KLIK JOM FOLO DI SINI

Rabu, Februari 20, 2013

Ceramah Ricard Wong membuatkan orang "terngaga" hairan dan kagum


Telah lama saya tidak mendengar ceramah oleh Sdra Ricard Wong (gambar atas). Dia seorang yang sempoi, Cina Kelantan yang petah berbahasa Melayu. Petah juga mengutarakan loghat Kelantan dalam selitan ceramahnya yang bersahaja. Tak ramai kaum Tionghua yang boleh berceramah begitu. Malah tak ramai juga orang Melayu yang boleh berceramah dan mengikat audien untuk terus mentelaah isi ceramahnya yang menggelikan hati dan menerujakan.

"Tarmizi ya. Kita pernah jumpa dulu...," kata Ricard kepada saya sebaik beliau masuk ke pentas ceramah. Ricard ialah Naib Ketua Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) Perak. Dia juga adalah Exco DHPP Pusat. 

Kali ini ceramah di kubu kuat Umno dalam Dun Kg Gajah, Pasir Salak, Perak. Ceramah Ricard dan saya ini, adalah ceramah kali ke tiga di Kg Telok Sareh. Penggunakan hujah, hadis dan ayat al-Quran yang dibaca Ricard tidak melelong. Tepat bagaikan beliau seorang Islam lagaknya. Sangat menerujakan saya malam itu. Menggeleng juga kepala seorang lagi penceramah handalan, Ustaz Shahril Long mendengarnya. 

"Agaknya inilah kesan tarbiah PAS, selama dia duduk berjuang, bermesyuarat dan bergelemak dengan parti Islam terbesar ini," usik hati kecil saya.

Kehadiran paling ramai kata penganjur pada malam itu. Tentulah mereka datang untuk melihat daripada dekat wajah ayu Abby Abadi. Pelakon dan bekas penyanyi kumpulan Elite suatu ketika dulu. Aby memang ayu malam itu. Dia sampai awal dan duduk dikerusi utama sambil membelek-belek handpon. Wajahnya ceria. Senyumnya indah.  

Penganjur meminta saya tampilkan Abby di Kg Telok Sareh. Saya hubungi dan bawa "artis PAS" itu ke sini. Kaum hawa antara yang ramai keluar rumah malam itu, sebab nak tengok Abby. Jika tidak, "haram" mereka nak ke tempat ceramah PAS. Abby menjadi umpan yang lazat, untuk ajak kaum ibu mendengar ceramah PAS.

Namun, ceramah Ricard yang bersahaja itu betul-betul memikat hati saya. Ricard menyumbangkan dua lagu yang diubah liriknya, menjadikan lagu itu bertambah pedas rasanya. Satu lagu yang didendangkan oleh Jamal Abdillah dan satu lagi oleh Sallem Iklim. Sesuai dan kena pada iramanya.

Usai majlis, saya mengajaknya utnuk berceramah di Markas Tarbiah PAS Taman Melewar pada Ahad ini, 24 Februari 2013 jam 9.30 malam. Dia bersetuju. Saya hubungi tokoh hebat, agar ramai orang dapat mendengar pidato Ricard.

Pengerusi Bersih, Dato' S Ambiga memberitahu, setuju atas jemputan saya untuk turun berceramah. Begitu juga Ahli Parlimen Kota Raja, YB Dr Mariah Mahmud. Kedua-duanya perempuan. Saya gandingkan dengan Ricard untuk memberi impak lebih berkesan.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

I like the valuable information you provide in your articles.
I will bookmark your blog and test again here frequently.
I am somewhat certain I'll be told many new stuff right right here! Good luck for the following!

Feel free to surf to my page ... www.xatyhb.com