KLIK JOM FOLO DI SINI

Sabtu, Februari 13, 2010

Tok Guru Nik Aziz mahu PAS utamakan dialog Islam dengan Umno


MURSYIDUL Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat masih berlapik, orang lain boleh menggunakan kalimah Allah tetapi dengan syarat tidak menyalahgunakanya. Beliau bimbang, akibat tebalnya pengaruh sekularisme yang dijaja penjajah Barat, nilai-nilai norma umat Islam kini kian parah. Dialog antara agama boleh tetapi bagi beliau, dialog dengan Umno patut didahulukan, kerana Umno enggan melaksanakan Islam. Ikuti pandang tembusnya, ketika diinterbiu INTAN ABDULLAH baru-baru ini di Rumah Kelantan, Kuala Lumpur.

Isu penggunaan kalimah Allah masih belum menemu jalan keluar. Barangkalai Tok Guru ada yang nak dijelaskan berkenaan isu sensitif ini...

TUAN GURU DATO' NIK ABDUL AZIZ: Sehari dua ini kita disibukkan dengan isu penggunaan kalimah Allah oleh orang lain. Saya berpendirian, orang lain boleh menggunakan nama Allah tetapi dengan syarat tidak mengubahsuaikan pengertian asalnya.
Kerana Allah ini satu dan tidak ada kongsi, tiada anak, dan tiada yang setanding. Maka dalam surah al-Ikhlas kerana pada teorinya apabila Allah lebih daripada satu, yang lebih itu adakah ianya sama gagah ataupun ada yang lemah.
Kalau sama gagah, ia akan bertengkar, bertelagah dan berebut kuasa. Kerana perkataan Tuhan ini membawa maksud yang Maha Kuat, Maha Gagah, Maha berkuasa. Jadi, kalau sama gagah, maka akan bertelagah, berebut kuasa, akan hancurlah langit dan bumi ini.
Dan kalau tidak sama gagah, ertinya ada yang lemah dan ada yang gagah. Maka yang lemah itu tidak boleh menjadi Tuhan Bagaimana hendak jadi Tuhan sekiranya ia lemah?

Dalam perkara ini, apa kebimbangan sebenarnya yang Tok Guru nampak?

Dibimbangi orang Melayu berfikir nagatif kerana kempen-kempen daripada pihak yang mengambil peluang. Kita jawab Muslim di seluruh dunia tidak akan terkeliru kecuali mereka sendiri bodoh. Mereka ini jahil kerana tidak mendapat pengertian yang sah daripada ahli agama.
Dan yang bodoh ini, di mana-mana pun mereka akan ditipu baik di bidang korporat, rumahtangga bahkan dalam urusan harian. Oleh kerana itu, Islam mewajibkan penganutnya beraqidah.
Aqidah bermaksud simpulan, atau tali yang disimpul. Bila tali sudah disimpul, tentunya kukuh. Tetapi oleh kerana orang Islam di seluruh dunia hari ini hanya menerima Islam secara keturunan bukan secara belajar, maka di mana-mana pun mereka ditipu.
Penjajah Eropah merupakan yang paling ke depan dalam menipu manusia sedunia. Mereka ini menipu dari segenap segi, baik dari segi aqidah, ekonomi, dan sosial.

Berdasarkan pengamatan Tok Guru, bentukj penipuan yang macam mana begitu terkesan menimpa umat Islam hingga ke hari ini?

Satu daripada penipuan yang dibawa oleh penjajah ialah agama dan politik adalah berasingan yakni terpisah. Dan dengan dukacitanya Melayu sekular sekarang ini pun membesar-besarkan teori ini yang menyebabkan timbul perasaan kendur dalam hati muslim kerana mereka fikir bahawa agama berbeza dengan pentadbiran negeri.
Politik agama, politik kewangan, termasuklah masalah tadbir negara, ekonomi, rumahtangga, sosial, budaya... apabila perkara ini dimasukkan dalam senarai politik maka yang tinggal di dalam agama hanyalah solat, puasa dan kahwin.
Inilah sahaja perkara yang menyebabkan mereka terasa apabila menunaikan solat akan beroleh pahala, dan meninggalkannya akan mendapat dosa.
Apabila apa yang dikatakan tadi terlibat dengan agama dan agama menetapkan dosa pahala maka masalah pentadbiran dan yang lain-lain tidak akan termasuk dalam agama.

Maksudnya terdapat pemisahan antara agama dan kehidupan yang begitu ketara...

Ya. Macam kalau mencuri pun dapat pahala, kerana untuk mendapatkan duit, merompak pun tidak mengapa, begitu juga dengan menyamun atau merasuah.
Di sinilah mulai longgar pegangan orang Melayu muslim hasil daripada teori yang dibawa oleh orang Eropah yang mengasingkan antara perkara agama (solat dan puasa) dengan masalah politik, mentadbir negeri dan sebagainya.
Itulah sebabnya sekarang ini kenapa orang Melayu Islam kita mulai rasuah, dadah, zina, rogol, bunuh, ragut dan segala jenis jenayah.

Jadi, apa penyelesaian yang Tok Guru nampak bila berdepan dengan fenomena ini?

Tiada cara lain yang dapat menyelamatkan negara dan menyelamatkan rumahtangga melainkan dengan cara kembali semula kepada ajaran yang sebenar.
Iaitu agama dan politik adalah untuk Allah sebagaimana yang kita ikrarkan dalam solat, sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku adalah untuk Tuhan sekalian alam. Bacaan ini adalah bacaan untuk orang Islam di seluruh dunia.

Tadi merupakan impak dari pengaruh Barat hingga meruntuhkan norma-norma umat Islam tapi demokrasi juga datangnya dari Barat. Bagaimana Tok Guru melihat perkara ini?

Antara sifat Allah selain daripada Yang Maha berkuasa adalah Yang Maha Pencipta, al-Khaliq. Sebab itu nama Allah, al-Khaliq. Bila Allah yang mencipta bererti Dia mempunyai kuasa yang mutlak ke atas ciptaanNya. Tiada sesiapa yang boleh pandai-pandai campurtangan dalam urusan hidup.
Kebetulan penjajah apabila datang ke negeri-negeri yang dijajah, mereka membawa teori demokrasi di antara kefahaman yang timbul dalam demokrasi adalah kita berkuasa penuh ke atas negeri yang kita takluki pada pilihan raya yang dimenangi.
Kita hendak buat undang-undang apa pun kita yang berhak. Sama ada untuk mengharamkan yang halal, atau menghalalkan yang haram, kita berkuasa kerana begitulah ajaran demokrasi.
Inilah satu lagi perkara yang menyebabkan ikatan tali Allah tadi semakin renggang. Maka mulalah manusia berebut kuasa tanpa mengira halal-haram, berebut sumber ekonomi, tanpa mengira halal-haram, berebut pangkat tanpa mengira halal-haram.

Adaklah kemelut royalti petroleum yang membadai Kelantan hari ini, berpunca dari pengaruh Barat ini. Mereka berkuasa maka mereka boleh lakukan apa sahaja...

Isu petroleum Kelantan kesemuanya berpunca daripada sini, daripada manusia yang merasakan mereka berkuasa penuh di atas segala sumber, tanpa mengira moral, nilai-nilai murni, kerana masalah yang membabitkan moral dan nilai murni ini tidak mendatangkan hasil ekonomi.
Sedangkan dalam Islam meyakinkan kepada kita bahawa dunia ini setelah dilenyapkan oleh Allah manusia akan dibalas dengan syurga Allah dan neraka kepada sesiapa yang zalim.
Kerajaan Pusat sendiri pun tidak mempunyai setitik minyak, yang pusat mendapat tuah daripada negeri-negeri yang mempunyai telaga minyak.
Tuah daripada Terengganu, Sabah, Sarawak dan Kelantan sejak akhir-akhir ini. Segala peraturan yang kita buat mesti berasas kepada ajaran Allah yang kalau kita buat undang-undang yang bercanggah dengan undang-undang Allah, di akhirat kelak kita akan dibalas sesuai dengan kesalahan-kesalahan kita.

Sepatutnya, bagaimana tindakan Kerajaan Pusat dalam isu ini?

Oleh yang demikian, minyak yang dihasilkan oleh tanah sesebuah negeri mesti diberi terlebih dahulu kepada tuan punya negeri kemudian bolehlah Kerajaan Pusat memintanya.
Dan negeri-negeri tentunya bersedia untuk memberikannya. Ini merupakan perkara asas. Tidak boleh Kerajaan Pusat ambil minyak orang lain, kemudian hendak beri kepada negeri ini dengan nama wang ihsan.
Ini merupakan keadaan yang terbalik. Negeri yang memberi wang ihsan kepada Kerajaan Pusat bukannya mereka (Kerajaan Pusat) berikan wang ihsan kepada negeri. Itu merupakan asas kepada keadilan.

Apa pandangan Tok Guru mengenai cadangan Dato' Seri Anwar Ibrahim yang ingin menganjurkan dialog interfaith dengan beberapa agama di bawah anjuran Pakatan Rakyat?

Islam memang membuka ruang dengan seluas-luasnya untuk berdialog dalam apa sahaja isu. Cuma dialog pada pandangan saya, kalau orang Islam iaitu memberi keterangan penuh bahawa Islam sahaja agama langit berdasarkan hujah-hujah tadi.
Islam sahaja yang menjadi agama langit sekarang ini. Allah itu satu, misalnya bandingkan keadaan orang yang mengangkat barang yang berat dalam keadaan tenaga dua atau tiga orang, tetapi seorang lagi mengangkatnya bersendirian. Mana yang lebih gagah antara yang seorang tadi dengan yang seorang?
Mula-mula dari segi matematiknya, bilangan ini bermula dari nombor tiga atau nombor satu? Mula-mula kosong, selepas itu datang satu, dua dan tiga.
Soalnya, Islam letak Allah itu satu. Yang lebih daripada satu ini kerana apa? Apa perlu Allah lebih daripada satu? Kalau lebih daripada satu, kita kembali yang tadi pula sama ada yang lebih daripada satu itu sama gagah, maka akan berlaku pertengkaran.
Seperti mana firman Allah yang bermaksud, kalau Tuhan itu lebih daripada satu, maka langit dan bumi ini akan hancur. Kemudian, ianya kelihatan seperti tidak logik iaitu bagaimana hendak dikatakan gagah dalam keadaan yang ramai.
Rasulullah saw dalam surat-surat kirimannya kepada raja-raja zaman dahulu yang belum memeluk Islam, semua sekali menyebut ayat al-Quran yang bermaksud, Hai ahli kitab! Marilah berhimpun kita cari titik pertemuan, kita jangan puja selain daripada Allah.
Itu dari segi aqidahnya. Yang keduanya, jangan mempertuhankan dirinya antara satu sama lain, mesti patuh kepada Allah yang Esa.
Tetapi saya lebih suka berdialog dengan Umno terlebih dahulu bagi menyelesaikan masalah dengan Umno. Kenapa Umno menolak Islam?

Kenapa berdialog dengan Umno, Tok Guru utamakan?

Sebabnya, apabila mereka menolak Islam bererti mereka menganggap Islam ini cacat, yakni ada kelemahan, dan tidak sempurna. Bila Islam cacat, Nabi Muhammad, Jibril, dan Allah sendiri turut cacat. Saya lebih suka selesaikan masalah dengan Umno lebih dahulu. Kenapa Umno tolak Islam?
Betulkah Islam ini cacat? Bila Islam cacat, Nabi Muhammad pun cacat. Selepas selesai masalah dengan Umno barulah kita berbincang dengan orang lain. Umno ini seumpama rumahtangga orang Melayu.
Oleh yang demikian, dalam panel untuk berunding isu ini, Umno tiada hak kerana ia sendiri mencacatkan, memperlekehkan Islam.

Adakah kerana Umno suka berpura-pura dalam perkara Islam?

Sebab itu Umno tidak memperjuangkan Islam. Mereka hanya berpura-pura. Kepura-puraan ini berlaku sejak zaman Rasulullah lagi. Masjid Dhirar merupakan contoh yang paling utama. Begitu juga dengan peristiwa hijrah. Hijrah daripada Makkah ke Madinah. Ada hijrah kerana Allah dan ada yang berhijrah berpura-pura kerana menurut tunang dan perniagaan.
Bila ramai penduduk Mekah lari ke Madinah maka pasaran mereka di Mekah semakin berkurangan kerana pelanggan mereka semuanya lari ke Madinah. Jadi ini merupakan kepura-puraan. Itu merupakan dua perkara.

Jadi Tok Guru lebih berminat untuk berdialog dengan Umno terlebih dahulu. Begitu?

Pada pandangan saya, dalam isu agama ini kita bincang dengan Umno terlebih dahulu. Selebihnya terpulang kepada Anwar jika beliau ingin menganjurkan dialog tersebut.
Dalam sepotong ayat al-Quran yang ditulis oleh Rasulullah kepada raja-raja Parsi, Kisra, Rom, Habshah (Najasyi), Mesir dalam surat-surat baginda kepada mereka menggambarkan Islam begitu toleransi dengan meminta semua ahli kitab yang mengambil satu titik pertemuan iaitu kita jangan puja selain Allah. Kedua, jangan mempertuhankan antara satu sama lain.

Krisis antara KeADILan dan DAP di Pulau Pinang agak runcing. KeADILan ingin mengkaji semula kerjasama dengan Pakatan Rakyat terutamanya DAP? Apa sikap Tok Guru...

Saya tidak suka masuk campur parti orang lain. Tapi apa erti kita buat pakatan kalau kita hendak rombak semula. Dalam masalah kelemahan PKR dan DAP ini, soalnya kenapa dalam parlimen baru-baru ini semasa undi bajet hanya terdapat tiga orang sahaja majoroti undi belah itu.
Ke mana perginya yang lain? Apakah puncanya kesemua hal ini kalau tidak kerana ada rasa kurang berpuas hati? Ke manakah perginya ahli parlimen yang lain?
Ini merupakan suatu perkara yang memalukan. Kalau hendak dikira perkara yang tidak puas hati, di mana-mana pun wujud rasa tersebut. Sedangkan suami-isteri pun timbul rasa itu sehingga bercerai.
Adik beradik pun bertengkar, begitu juga dengan parti politik. Bagi kita sebagai manusia yang memahami politik, apabila kita tidak berpuas hati kita kena rujuk kepada salurannya.
Ada saluran yang disediakan, bukan mendedahkan kepada media bagi menyelesaikan masalah tersebut. Itu bukan suatu cara yang profesional. Berunding lebih baik.
Di mana-mana... Tunku Abdul Rahman semasa menjadi Presiden Umno di akhir hayatnya, keluar Umno dan menyertai Semangat 46.
Dato Asri, Presiden PAS juga di akhir hayatnya menubuhkan parti Hamim, Dr Mahathir yang keluar parti Umno, kemudian masuk semula.

Adakah Tok Guru melihat 'kekecohan' ini sebagai masalah peribadi individu, budan soal dasar?

Saya perhatikan apa yang timbul dan kecoh sekarang ini adalah berpunca daripada masalah peribadi dan melibatkan orang-orang tertentu. Ini bukan cara politik.
Kalau kita hendak mencari peribadi yang kita puas hati sepenuhnya, mana ada di dunia ini. Boleh jadi ini (berlaku) disebabkan oleh unsur-unsur masa. Maknanya oleh kerana Pakatan Rakyat ini baru berusia setahun jagung, belum biasa menempuhi gelombang fitnah maka berlakulah perkara-perkara seperti ini.
PAS di zaman dahulu, semasa mula-mula timbul, melompat parti ini suatu perkara yang senang. Dalam awal tahun 1960-an, wakil-wakil rakyat PAS melompat ke sana-sini.
Ada yang dibawa ke Kuala Lompur untuk melompat. Ada yang apabila pulang semula, melompat semula kepada PAS. Tetapi sekarang ini, alhamdulillah PAS telah mantap dan sudah dewasa.

Apakah Tok Guru melihat sekarang ini, wakil rakyat PAS telah benar-benar bebas dari gejala 'lompat parti' atau 'kena beli'?

Sebelum pilihan raya baru-baru ini, kita dapati lebih kurang lima wakil rakyat PAS Kelantan diusaha untuk disogok wang berjuta-juta tetapi tidak melompat kerana mereka yakin dunia ini tidak kekal, yang kekal ini adalah akhirat.
Oleh kerana yakin dengan aqidah ini... apalah dapat dibuat dengan wang berjuta-juta. Firaun pun mati, Abu Jahal pun masuk kubur, segala harta benda tinggal di atas dunia, yang kekal hanyalah syurga dan neraka. Atas aqidah inilah PAS sudah mulai mantap, kukuh dan tidak melompat.

Lembaga Disiplin PAS telah pun menjatuhkan hukum terhadap Dato' Hasan Ali dan Khalid Samad. Suatu yang ditunggu-tunggu, keputusannya. Apa reaksi Tok Guru?

Disiplin ini diputuskan oleh lembaga dan setiap ahli serta jawatankuasa mesti patuh kepada peraturan. Mana boleh tindakan itu dibuat kalau tidak bersalah dan kenyataan ini dibuat setelah begitu lama bermesyuarat dan membuat penyelidikan.
Kalau ada yang rasa tidak berpuas hati itu adalah perkara biasa. Sedangkan orang bercerai suami isteri pun ada rasa yang tidak puas hati.
Dalam Islam telah ada contohnya. Waktu kahwin bukan main lagi kita sambut kenduri dengan meriah, tetapi bila nak bercerai... jadi jugak.
Mana nak cari di dunia ini perkara yang puas hati? Selagi manusia duduk di atas dunia ini maka mereka tidak akan berpuas hati selama-lamanya.
Nak puaskan nafsu manusia semuanya itu adalah suatu perkara yang mustahil. Tetapi titik pertemuan mesti ada. Di mana-mana zaman pun berlaku. Yang pastinya kalau kita tidak buat salah, mana boleh lembaga ambil tindakan. Dalam Umno pun ada tindakan, begitu juga dalam PAS.

Tiada ulasan: