KLIK JOM FOLO DI SINI

Selasa, Mei 03, 2011

Projek mundur "E-Mel 1Malaysia" untuk selamatkan Tricubes Berhad atau gula-gulakan rakyat dengan emel percuma!




Dalam keadaan kelajuan internet amat perlahan berbanding negara lain, Malaysia berbangga dengan projek "E-Mel 1Malaysia" yang menelan kos RM50juta. Pelaburan sebesar ini bukan untuk email percuma sebaliknya dimanfaatkan untuk mencipta laman sosial baru atau teknologi terkini.

Kajian antarabangsa menunjukkan Malaysia berada di kalangan negara rendah kelajuan internetnya dan lebih baik ia diselesaikan segera supaya negara sama kedudukannya dengan Korea, Sweden atau sekurang-kurangnya Singapura yang kini di tangga ke-16. 

Pemandu akhirnya mengaku telah menukar projek "E-mel 1Malaysia" dari inisiatif kerajaan kepada inisiatif swasta dalam lamannya, setelah didedahkan satu laman internet, GreyReview. GreyReview mendedahkan, Pemandu secara senyap-senyap menukar projek "E-mel 1Malaysia", dari projek "Government Initiative" pada 19 April, kepada projek "Private Sector Initiative" yang diterajui Tricubes Bhd pada 20 April.  

Malah, GreyReview menunjukkan perubahan ini melalui gambar yang diambil dengan "print screen" dari laman Pemandu. Lingkungan fungsinya juga turut diperkecilkan. "E-mel 1Malaysia" adalah satu projek bernilai RM50 juta, diperuntukkan kepada syarikat yang mengalami masalah kewangan, iaitu Tricubes Bhd.  

Projek ini dipertikai dalam ruang internet, sehingga Perdana Menteri, terpaksa menjelaskan pada malam 19 April, bahawa ia adalah pelaburan sektor swasta. Sebelum itu, Najib mengumumkan kerajaan telah beri projek ini kepada Tricubes Bhd untuk mendirikan satu laman internet, dan setiap warga negara berumur 18 tahun ke atas akan dibuka satu akaun email iaitu "1Malaysia email" untuk kegunaan rasmi; sementara mendirikan pusat perkhidmatan e-kerajaan, termasuk laman sosial, pembayaran hutang melalui internet dan sebagainya.

Namun, maklumat Bursa Malaysia, Tricubes telah disenaraikan sebagai status BN3 dan perlu mengetengahkan program penstrukturan kewangan, atau berdepan dengan nasib "delist". Jikalau Tricubes gagal mematuhi mana-mana peraturan, maka Bursa Malaysia boleh menghentikan sementara jual-beli saham syarikatnya, dan kemudian menarik penyenaraiannya (delist).

Apakah ada kaitan perkara ini dengan projek "E-Mel 1Malaysia" yang dianugerahkan Najib kepada Tricules yang dikuasai adik beliau sendiri ini? Menurut had tempoh, Tricubes harus menghantar laporan penstrukturan kewangannya sebelum 29 Oktober 2011, dan mendapat kelulusan daripada Bursa Malaysia - untuk mengelakkan dirinya daripada ditarik penyenaraiannya (delist).

Pada saat-saat yang genting inilah, Najib membawa cahaya kepada penstrukturan semula kewangan Tricubes apabila mengumumkan pemberian projek "E-Mel 1Malaysia" bernilai RM50 juta kepadanya. Berikutan kontrak ini, Tricubes mungkin sempat untuk mengemukakan rancangan penstrukturan kewangannya sebelum hujung Oktober.

Apa yang dipertikaikan, Pemandu yang mendakwa diri mengutamakan meritokrasi dan ketelusan itu, telah melantik sebuah syarikat yang berdepan dengan masalah kewangan untuk melaksanakan projek kerajaan ini. Kini, timbul pelbagai percanggah tentang projek yang dianggap Profesor Madya Dr Abu Hassan Hasbullah sebagai mundur 20 tahun ke belakang.

Mohd Najib menulis dalam akaun Twitternya: Biar saya jelaskan yang "E-Mel 1Malaysia" adalah projek sektor swasta. Tidak ada wang awam terbabit, dan ia adalah sepenuhnya sukarela. Tetapi Pengarah Perkhidmatan NKEA bagi Pengisian dan Infrastruktur Komunikasi, Dr Fadhlullah Suhaimi Abdul Malek, pula berkata kerajaan akan membayar 50 sen bagi setiap emel kepada pemenang konsesi iaitu Tricubes Bhd.

Sebenarnya bukanlah emel percuma diimpikan rakyat, tetapi kemudahan internet percuma. Bagaimana rakyat ingin menggunakan emel percuma sekiranya perkara asas untuk menggunakan emel iaitu internet tidak disediakan?  Kerajaan Malaysia seolah-olah tidak tahu apa yang lebih penting untuk rakyat dan tidak tahu apa keperluan dan kehendak rakyat di bawah selain dari menjaga kroni.                 

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Good blοg post. I absolutelу appгeciate this ѕite.

Stіck with іt!

Feel free to visit my webρage ... payday loans