KLIK JOM FOLO DI SINI

Selasa, Februari 05, 2013

Najib gagal lakukan: Misi harmonikan hubungan antara Islam-Kristian berjaya


Pertemuan Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Aziz Nik Mat bersama Bishop Katolik, Sebastian Francis 28 Januari lalu, amat bermakna kepada keharmonian agama di negara ini. "Alhamdulillah, dengan izin-Nya, misi mengharmonikan hubungan antara agama berjaya ketika berkunjung ke negeri Pulau Pinang. 

"Saya amat gembira kerana sempat menerima kunjungan Father Sebastian, Michael Uskop Roman Katholik bagi negeri Pulau Pinang, Perak, Kedah, Perlis, Kelantan dan Terengganu. Terima kasih YB Dr Mujahid yang menguruskannya," tulis Tuan Guru Nik Aziz pada Facebooknya.

Dalam pertemuan bersejarah itu, Tuan Guru Nik Aziz menghadiahkan sebuah kek kepada Bishop Sebastian, yang menerajui Penang Diocese yang meliputi Pulau Pinang, Kedah, Perlis, Perak dan Kelantan. Di atas kek itu tertera perkataan mudah tapi penuh bermakna "Kpd: Yg Mulia Bishop - Daripada: Tn Guru Dato Nik Aziz, Mursyidul Am PAS".

Menteri Besar Kelantan mempunyai jadual penuh di Pulau Pinang, namun beliau membatalkan satu program supaya beliau dapat bersemuka dengan Sebastian dalam tempoh yang singkat. Dalam pertemuan itu, Sebastian mendoakan kesihatan Tuan Guru Nik Aziz.

Dalam perbincangan ringkas mereka, Tuan Guru Nik Aziz menyentuh mengenai hal kerohanian, di mana perkara ini sangat dipersetujui oleh Sebastian yang turut merintih mengenai fokus berlebihan pada kebendaan dalam pembangunan insan masa kini.

"Negara ini perlukan kekuatan kerohanian Tuan Guru sebagai contoh," kata Sebastian yang dipetik Anil Netto, seorang wartawan yang hadir bersama dalam pertemuan bersejarah itu. Kedua tokoh turut bersetuju bahawa tenaga yang dihabiskan untuk pertelingkahan agama sepatutnya boleh digunakan untuk perkara yang lebih bermanfaat.

Semasa mengambil gambar bersama, Tuan Guru Nik Aziz juga sempat bergurau mengenai pertemuan tersebut. "Saya tak pasti apa media media perdana akan tulis mengenai pertemuan kita," kata beliau. Turut bersama dalam pertemuan itu ialah Pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional, Dr Mujahid Yusof Rawa yang juga Ahli parlimen Parit Buntar.

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Very good info. Lucky me I ran across your blog by accident (stumbleupon).
I have book-marked it for later!

Have a look at my web page; How to file for bankruptcy in florida

Tanpa Nama berkata...

Howdy! I could have sworn I've been to this blog before but after browsing through some of the post I realized it's new to me.
Anyways, I'm definitely happy I found it and I'll be book-marking and checking back frequently!


Have a look at my homepage ... website

Tanpa Nama berkata...

Very good post. I will be experiencing many of these issues
as well..

Feel free to surf to my blog ... website

Tanpa Nama berkata...

Inspiring quest there. What happened after? Take care!


Feel free to surf to my blog post garcinia cambogia