KLIK JOM FOLO DI SINI

Sabtu, Februari 16, 2013

Transkripsi penuh Mesyuarat Huru-Hara terbongkar: "Mazlan buat kacau, ikut apa yang polis suruh!"


Berikut trankripsi rakaman video selama 14:22 saat Mesyuarat Perbincangan Menghalang Program "Jamuan Rakyat dan Penerangan" di Felda Sungai Tengi, malam 4 Februari lalu sehingga mencetuskan kekecohan. Rakan video ini boleh dilayari di  http: //www.youtube.com/ watch?v=NEwQ_ zaKPQw&feature=share. Ia telah dimuat naik ke Youtube sejak 7 Februari lalu dengan tajuk "Umno Dalang Felda Sungai Tengi".

SUARA 1: Tuan-tuan dan puan-puan datang ke Rancangan Felda Sungai Tengi. So... Saya tak dapat nak gambarkanlah berapa sayangnya saya kepada tuan-tuan yang sanggup datang ke rancangan saya untuk membantu masyarakat di rancangan kita ini. Saya rasa tuan-tuan dan puan-puan dah tahu sedikit sebanyak tujuan tuan-tuan datang ke rancangan ini. So untuk makluman saya ingin memberi gambaran sedikitlah. Pada Jumaat lepas ada lapan aduan laporan polis kita dah buat dekat balai polis Gedangsa ekoran daripada bantahan masyarakat di sinilah tidak setuju supaya majlis jamuan dan ceramah diadakan oleh Mazlan Aliman dan juga Syed Joned, bekas CEO Felda Plantation. So Mazlan Aliman Pengerusi Anak. 
Saudara sedia maklum Anak ini satu pertubuhan haram yang belum didaftarkan. So saya minta tuan-tuan dan puan-puan membantu sebab kita tidak cukup kakitangan. So kita minta bantuan daripada Perkasa, daripada MJFM, daripada Glokose dan banyak lagilah yang saya tidak sebutkan di sini. So kita tidak nak perkara seperti ini berlaku di negara kita. Buat macam-macam... fitnah dan andaian supaya memburuk-burukkan Felda. Jadi sampai masanya hingga ke peringkat atasan dia pergi ke Jengka dan pergi ke kawasan Perak... kawasan Terengganu pun dihalang masyarakat di sana. Bermakna orang tidak setuju dia masuk memberikan ceramah di rancangan dan kampung. Sampailah jadual dia sampai ke Rancangan Felda Sungai Tengi. So gerak kerja kita, kita hendak halang. Ada dua pintu masuk. 
Yang pertama menghala Bukit Tagar dekat dengan pintu gerbang dan satu lagi jalan masuk menghala Felda Soeharto. Kita minta kat situ dah tunggu. Kita tidak tahu pukul berapa dia sampai. Kalau dia dah sampai pun kita tahan dia, mungkin tuan-tuan dan puan-puan kenal dengan Mazlan Aliman kan? Kenal dak?

SUARA 2: Kenal...

SUARA 1: Gerak kerja kita, kita tahan di situ. Kalau dia terlepas juga masuk, sebagaimana yang pegawai polis cakap tadi, kita buat seolah-olah membantahlah. Kita buat huru hara. Tapi jangan bergaduh. Saya minta sangat lah jangan bergaduh.

MENYAMPUK: Kalau dah huru hara... (diiringi dengan ketawa ahli mesyuarat yang lain)!

SUARA 1: Kalau masuk-masuk buat huru hara... tengah ceramah tu kita buat bisinglah. Itu yang apa nama... pegawai polis daerah pesan kat saya tadi. Semasa berjumpa dengan saya pagi tadi. Supaya kita buat gangguan. Supaya batal... kita bising semuanya. Seolah kita hendak membatalkan program dia orang. Yelah dia cakap macam-macma kat kita. Takkan kita hendak tahan lagi. So dalam perkara ini, jadualnya pukul 9 sampai pukul 12 malam. Saya tanya polis tadi, sampai pukul 10 lebih tidak ada permohonan permit dibuat dengan polis. Maknanya dia tidak ada dapat permitlah. 
Tapi dia orang redah aje. Untuk makluman dia pun tidak buat permohonan dengan Pengurus untuk buat program tu. Tadi pun dah banyak aduan, banner sudah pun diruntuhkan. Biasalah. Nak buat macam manakan? Takkan saya nak duduk dekat situ, hendak halang satu-satu banner dia orang tegak lagi. Kita pun ada juga banner yang diruntuhkan mereka itu. Tapi saya minta malam ini kalau boleh jangan bergaduh apa lah. Sebenarnya tugas kita nak suruh halau mereka balik je. Itu je. Kita suruh halau balik. Ok lah. Kami tidak nak orang luar berceramah di rancangan kami. Cukuplah. Kami dah faham dah, tindak tanduk dia orang ni. So kalau dia dah balik, kita pun bolehlah beransur balik kan?

Suara ramai ahli mesyuarat...

SUARA 1: Ok itu serba ringkas daripada saya. Ada yang hendak tanya soalan?

SUARA 3: Tuan Pengerusi, sekiranya kita buat halangan terlepas, kalau boleh kita buat halangan tu semasa ceramah. Semasa jamuan kita tidak boleh ganggu sebab kita tidak tahu lagi kan?

SUARA 4: Orang tengah jamuan tidak elok diganggu. Biar dia makan...

SUARA 3: Bila dia ceramah dan kandungan ceramah itu yang dianggap mengganggu ketenteraman kita...

SUARA 5: Tuan Pengerusi, saya punya cadangan macam ini. Seandainya kita block terlepas, dia akan buat ceramah. Maka saya akan keluar ke depan dan saya akan berceramah.

RAMAI: (ketawa dan tepuk tangan sambil bersorak).

SUARA 5: Jika ditanya kenapa saya mengganggu, sebab saya pun tidak ada minta permit dan saya pun tidak buat permohonan polis (sambil ahli mesyuarat yang lain tepuk tangan dan ketawa). Dan saya akan turut berceramah. Apa kandungan ceramah saya? Apa saya cakap itu terpulang pada saya lah... (ahli mesuarat lain ketawa)

SUARA 1: Siapa nama saudara?

SUARA 5: Nama saya SUHAIMI BIN HAJI ADNAN.

SUARA 1: Encik Suhaimi sebgai leaderlah. Kita ramai backup kat belakang ni. Jangan bimbang. Jangan takut.

SUARA 5: Kalau takut tak datang (diiringi ketawa ahli mesyuarat yang lain sambil menepuk tangan dan bersorak).

SUARA 1: Semangat tu...

SUARA 5: Saya punya cadangan kita toksah bergaduh. Tapi seandainya dia terlepas... dia berceramah. Kita bagi dia mulakan majlis. Tapi saya pun akan keluarlah ke depan. Itu jelah. Dan saya minta kepada yang kenal muka saya, tidak kira apa saya bercakap, tentang ikan ke, tentang burung ke, menyampuk aje...

SUARA 1: Ikut sedap mulut lah...

SUARA 5: Haa... ikut sedap mulut lah...

SUARA 6: Minta maaf. Saya tolong Pok Nikki (ayat kurang jelas...). Saya nak tanya apa motif peneroka menolak kehadiran Anak yang diterajui Mazlan Aliman datang ke penempatan ini? Kita nak dapatkan kenyataan rasmi.

SUARA 1: Ok. Dia ginilah. Dia satu pertubuhan yang tidak didaftarkan. Jadi banyak benda-benda yang diperkatakan. Jadi ketua-ketua peneroka tidak bersetuju menerima. Itu sahaja. Saya tidak boleh sambung lagi. Sebab ketua-ketua peneroka dalam Mesyuarat JKKR tidak bersetuju. Ok?

SUARA 7: Bagi kita anak-anak peneroka di sini, dia masuk rumah kita, buat kacau, kita memang tidak setuju. Itu aje (diiringi tepukan ahli mesyuarat). Kalau dia datang hendak bersahabat. Itu tidak ada masalah. Datang buat kacau. Itu ini. Buat fitnah dan sebagainya. Kita anak peneroka mana tahan. Kita sudah duduk sini 30, 40 tahun menikmati faedah. Apa pasal dia nak buat kacau? Memang kita nak halang dia. Itu sahaja.

SUARA 8: Saya tambah sikit. Dulu masa keempat-empat rancangan keluar daripada Felda. Tidak ada sorang pun yang nak menjadi hero. Tapi 10 tahun lebih, bila sudah senang masa itu, tiba-tiba muncul orang seperti Mazlan Aliman ni, nak jadi hero. Bila dah senang ni dia nak jadi hero. Masa susah dulu sorang pun tak ada datang sini. Tanyalah peneroka-peneroka sini. Waktu dia orang susah, tanah digadaikan. Ada sesetengah tu terpaksa minta daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat. Tapi bila dah senang macam ni, hari-hari mereka berceramah. Kalau batul-betul hendak berjuang pergilah tolong peneroka di Cahaya Baru ke... Ini menjadi keutamaan kita. Kita tidak mahu di Rancangan Felda ini dengan susunan yang cukup baik, penyatuan masyarakat, tiba-tiba ada dua tiga orang nak buat kacau. Jadi susah kita. Sebelum benda ini jadi melarat, kita halang mereka. Sekian terima kasih.

(Tepukan ahli mesyuarat)

SUARA 9: Assalamualaikum. Saya AZIZI MOHD DAUD. Apa yang kita menolak En Mazlan Aliman hadir ke Felda di Selangor memandangkan di negeri Johor... Mazlan Aliman asal Johor...negeri Johor pun menolak dia, apatah lagi Selangor. Bermakna apa yang dia cuba timbulkan adalah isu politik. Sebab bila dia berkecimpung dalam politik, dia mainkan pelbagai isu dalam Felda. Sebelum dia masuk dalam politik, kenapa tidak mengikuti untuk membina kerajaan? Di situ dah boleh bina kerajaan, bina Felda. Tapi bila dah berkecimpung dalam politik, baru dia mainkan pelbagai isu. Jika Johor menolak, Selangor pun menolak.

SUARA 1: Ok. Itu sahaja. Jika ada apa-apa masalah boleh jumpa dengan Encik Azhar. Terima kasih kepada tuan puan yang sudi datang ke Felda Sungai Tengi dan berkhidmat malam ini. Setakat inilah perjumpaan kita kali ini.

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

hello there and thank you for your info – I have certainly picked up something new from right here.
I did however expertise a few technical points using this
site, since I experienced to reload the site many times previous to I could get it to load correctly.
I had been wondering if your hosting is OK? Not that
I am complaining, but sluggish loading instances
times will sometimes affect your placement in google and can damage your high quality score if ads and marketing with
Adwords. Anyway I'm adding this RSS to my e-mail and could look out for much more of your respective interesting content. Ensure that you update this again soon.

Also visit my page :: bankruptcy attorney florida

Tanpa Nama berkata...

Your way of describing everything in this piece of writing is in fact
nice, all be able to effortlessly know it, Thanks a lot.



Also visit my homepage; http://comparecarinsurancee.com

Tanpa Nama berkata...

My brother suggested I may like this website. He was totally right.
This publish truly made my day. You can not imagine just how so much time I had spent for this info!
Thank you!

my webpage ... cities with highest car insurance rates

Tanpa Nama berkata...

Thanks for some other great post. The place else could anyone get that kind
of info in such a perfect manner of writing?

I have a presentation subsequent week, and I'm on the look for such information.

Look into my page - http://www.pinpoint-faraday.org.uk

Tanpa Nama berkata...

I am sure this paragraph has touched all the
internet users, its really really good post on building up new weblog.


Here is my blog post online betting sites

Tanpa Nama berkata...

Do you have a spam issue on this website; I also am a blogger, and
I was curious about your situation; we have created some nice procedures
and we are looking to swap strategies with other folks, be sure to shoot me an e-mail
if interested.

My site: Argent Bourse