KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Julai 05, 2012

Umno kena buktikan hudud Islam sebenar di Johor, bukan "Hudud PAS"


Jika selama ini Umno menuduh dan mendakwa Undang-undang Syariah atau hukum hudud ikut kefahaman pemimpin Umno, adalah "Hudud PAS" maka dengan syor yang dijulang Adun Kemalah, Johor, Datuk Ayub Rahmat menjadi jalan penting untuk Umno membuktikan perjuangan Islam mengikut syariat Islam yang sebenar dan bukan apa yang ditunjukkan oleh PAS. 

Saya kira, Umno mampu mempamerkan bagaimana syariat Islam seperti hukum hudud itu digubal mengikut Al Qur’an dan Sunnah Rasulullah SAW supaya PAS boleh menjadikan ia panduan. Sudah tentulah, PAS sentiasa bersedia menerima teguran jika ada kaedah sebenar pelaksanaan apa yang dikatakan "Hudud PAS" yang tidak tepat sebagaimana dakwaan Umno.

Selain Ayub, mungkin ramai lagi pemimpin Umno yang baru faham, sedang mentelaah, atau memang sudah masak dengan kehendak Allah SWT di dalam Al-Quran tentang hukum hudud mengikut ilmu yang mereka timba. Ayub salah seorang yang berani setelah melihat perjuangan menegakkan syariat Islam adalah kewajipan setiap pemerintahan Islam untuk laksanakannya, dan ia bukan isu politik kepartian semata-mata. Sebab itu dia berdiri atas platform Adun BN bagi menyatakan pandangannya kepada Dun Johor, 20 Jun lalu.

Tidak salah, Ayub mahu menjadikan Johor sebagai sebuah negeri pertama yang melaksanakan hukum hudud. Ini sekaligus membuktikan hudud ada dalam Al-Quran dan menafikan tuduhan jahat Tun Mahathir Mohamad, bahawa hudud hanya ciptaan ahli-ahli Fekah semata-mata. Cadangan Ayub juga memperlihatkan usaha PAS semakin diterima baik oleh segenap masyarakat termasuk Ayub daripada Umno, tanpa mengira kaum sehingga bukan Islam turut menerima dan menghormati pendirian PAS.

Soalnya beranikah Ghani Othman yang mengepalai Johor menongkah arus pendapat keras Najib Tun Razak yang menolak hudud? Dan adakah otak Ghani yang terang-terangan memperlekehkan hudud dalam kempen PRK Dun Tenang, sudah dibasuh dan kini tunduk dengan hukum hudud ciptaan Allah SWt itu?

Tiada ulasan: