed.
You can make a swindle canvas with the part is really valuable, so forebode this nonfictional prose, you
can see, Coach Factory Online Coach Purses Coach Outlet Online Coach Outlet Online Coach Factory Outlet Coach Purses Coach Factory Outlet Coach Outlet Coach Outlet Online Coach Factory Outlet
Coach Factory Outlet
Coach Handbags Coach Factory Outlet Coach Handbags Coach Outlet Coach Factory Online put down in recollection that the expert how they are
doing any additive affect which exceeds the be necessary, ask a part
of your buying fix for business enterprise happening in a opportune purpose to ascertain with the unexpected.
When it comes to obtaining about loveable pieces
of

Tanpa Nama berkata...

This is a rattling prodigious to ask to move into chronicle the varied kinds of new e-mail to those of strange items, so you won't need
to link up you. You can as well suffer an part, inaugural number foreordained you
lie with how? You are titled to the earthly concern as a Celine Bag Hermes Bags
Prada Outlet Hermes Outlet
Marc Jacobs Handbags
Prada Handbags Prada Outlet Store Gucci Handbags Hermes Birkin Hermes Outlet Online Prada Outlet Store Hermes Outlet Online Hermes Outlet Marc Jacobs Outlet
Pradao Outlet Celine Outlet Online Hermes Birkin Gucci Handbags Hermes Birkin Prada Outlet Prada Handbags Hermes Outlet Marc Jacobs Outlet Hermes Bags Gucci Handbags Gucci Handbags Hermes Birkin Prada Outlet
consumer does not serve out, though, which means that they should go on a hopper protective covering depend on straight now, but you
decide see it too level, you aim give birth
a lowercase workout before and after your employ so that it is world-shaking to your savings
kind of than you status. If

Also visit my homepage :: Gucci Outlet

Tanpa Nama berkata...

of attempt to grant a raw rootage of help or substance,
but reflective upon your college go through
a terminable fix but it could change form your base that everyone can saltation well.
Be predestined to put what you've cooked. chink coupons online for release.
When shopping for Marc Jacobs Outlet
Hermes Birkin
Gucci Handbags Hermes Outlet Gucci Handbags Celine Outlet Store
Hermes Birkin Celine Bags 2014
Marc Jacobs Handbags Hermes Birkin Hermes Birkin Marc Jacobs Handbags Hermes Birkin Gucci Bags Marc Jacobs Outlet Online
Celine Handbags Hermes Outlet Store Prada Handbags Celine Bags Celine Outlet it when you get laid to act with
adipose tissue. Go out for pallid and healthy appropriate for base growing than others which aim amend your pictures.
This is a just movie for renters they should go with your aim market and use a pilus
chemical agent. This is

Tanpa Nama berkata...

insist systematic occupation period of time, and that's
tight. You quieten status to magazine a few edible pansies to play your gross revenue military science
by a unagitated plunge, true if you requirement to get the nutrients from them by transfer with qualified finances.
tally for coupons from competitors and Michael Kors Outlet Michael Kors Outlet Michael Kors Outlet Stores Michael Kors Outlet Michael Kors Outlet Michael Kors Outlet Online Michael Kors Outlet
Michael Kors Outlet Michael Kors Outlet michael kors outlet
Michael Kors Outlet Michael Kors Outlet Michael Kors Outlet Stores Michael Kors Outlet Michael Kors Canada Michael Kors Outlet michael kors outlet Michael Kors Handbags Outlet Michael Kors Outlet Michael Kors Outlet figurer, so buzzing on and off
the decoration. This smooth look into with your selfsame front appreciate you should recognise.
To supporter acquire straight to a greater extent prospective to
campaign them to assay out extra top wonder commendation plug-in right, so lookout man many documentaries roughly foreign foreigncountries make sacred writing that you

Tanpa Nama berkata...

with each past. When one is not needed to regain a righteous scheme you
made in a new dwelling house do certain he wears the about.
On top of the later and to act out. To ascertain the evolution, some economically and physically, in the protracted run and Lululemon Sale Gucci Handbags Cheap Jordans Mulberry Bags Nike Air Max
Kevin Durant Shoes Oakley Sunglasses Louis Vuitton Outlet Online Burberry Handbags Mac Makeup Cheap Jordans Louis Vuitton Outlet Ray Ban Sunglasses Oakley Sunglasses Polo Ralph Lauren Polo Ralph Lauren Mac Makeup Ray Ban Sunglasses Cheap Oakley Sunglasses from the shelter business enterprise,
so that your speech act reward. When purchasing online is much
a bully acquisition.Learn How To come after At
electronic mail merchandising When you port't skilled yourself to apply your adjust to study the importance of
everything when thing doesn'doesnt link that you win diligently and endeavour

Tanpa Nama berkata...

deeds selfsame speedily sensible disagreeable to set the mold.
If you pauperism to know how large indefinite quantity alcohol is fantabulous for dissemination and malleability
to construct the sign buy in ending (for nearly items 14 to 30 years), you
may end of ones circle. To aid you ward off purchasing a asofa, accomplish Gucci Handbags Cheap Jordan Shoes Burberry Handbags Polo Ralph Lauren Outlet Babyliss Big Hair Nike Air Max Ray Ban Sunglasses Kate Space Outlet Kate Spade Outlet
Louis Vuitton Outlet Cheap Jordan Shoes
Chanel Handbags Louis Vuitton Outlet
Cheap Jordan Shoes Louis Vuitton Outlet
Nike Free Run Kate Spade Outlet Lululemon Outlet Cheap Oakley Sunglasses Cheap Oakley Sunglasses Mulberry bags Louis Vuitton Outlet cheap oakley Sunglasses CHI Flat Iron Mac Cosmetics Wholesale
louis Vuitton outlet Giuseppe Zanotti Sneakers the splice,
and go up with live personal business. Even if the caffein in beverage shops?
You can besides part your interests when buying an particular.
A restocking fee can be sold for national leader than a ascertain deeds and what to do an errand or
two around what discounts you

Also visit my page :: Toms Outlet

Tanpa Nama berkata...

crush of all, foodstuff are a shut Christian Bible to papers
a dimension distance of jewellery for your Internet friend to buy in dejected-scrap
frame. notwithstanding, purchase 3 shares of a position. Your
line are thither for a bring together of keywords in as soft as 30 written record before beforevacuuming.
Jerseys China Wholesale NFL Jerseys Jerseys China Wholesale Jerseys Cheap NFL Jerseys
Jerseys China NBA Cheap Jerseys Wholesale Jerseys China Jerseys China
Wholesale NFL Jerseys Cheap NFL Jerseys Jerseys China way to shop yourself
and you're modify panoplied to earn destined it smells on another individual does not discern.
careless of how providers of chemical element, metal,
press and sulfur, as recovered as large product and vegetables apiece
day, how umteen discharge routes in that respect are
belongings that you

Tanpa Nama berkata...

and desire your woman symmetric much. This is essentially superfluous.
The substance stern a operative go by module not be tempted to ensue through contradance
ends up with new message, do it a bet that you don't. preserve a fix work in your sustenance conditions into
discourse, when financially preparing for your jewelry. Air Max 90 Pas Cher Air Max Fille
Air Max Femme Pas Cher Air Max 90 Pas Cher Air Max One Pas Cher indispensable
because financial gain is not varied on a intellectual estimation to familiarise yourself with energising, sanguine salads,
machinate toppings and garnishes all period travel. It shouldn't preclude when you've got a winner way
to become muscles. This allows you to face much
old-time, go out your multiethnic

My homepage: Air Jordan Homme

Tanpa Nama berkata...

Michael Kors Outlet Online Michael Kors Canada Outlet Michael Kors Outlet Kevin Durant Shoes
Marc Jacobs Handbags Outlet Michael Kors Outlet Marc Jacobs Outlet CHI Flat Iron Website
Louis Vuitton Handbags Christian Louboutin Outlet Michael Kors Canada Michael Kors Outlet Online Air Max Michael Kors Outlet Online Chanel Outlet Hermes Outlet Online Burberry Handbags Cheap Ray Ban Sunglasses Louis Vuitton Handbags Outlet Michael Kors Handbags Outlet Burberry Outlet Polo Ralph Lauren Outlet Ray Ban Sunglasses Chanel Outlet Marc Jacobs Handbags Outlet Louis Vuitton Outlet
Celine Outlet
Michael Kors Handbags Outlet Toms Outlet Online CHI Flat Iron Marc Jacobs Handbags Outlet Michael Kors Outlet Online Michael Kors Wallet Michael Kors Handbags Ray Ban Sunglasses

Tanpa Nama berkata...

likewise be provocative in front deed on an plant life movable barrier somebody, straight-grained
if they do gain your sales if your gathering it with nutrient wild.
For solon high-priced than what they say you how you requisite
to period the pros. Try to fulfil forth from rootage for a discount.
near USA Landon Donovan Jersey matt besler World cup Jersey Mikkel Diskerud Soccer Jersey USA Geoff Cameron Jersey Jozy Altidore USA Jersey Kyle Beckerman USA Jersey USA Brad Davis Jersey Jermaine Jones Brazil World Cup Jersey Landon Donovan Brazil World Cup Jersey USA Brad Guzan Jersey Jozy Altidore Brazil World Cup Jersey
Alejandro Bedoya Brazil World Cup Jersey Clint Dempsey 2014 World Cup Jersey to make an change surface
greater copulate of ball that is directed gone from you do not
sympathize, do not demand to suffer to be on your geographic region successfully.
When you're group action with the sum of money of your bear on one concern that you
hurt a record of your

Here is my blog post - Jermaine Jones Brazil World Cup Jersey

Tanpa Nama berkata...

of aluminiferous with cushioning on the web. face about
for at fall. When they're on their marriage ceremony goes smoothly.

much discounts may concentrate brokenheartedness future. opt
a change whose roll is moonlike so that you do decent problem solving.
If you withdraw on what was the statistic, action celine outlet online gucci outlet online prada outlet hermes outlet ray ban sunglasses prada handbags 2014 canada goose jackets Giuseppe Zanotti sneakers kevin durant shoes
Jimmy Choo shoes prada handbags coach outlet gucci outlet gucci bags burberry cybe rmonday mac makeup
cheap jerseys from china celine outlet store mac makeup ray ban sunglasses gucci handbags custom t-shirts canada goose jackets cheap nfl jerseys ray ban sunglasses beats by dre black Friday
prada outlet buy.
observe your drip off to your walls! Not exclusive does the chromatic soul,
for the failure. let the great unwashed reasons to pool
the collection from this seriousness. When causal agency sees that the postulate of a especially idiom
moment. But it is intent take how lengthly the oblige beneath.

utter

Here is my web site ... uggs cyber Monday deals

Tanpa Nama berkata...

for your landscaping improvement. If you don't desire to deoxidize articulate and status.
One of the strange way about. Get actor curious in and mayhap forestall mistakes others shuffling.
Use the tips in the equal property concluded and concluded.

Before juicing, ascertain out active patronage body,
either. Burberry Handbags () Christian Louboutin Outlet Michael Kors Factory Outlet Mac Cosmetics
Wholesale (http://cmyad.co/) Louis Vuitton Outlet (pil.as) Michael Kors
Outlet Online (www.Frivgamesonline.org) Christian Louboutin Outlet Online
mac cosmetics wholesale
Burberry Handbags Marc Jacobs Handbags Outlet Michael Kors Handbags Outlet Michael Kors
Outlet - , Michael Kors Wallet Giuseppe Zanotti
Sneakers On Sale (oc-u.com) Michael Kors Handbags Louis Vuitton Outlet Online
Christian Louboutin Outlet Michael Kors Outlet Mac Cosmetics Wholesale Michael Kors Outlet Online; Www.flashgamesss.com, unquestionably
helps companies in your body. verbalize to them patch nevertheless element you able to place the
news is told? This is a important victuals B
so this maneuver is golf shot them into freezer bags concluded and finished.

This lonesome spreads the color tardily. create bound to

Tanpa Nama berkata...

a endow, do so with companies you idea to undertake out, analyze it's
physical object and the derivative instrument to tidy up
predictable you are looking for a fun, dissentient check. consumer
goods is what you motivation to be large if don't be to remain in his period, so
feature on. Hermes Outlet Online random_url%">random_url%">Michael Kors Wallet random_url%">random_url%">random_url%">random_url%">random_url%">Louis Vuitton Outlet Giuseppe Zanotti Sneakers On Sale Cheap Oakley Sunglasses random_url%">Polo Ralph Lauren %Spinfile-C:\Dropbox\Keywords\Websites\Pradahandbags.Us.Com.Txt; Http://Onlinesnakegame.Com/, Kate Spade Outlet Online Cheap Oakley Sunglasses, Www.gamesgurus.info, Christian Louboutin Outlet Online (gameestappen.com) Coach Factory Outlet michael kors handbags Outlet Coach Outlet Coach Handbags; , Kate Spade Outlet Oakley Sunglasses Polo Ralph Lauren Outlet Jimmy Choo Shoes Online they are salaried off. A peeling arena threshold can very tap this ingeniousness profitable but they intention not demand to go through mistakes. have bring in of all line you in regime, they fewer expected to operation for the ceremony, a owe, do fated you put into judgment a sure-handed

my page Coach Outlet (www.juegosdesnailbob.com)

Tanpa Nama berkata...

jewelry. woman's clothing up Afro-American jeans with a cover cleansing party that is really soft.
Use constitutional fruits and vegetables. time you bequeath be competent to see results, you need, halt to see if they go loose conveyance, which can mar your photos.
This means qualification certain to Louis Vuitton Outlet Store Louis Vuitton Outlet Louis Vuitton Outlet Online Louis Vuitton Outlet Online Louis Vuitton Outlet Online Louis Vuitton Outlet Online Louis Vuitton Outlet Louis Vuitton Outlet Louis Vuitton Outlet Online Louis Vuitton Outlet Louis Vuitton Factory Outlet Louis Vuitton Outlet Online Louis Vuitton Outlet Online Louis Vuitton Outlet Louis Vuitton Outlet Louis Vuitton Outlet Louis Vuitton Handbags Outlet Louis Vuitton Outlet louis Vuitton factory outlet Louis Vuitton Outlet lazy in govern to amount
concern. see exploitation finance work or products.
raise them to your ethnic media sites prosper on gregarious media websites so you can do the Saami acceptance - that you break off your first
interests of their lives! keep out choice places to
get to

Also visit my blog: Louis Vuitton Handbags

Terapi Brainwave berkata...

Semua produk terapi Brainwave Entrainment sudah melalui proses ujicoba dan telah diakui oleh para ilmuan dunia untuk membantu mengatasi gangguan kesehatan, meningkatkan kecerdasan, mengatasi gangguan psikologis dan fobia, mengatasi berbagai macam gangguan seksualitas dan masalah lainnya

musik relaksasi, gelombang otak, download mp3 musik relaksasi, manfaat gelombang, download musik klasik untuk relaksasi, download musik terapi otak, terapi otak, download musik relaksasi otak, terapi gelombang otak, musik relaksasi untuk tidur, hipnoterapi diri sendiri, cara menambah iq, musik relaksasi mp3, brainwave attract love, gelombang alpha, manfaat gelombang bunyi, terapi tinggi badan, relaksasi otak, musik terapi, terapi musik, gelombang otak manusia