KLIK JOM FOLO DI SINI

Isnin, Disember 31, 2007

Dapatkah Maklumat Web & Blog Pengaruhi Fikiran Rakyat Tolak BN?

Mampukah website dan blog alternatif di negara ini mempengaruhi fikiran pengundi dengan isu BN-Barang Naik? Siapa yang sanggup mencetak bahan dari sumber ini?

By AHMAD LUTFI OTHMAN

"PERANG BESAR" hanya tinggal "beberapa hari" sahaja lagi, bukan "beberapa bulan", apatah lagi "beberapa tahun".

Tumpuan mesti difokuskan kepada latihan petugas, pemantapan logistik, memenuhkan tabung, menggerakkan operasi MTD dan lain-lain lagi aspek teknikal dan taktikal.

Rasanya calon-calon juga sudah dikenal pasti berdasarkan kriteria terpilih. Semoga elemen negatif dalam soal pemilihan calon yang menjadi wabak dalam BN tidak berjangkit kepada PAS terutama di kubu-kubu kuat, seperti Kelantan.

Pilihan raya ke-12 sememangnya menjanjikan harapan tinggi buat pembangkang. Kali ini tiada persempadanan semula. Era bulan madu Perdana Menteri baru seperti pada Mac 2004 sudah lama berakhir, sebaliknya banyak isu-isu berkaitan personaliti Abdullah, menantunya Khairy Jamaluddin, juga anak-anak dan kaum kerabatnya menikam balik BN.

Kalau dulu Dato' Seri Anwar Ibrahim terperosok di penjara, kini beliau dapat mengetuai jentera pembangkang meskpun masih tidak dibenarkan bertanding.

Gabungan pimpinan baru PAS selepas era Almarhum Ustaz Fadzil Mohd Noor dilihat semakin mantap dan matang. DAP juga tidak lagi melatah untuk bertembung sesama pembangkang. Selain itu, lebih banyak NGO muncul untuk mendokong suara perubahan.

Bagaimanapun saya lebih tertarik dengan fenomena baru dunia siber, bukan sekadar fungsi ajaib laman-laman web seperti pernah mengejutkan pilihan raya 1999, tetapi juga kehadiran blog, webtv dan YouTube, selain kamera digital serta alat komunikasi canggih. Memang ia bukan lawan setanding kepada sebaran meluas akhbar-akhbar arus perdana dan siaran radio-tv, namun jika kandungannya berkualiti tinggi, mencetuskan banyak pendedahan baru yang berasaskan penyelidikan mendalam, jentera kempen BN akan menghadapi serangan balas yang mungkin mereka sendiri tidak menduga kehebatannya!

Saya tidak begitu risau soal penguasaan teknologi terkini oleh aktivis pembangkang untuk menghadapi serangan fitnah pemerintah.

Malah, dalam banyak hal, seperti yang kita saksikan di bangsal panas semasa hari pengundian, parti pembangkang lebih ke depan menggunakan peralatan moden.

Yang menjadi kebimbangan ialah sejauh mana segala maklumat dan pendedahan yang tersimpan di "alam maya" itu dapat dirakyatkan sehingga mengetuk setiap pintu rumah pengundi, termasuk di ceruk pedalaman.

Mampukah, dalam tempoh kempen paling singkat, pengundi mendapat maklumat dan penerangan sewajarnya, selain menangkis sebarang tuduhan liar BN yang bermaharajalela ketika itu?

Ketika pengundi Tionghua - yang mudah akses kepada internet, manakala akhbar Cina sendiri lebih waras berbanding Berita Harian dan Utusan Malaysia -- dikatakan bersedia mengundi pembangkang, masyarakat Melayu pula masih menghadapi gejala jurang maklumat yang serius, membuatkan emosi mereka lebih mudah digoda propaganda murahan Umno.

Seharusnya persiapan ditumpukan bagi mengetuk dan membekalkan bahan kempen kepada setiap rumah di segenap taman, kampung, jalan dan lorong.

Biar rakyat dapat membuat penilaian seadilnya selepas mereka mempunyai maklumat yang cukup tentang parti, calon dan isu-isu berbangkit di waktu kritikal menjelang hari mengundi. Mekanisme untuk merakyatkan maklumat itu tidak mudah digerakkan jika perancangannya belum dimasakkan lagi.

Ya, masa semakin suntuk namun peluangnya masih terbuka, dan cabaran Harakah serta Harakahdaily memainkan peranan efektif dalam perang besar yang tinggal beberapa sahaja lagi itu kian terasa gigitannya ...