KLIK JOM FOLO DI SINI

Rabu, Julai 18, 2012

Musa Hassan dakwa kadar jenayah makin parah, KPN kata itu palsu!



Ketua Polis Negara (KPN), Tan Sri Ismail Omar dicabar meletak jawatan jika sanggup berkompromi melibatkan kes jenayah, kata Pengerusi Biro Kemasyarakatan dan Aduan Rakyat KEADILAN, S Manikavasagam. "Semua tempat sekarang banyak kes jenayah, walaupun kejadian di pasaraya masih baru, ini menunjukkan kadar jenayah sudah tidak terkawal. Kes berlaku sebab polis tidak menjalankan tugas mereka, banyak yang tahu ambil rasuah. Saya cabar Ketua dan Timbalan Polis Negara letak jawatan. Kalau tak mahu buat kerja, lebih baik berhenti sahaja," katanya.

Beliau mengulas kenyataan Ismail yang menyalahkan media kerana melaporkan jenayah di pusat membeli-belah berlebihan sehingga kelihatan serius. Katanya, akibat kongkongan Umno BN, polis tidak tahu membezakan tugas mereka sehingga sanggup membiarkan kes jenayah berleluasa. "Polis tidak pernah ambil tindakan jika rakyat buat laporan, mereka hanya tumpu untuk menjaga ahli politik Pembangkang. Ini yang berlaku di negara kita. Penjenayah dibiarkan tanpa pengawasan, tapi rakyat yang mahukan keamanan negara pula ditangkap mereka," katanya yang juga Ahli Parlimen Kapar.

Terdahulu, bekas KPN, Tan Sri Musa Hassan dilapor berkata, kadar jenayah di Malaysia sememangnya telah meningkat dan meminta agar pihak berkuasa tidak menyorokkan fakta sebenar kepada orang ramai. Beliau yang berkhidmat empat dekad dan memimpin pasukan tersebut selama empat tahun semenjak 2006 hingga 2010 turut mengakui kadar jenayah di Malaysia pada hari ini berada di tahap yang membimbangkan.

Tiada ulasan: