KLIK JOM FOLO DI SINI

Rabu, Julai 11, 2012

Kerja keras nak sumbat Anwar ke penjara terus berjalan, rayuan Peguam Negara bermotif politik


Pada hemat saya, rayuan Peguam Negara terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang membebaskan Datuk Seri Anwar Ibrahim awal tahun ini, daripada tuduhan Fitnah II adalah bermotif politik. Entah kenapa, tiba-tiba isu ini berbangkit semula dan rayuan dijadikan landasan untuk "mematahkan" kembali keputusan sedia ada. 

Ini dibuktikan apabila penghakiman bertulis kes itu hanya dikeluarkan awal bulan ini walaupun keputusan dibuat pada 9 Januari lalu. Kenapa terlalu lama masa diambil? Mengapa sekarang ia dibangkitkan semula? Kelewatan itu juga jelas menunjukkan badan kehakiman telah diperalat oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

"Ini satu lagi taktik politik terdesak pentadbiran Najib untuk mengekang pergerakan Anwar menjelang pilihan raya umum akan datang dengan harapan Pakatan Rakyat tidak menang," kata Sivarasa, Peguam Anwar. Ketua Bahagian Perbicaraan dan Rayuan, Kamaluddin Md Said dilapor mengesahkan petisyen rayuan difail 9 Julai lalu, namun enggan mendedahkan alasan rayuan itu.

"Kami akan berhati-hati dengan tindakan pentadbiran Najib ini kerana selain ia bermotif politik, ia juga bertujuan untuk memerangkap Anwar dan buat masa ini, kita menanti apa tindakan susulan Jabatan Peguam Negara. Selepas itu, barulah kita akan membuat kenyataan mengenainya," kata Sivarasa lagi. Dalam penghakiman bertulis setebal 80 muka surat pada 2 Julai lalu, Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah memutuskan mahkamah tidak boleh 100 peratus pasti tentang integriti sampel DNA yang diambil daripada pengadu, Mohd Saiful Bukhari Azlan.

Ini kerana katanya, sampel itu boleh diusik sebelum sampai kepada Jabatan Kimia untuk dibuat analisis dan oleh itu beliau membebas dan melepaskan Anwar dari tuduhan Fitnah kali kedua itu pada 9 Januari lalu. Sebelum ini, Fitnah 1 bermula sejak 1998 menyaksikan pentadbiran Tun Dr Mahathir Mohamad memenjarakan Anwar sebelum Ketua Pembangkang itu dibebaskan dari semua tuduhan pada 2004.

Tiada ulasan: