KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Julai 05, 2012

Laksana hudud: Takutnya Umno dengan MCA lebih dahsyat daripada takutkan Allah!


Kenyataan berbeza antara pemimpin kanan BN terhadap cadangan Adun Kemalah, Johor, Datuk Ayub Rahmat agar hudud dilaksanakan di negeri itu membayangkan Umno hanya tunggangan MCA. Dengan situasi yang ada, saya akira, jelas Umno tidak akan membenarkan Johor melaksanakan hudud kerana mereka takut kehilangan sekutu tersayang mereka, MCA khasnya wang yang dimiliki parti ahli-ahli perniagaan itu.

Baru-baru ini, Ayub Rahmat menyarankan agar Johor menjadi negeri yang pertama melaksanakan hudud untuk semua kaum di negeri itu. Bukan hanya untuk orang islam sahaja seperti "hudud PAS" tetapi merangkumi Islam dan bukan Islam. Begitulah hebatnya cadangan Ayub dalam sidang Dun Johor yang baru lalu. Namun, ia segera dibantah oleh Presiden MCA, Chua Soi Lek dengan menyifatkan cadangan itu datang daripada seorang yang "hilang akal" atau gila.

Pada 22 September 2011, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyidin Yassin berkata, Umno menyokong pelaksanaan hudud. Namun dua hari selepas itu, iaitu pada 24 September 2011, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berkata, hudud tidak akan dilaksanakan di Malaysia kerana undang-undang syairah itu tidak perpaksi kepada realiti masyarakat majmuk di Malaysia. 

Tiada ulasan: