KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Julai 12, 2012

Disogok RM20 warga India daftar jadi pemilih di Pejabat Umno



Ahli Parlimen Ampang, Zuraida Kamaruddin memberitahu, hampir 800 masyarakat India ditawarkan RM20 dan disuruh ke Pejabat Umno untuk membuat pendaftaran pemilih. Tegas Zuraida, dia ada bukti. Pada 26 Mei lalu, sekumpulan warga India dalam 600 hingga 800 orang dipanggil ke satu program anjuran Umno dan mereka diminta menunjukkan kad pengenalan masing-masing. Jika tertera dalam kad pengenalan orang itu beralamat di Ampang, mereka beri RM20 untuk daftar mengundi di situ. Manakala yang bukan penduduk Ampang tidak mendapat apa-apa.

Ini adalah bukti terbaru berhubung isu pendaftaran pemilih di kawasan itu. Sebelum ini, Keadilan Daily melaporkan, Tengku Arief Tengku Hamid, 29, memberitahu, dia bersama 15 rakannya ke Pejabat Pos Pandan Indah untuk mendaftar sebagai pemilih tetapi disuruh ke Pejabat Umno Bahagian oleh seorang petugas wanita dengan alasan borang sudah habis.

Menurut Zuraida, tindakan Umno yang jelas cuba memancing undi di Ampang itu menimbulkan kemarahan mereka yang hadir lantas mengadu kepada beliau. Zuraidah membidas kenyataan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang menafikan isu petugas kaunter Pejabat Pos yang menjadi kuda tunggangan Umno seperti didedahkannya Jun lalu. Telah banyak bukti didedahkan, tetapi SPR terus dengan sindrom penafian dulu, kini dan selamanya.

Tiada ulasan: