KLIK JOM FOLO DI SINI

Selasa, Mei 03, 2011

Gaji minima: Pekerja di Selangor sudah dapat, Pusat yang diperintah Umno-BN bila lagi?


Kerajaan Pusat perlu menunaikan tanggungjawab serta menunjukkan rasa hormat kepada golongan pekerja yang menyumbangkan sebahagian besar kepada pendapatan negara. Exco Kesihatan, Pekerja Ladang, Kemiskinan dan Kerajaan Prihatin Negeri Selangor, Dr Xavier Jayakumar berkata sudah sekian lama golongan pekerja di negara ini menanti agar kerajaan menggubal Akta Gaji Minima sebagaimana yang dilakukan oleh Kerajaan Negeri Selangor.

"Sudah tiba masanya Kerajaan Pusat mempertingkatkan taraf pendapatan pekerja di negara ini dan tidak lagi berada pada takuk lama dalam memastikan pendapatan rakyat terus berada pada tahap yang sama semata-mata hendak mengejar kepentingan pembangunan ekonomi negara," ujarnya kepada Harakah sempena sambutan Hari Pekerja.

Tegasnya, kerajaan tidak seharusnya meneruskan sikap kerasnya dalam meluluskan akta tersebut sebaliknya memberikan tumpuan serius terhadap nasib pekerja yang kian terabai.

"Kerajaan perlu ada rasa hormat kepada pekerja seterusnya mempertingkatkan kira-kira 70 peratus pekeraja di negara ini dengan sasaran sekurang-kurangnya setiap orang mempunyai RM10 dalam poket mereka setiap hari. Kerajaan Selangor telah menetapkan gaji minima pada tahap RM1500 sejak dua tahun lalu - Kerajaan Pusat bila lagi?" soalnya.

Malah Xavier mencadangkan agar diadakan satu sesi perbincangan meja bulat agar akta tersebut menjadi realiti yakni dilaksanakan untuk kebaikan pekerja secara keseluruhannya. "Inilah perkara yang sedang dinanti-nantikan oleh rakyat selama ini," ujarnya lagi.

2 ulasan:

Anak watan berkata...

ia lah tu...selangor dah buat dasar gaji minima...sampai sekarang ni masih mcm tu je gaji aku yg dah dekat 10 tahun kerja kat negeri selangor ni..

Tanpa Nama berkata...

It hyperlinks to your car's OBD 2 diagnostic port, which is underneath the dashboard. It auto populates the offered sensor readings (PIDs).

Feel free to surf to my blog post; obd 2 scan tool