KLIK JOM FOLO DI SINI

Selasa, Disember 11, 2007

Lapor (6): Ketua Muslimat PAS, Ustazah Nuridah Salleh Yakin Rakyat Akan Bangkit


By SAIDAH HAIRAN

Ketua Muslimat PAS, Ustazah Nuridah Mohd Salleh mengutuk keras tindakan polis yang membuat tangkapan rambang terhadap pimpinan PAS dan KeADILan serta aktivis lain ketika cuba menghantar memorandum bantahan di Parlimen.

Beliau ditahan polis ketika meninjau laluan ke kawasan Parlimen, memandangkan semua jalan utama menuju ke bangunan berkenaan telah dikepung polis.

Menurut Nuridah, tangkapan rambang itu mengesahkan bahawa Malaysia sebuah Negara Polis dan ternyata demokrasi negara sudah pincang.

Bagaimanapun, katanya, rakyat tidak takut dengan tangkapan rambang itu sebaliknya mereka akan terus bangkit memperjuangkan hak kebebasan.

"Sungguh memalukan kita hanya hendak menghantar memorandum kepada PM, tetapi polis telah membuat sekatan dengan menggunakan pagar besi serta ratusan polis," katanya.

Ketika dihubungi Harakahdaily beliau berada di Ibu Pejabat Polis (IPK), sedang menunggu tindakan selanjutaya daripada pihak polis. Katanya, polis perlu berfikir sebelum membuat tangkapan rambang dan tindakan perlu secara rasional, jangan hanya ikut arahan pimpinan Umno.

"Saya pelik dengan tangkapan kali ini yang melibatkan beberapa pimpinan utama PAS dan KeADILan," tegasnya.

Beliau turut terkilan dengan tindakan polis yang menahan anak Timbalan Muslimat PAS Pahang, Muhaimin Roslan, 13 tahun. Nuridah memberitahu Muhaimin disoal siasat oleh polis yang bertanya mengapa dia memakai baju kuning.

"Mereka juga menggertak Muhaimin dengan berkata jika PAS dan KeADILan memerintah 'susah hendak cari makan'," katanya.

Katanya, tindakan 'membabi buta' polis ketika membuat tangkapan membuktikan pasukan keselamatan tidak cekap dalam menjalankan tugas.

Tiada ulasan: