KLIK JOM FOLO DI SINI

Ahad, Mei 25, 2008

Pengganti TG NIK AZIZ Dan Isu BETULKAN Bacaan AL-FATEHAH


By PENARIK BECA
http://penarikbeca.blogspot.com/

SEBELUM Tok Guru Mursyidul Am berlepas ke Makkah al-Mukarramh mengerjakan umrah, mendekatkan dirinya dengan kekasihnya Yang Maha Suci (qurbatan ilaLlah), dianjurkanlah solat hajat agar Tok Guru yang dikasihi selamat pergi dan kembali ke tanah air.

Khabar dari Kelantan mendakwa, tujuan penganjurnya mengadakan majlis solat hajat itu adalah agar Tok Guru mengisytiharkan nama pemangku Menteri Besar dalam majlis tersebut.

Jika benar dakwaan itu, malang bagi penganjurnya (Datuk Takiyuddin Hassan didakwa menjadi penganjurnya) kerana Tok Guru tidak membuat apa-apa pengumuman.

Solat hajat politik akhirnya dijadikan solat hajat qurbatan ilaLlah oleh Tok Guru - semoga limpahan keampunan dan kasih sayang Allah s.w.t. sentiasa bersama-samanya.

Di majlis solat hajat itu, solat Mahgrib diimamkan oleh Adun Tendong, Dr Muhamad Md Daud, solat hajat diimamkan oleh Tok Guru sendiri manakala solat Isya diimamkan oleh seorang pemimpin kanan PAS yang juga seorang Ahli Parlimen.

Didakwa oleh dua sumber itu (mula-mula seorang beritahu dan kemudiannya seorang lagi sumber dihubungi untuk compare notes - takut tersilap fakta), ramailah Tok-Tok Guru yang menghadiri majlis tersebut merungut selepas itu kerana mereka tak puas hati dengan bacaan pemimpin kanan PAS itu. Mereka juga merungut kerana solatnya "tak dok toma'ninah".

"Rasa-rasanya ramai yang mufaraqah," kata salah satu sumber berkenaan.

Khabarnya, Tok Guru Haji Hussain Lubok Tapah bersedia menerima kedatangan pemimpin kanan PAS itu untuk mengajar dan membetulkan bacaan al-Fatehahnya.

Termenung saya. Bagaimana agaknya kalau Tok Guru Haji Hussain suruh saya membaca Fatehah di hadapannya. Aduhai aku, betulkan al-Fatehahmu!

1 ulasan:

Letting the time pass me by berkata...

Susah jika perjuangan kita berlandaskan ugama... Kita kan di benchmark dengan pengetahuan agama kita...

Sebab tu kekadang saya "segan" kalau nak sembahyang kat mesjid "PAS" takut nanti kita punya rukun serba tak betul...

Wallahu'alam....