KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Julai 05, 2012

Pakatan Rakyat persia golongan artis, hambat ke pentas ceramah setiap malam?


Selama ini rungutan golongan artis di bawah pemerintahan Umno-BN ialah mereka dianaktiri, dipinggir dan kreativiti disekat, kata kartunis Zunar. Contohnya filem atau drama yang melibatkan watak polis mesti terlebih dahulu dilulus oleh PDRM - ini adalah terang-terangan satu kongkongan kebebasan. Penapisan pula semakin ketat. Sejak akhir-akhir ini bukan sahaja skrip drama mesti diluluskan oleh stesen-stesen TV tetapi 'casting' pelakon juga mesti terlebih dahulu mendapat perkenan stesen-stesen TV.  

Lagu-lagu yang kritis pula akan digam oleh stesen TV dan Radio. Ini adalah sebahagian contoh dari senarai panjang tekanan-tekanan. Bob Lokman, Aishah Ariffin, Dayangku Intan, Hairie Othman, Abby Abadi, Iwan, Leman Raja Lawak (sekadar menyebut beberapa nama) menyertai Pakatan Rakyat kerana yakin gagasan tersebut adalah wadah alternatif untuk menggantikan Umno-BN.

Zunar mempersoalkan, kehadiran artis-artis dalam Pakatan hanya disambut dengan undangan ceramah hampir setiap malam. Namun begitu, ceramah berterusan tidak wajar terjadi. Pakatan Rakyat tidak sepatutnya mengajak artis berceramah kerana ia bererti mensia-siakan bakat seni para artis tersebut. Artis-artis tersebut sewajarnya digalakkan untuk terus membuat persembahan seni, cuma wadah dan isinya berbeza.

Selain itu, Pakatan juga harus mengambil peluang ini untuk mempamerkan diri sebagai wadah baru kepada artis dalam dunia hiburan dengan menyediakan ruang, peluang dan kemudahan bagi mereka untuk terus berkarya. Di bawah Pakatan Rakyat, kata Zunar, Bob Lokman harus terus mencipta lagu, Dayang Ku Intan dan Aishah harus terus menghasilkan album, Abby Abadi dan Hairie Othman harus terus berlakon dan begitu juga artis-artis lain.

Pakatan Rakyat tegas Zunar gagal menyambut kehadiran artis dengan cara sewajarnya. Setakat ini tiada usaha untuk mengadakan konsert yang menggabungkan artis-artis yang berhijrah. Tiada juga usaha menghasilkan album lagu-lagu reformasi. Tiada juga usaha untuk menghasilkan filem yang mencatat sejarah perjuangan dan sebagainya. Produksinya bukan mudah kerana memerlukan belanja besar. Tetapi apakah dengan menguasai Kelantan, Kedah, Selangor dan Pulau Pinang, peruntukan kebudayaan di negeri masing-masing tidak boleh untuk tujuan ini?

7 ulasan:

Yuuki Taiyou berkata...

First! MOhon buang pop-up di blog. Sgt annoying.

Tanpa Nama berkata...

fantastic issues altogether, you simply gained a new reader.

What may you recommend about your submit that you
made a few days ago? Any certain?

Also visit my web page :: how to file bankruptcy in florida

Tanpa Nama berkata...

Hi there! Someone in my Facebook group shared
this site with us so I came to check it out.
I'm definitely loving the information. I'm bookmarking and will be tweeting this to my followers!
Great blog and superb design and style.

my web blog; colon hydrotherapy video

Tanpa Nama berkata...

Hello there, just became alert to your blog through Google, and found that it is truly informative.
I'm gonna watch out for brussels. I will be grateful if you continue this in future. Lots of people will be benefited from your writing. Cheers!

My weblog; website

Tanpa Nama berkata...

You need to take part in a contest for one of the most useful blogs online.
I most certainly will highly recommend this
site!

Also visit my blog ... website

Tanpa Nama berkata...

Thanks for finally talking about > "Pakatan Rakyat persia golongan artis, hambat ke pentas ceramah setiap malam?" < Liked it!

My web blog :: callme2insure.

com

Tanpa Nama berkata...

Thanks for sharing your thoughts about ein. Regards

Here is my weblog - wanted colorado river adventures membership