KLIK JOM FOLO DI SINI

Sabtu, Februari 13, 2010

Mahkamah perakui rampasan kuasa di Perak - Tok Guru Nik Aziz


KOTA BHARU: "Itu keputusan mahkamah seperti mengakui rampasan kuasa yang berlaku di Perak dan bukannya melalui pilihan raya," kata Mursyidul Am, Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Oleh itu beliau meminta rakyat di seluruh negara khususnya Perak memprotes sekurang-kurangnya dengan cara benci.

"Allah Taala menterjemahkan rasa benci-Nya terhadap manusia yang kufur serta fasik dan derhaka.

"Apa yang berlaku di Perak adalah kerja fasik kerana mereka menang tidak melalui pilihan raya dan pihak yang menang itu pula melompat keluar dari kerajaan yang dipilih rakyat," tegasnya ketika ditemui di sini Selasa lalu.

Beliau diminta mengulas keputusan Mahkamah Persekutuan yang mengesahkan kedudukan Dato' Seri Zambry Abdul Kadir sebagai Menteri Besar Perak, selepas tiga Adun Pakatan Rakyat mengisytihar sebagai wakil rakyat Bebas tahun lepas.

Tuan Guru Nik Abdul Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan berkata, rakyat memprotes keputusan mahkamah kerana seolah-olah mengesahkan mereka yang melompat parti.

Katanya, perlu diperjelaskan perbuatan melompat parti sehingga menjatuhkan Kerajaan Perak yang dipilih rakyat secara sah mengikut demokrasi adalah salah.

"Sekiranya keputusan mahkamah berhubung penggunaan kalimah Allah baru-baru ini diprotes pihak tertentu, tidak ada salah juga protes yang sama juga perlu dibuat berhubung kes mahkamah hari ini," ujarnya.

Katanya, walaupun tidak menentang dengan cara demontrasi, namun ia boleh dilakukan dengan cara menanam rasa benci di hati rakyat berhubung perkara itu.

Tegas beliau, melompat parti disifat sebagai pecah amanah rakyat yang mengundi mereka. Tambahnya pecah amanah sedemikian akan berulang pada masa akan datang disebabkan mereka semakin galak (berminat) melakukan kerja jahat.

"Tidak mustahil huru hara akan berlaku di negara ini sekiranya tindakan galak tersebut dibiarkan berterusan," ujarnya.

Tuan Guru Nik Abdul Aziz juga mendakwa Umno sebuah parti yang tidak berlandaskan Islam, langsung tiada moral dan akhlak. Oleh itu katanya, selagi negara ini diperintah golongan sekular seperti Umno, selagi itu tidak akan bertapak iman di hati rakyat.

"Ia seumpama seorang anak akan menuruti perangai ibu bapa masing-masing, begitu juga rakyat akan mengikut landasan pemerintahan yang dipimpin golongan sekular.

"Sekiranya pemimpin beriman, rakyat akan beriman, sekiranya pemimpin tidak bermoral atau seumpamanya, begitu juga rakyat akan mengikut," ujarnya.

Ketika ditanya kemungkinan rakyat berdemontrasi kerana tidak puas hati katanya, itu terpulang kepada mereka.

Bagaimanapun katanya, bagi peringkat pertama beliau cadangkan biar mereka tanam rasa benci kepada mereka yang melakukan kerja tidak bermoral termasuk melompat parti.

Kata beliau demontrasi sesuatu tindakan yang halal di sisi demokrasi dan suasana tegang telah berlaku sejak wakil rakyat dari Pakatan melompat parti.

"Ketegangan berlaku bermula detik itu sehingga berlaku ketegangan dalam dewan negeri, berebut jubah Speaker Dun dan berbagai lagi, jadi kenapa dibimbangi berlaku ketegangan," katanya.

Pada 9 Februari lalu, panel lima hakim yang diketuai Presiden Mahkamah Rayuan, Tan Sri Alauddin Mohd Sheriff membuat keputusan sebulat suara bahawa Sultan Azlan Shah telah menggunakan bidang kuasa baginda untuk melantik Zambry bagi menggantikan Dato' Seri Mohammad Nizar Jamaluddin daripada Pakatan Rakyat setelah berpuas hati Nizar tidak lagi menikmati kelebihan undi dalam Dewan Undangan negeri.

Turut bersidang bersama Alauddin ialah Hakim Besar Malaya, Tan Sri Arifin Zakaria serta Hakim-hakim Mahkamah Persekutuan, Dato' Zulkefli Ahmad Makinuddin, Dato' Wira Ghazali Mohd Yusof dan Datuk Abdull Hamid Embong.

Tiada ulasan: