KLIK JOM FOLO DI SINI

Sabtu, Februari 13, 2010

Mahkamah tak junjung demokrasi ulas Prof Dr Abdul Aziz Bari


KUALA LUMPUR: Mahkamah Persekutuan gagal mendaulatkan intipati perlembagaan yang cuba melaksanakan demokrasi di dalam pembentukan sesebuah kerajaan.

Demikian komen awal dari Profesor Dr Abdul Aziz Bari ketika ditanya mengenai keputusan Mahkamah Persekutuan di Putrajaya Selasa lalu.

"Bagaimanapun ia tidaklah terlalu memeranjatkan kerana sebelum ini kita telah melihat keputusan yang sama di Mahkamah Rayuan. Begitu juga dengan keputusan berhubung dengan kuasa Speaker Dun Perak. Semuanya menyalahi perlembagaan; baik peruntukan maupun semangatnya. Ada peruntukan yang diberi makna yang ganjil meskipun mahkamah sendiri telah membuat keputusan yang selaras dengannya sebelum itu," ujarnya.

Aziz mengulangi pendapatnya bahawa apa yang diputuskan Selasa lalu itu mempunyai kesan yang serius ke atas sistem perlembagaan negara termasuk di peringkat pusat.

"Apa yang berbeza hanyalah nombor peruntukan sedangkan perkataan dan prinsipnya sama," jelasnya. Dengan keputusan itu Perdana Menteri boleh dijatuhkan melalui konspirasi yang sama di peringkat Persekutuan, katanya.

"Sebab itu sebaik-baiknya hendaklah diadakan undi tidak percaya di dalam dewan. Cara lain memang boleh tetapi jika kerajaan yang ada tidak menentang - malah mahukan undi tidak percaya itu - mengapa cara yang lain itu perlu dilakukan?" soal beliau.

Dalam penghakimannya Mahkamah Persekutuan memutuskan bahawa undi tidak percaya bukan satu-satunya cara untuk menjatuhkan Menteri Besar dan Sultan boleh meminta Menteri Besar meletak jawatan.

Cara tersebut, tambah Aziz, berbahaya kerana ia boleh dimanipulasikan dan ianya tidak telus. Tambahnya, cara itu juga boleh menyebabkan 'istana terseret ke dalam kancah politik dan ini akan mengkompromikan kedudukan neutralnya sebagai bapa negeri'.

Ditanya mengenai pembubaran Dun, Aziz berkata ia bukanlah hak mutlak meskipun perlembagaan menyebutnya sebagai kuasa budibicara.

"Kuasa itu sepatutnya digunakan dengan baik; termasuk memberi peluang kepada rakyat yang jelas mahu membuat keputusan dalam kemelut di Perak. Saya mendapat kesan bahawa mahkamah seolah-olah tidak mengambil maklum akan senario yang ada di Perak. Agak jelas mereka tidak mengambil kira konteks sebenar krisis itu," ujarnya.

Krisis politik pada hujung Januari 2009 itu bermula apabila Barisan Nasional mengatur lompatan dan penyeberangan yang melibatkan tiga Adun Pakatan Rakyat yang tiba-tiba 'hilang' dan tidak dapat dikesan.

Mereka kemudiannya muncul dan mengisytiharkan sokongan kepada BN. Dua daripada tiga Adun itu sebelum itu ditangkap kerana didakwa melakukan rasuah.

Pada 9 Februari lalu, panel lima hakim yang diketuai Presiden Mahkamah Rayuan, Tan Sri Alauddin Mohd Sheriff membuat keputusan sebulat suara bahawa Sultan Azlan Shah telah menggunakan bidang kuasa baginda untuk melantik Zambry bagi menggantikan Dato' Seri Mohammad Nizar Jamaluddin daripada Pakatan Rakyat setelah berpuas hati Nizar tidak lagi menikmati kelebihan undi dalam Dewan Undangan negeri.

Turut bersidang bersama Alauddin ialah Hakim Besar Malaya, Tan Sri Arifin Zakaria serta Hakim-hakim Mahkamah Persekutuan, Dato' Zulkefli Ahmad Makinuddin, Dato' Wira Ghazali Mohd Yusof dan Datuk Abdull Hamid Embong.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

This also makes transporting these berries easier.
Tamil Nadu had in 2012 issued an" all-time high" of 7.
People don't realize the importance of the financial support that the insurance company for approval for weight lose supplements surgery. The F-Factor Diet is nutritionally sound, safe and healthy plan such as Weight Watchers. After six days, your smile will weight lose supplements be celebrity! Another factor in cellulite is high levels of cholesterol will disappear and your blood sugar will go down.

My web-site ... http://pureacaiberrymaxreviews.com/

Tanpa Nama berkata...

The food choices are the reason for acai berry clense.
Tambin se utiliza para aumentar los niveles de azcar en
la sangre.

my blog: compare pure acai berry