KLIK JOM FOLO DI SINI

Rabu, Februari 25, 2009

Pertemuan Imam Emran dan keghairahan penduduk Lambor Kanan menantikan ketibaan Nizar Jamaluddin!

Berbual tentang politik semasa bersama Imam Emran Hj Ahmad (baju Melayu biru) di rumah saya, di Kg Lambor Kanan, Parit Perak pada Hari Raya Cina baru-baru ini


PADA 22 Feb lalu, Menteri Besar, Dato' Seri Nizar Jamaluddin tidak berkesempatan untuk datang solat Maghrib dan menyampaikan Kuliyah Maghrib di Masjid Redzuaniah, Lambor Kanan , Parit. Rakan saya, Imam Emran adalah imam tetap di masjid tersebut.

Sewaktu PAS menang di Parlimen Parit pada PRU 1999 dulu, Imam Emran adalah Pembantu Khas (PA) kepada Ahli Parlimen, Ustaz Basir Rahmat dan saya sebagai Setiausaha Politiknya. Kekuatan PAS Parit waktu itu cukup utuh dan tidak digugat dengan persempadanan baru menjelang PRU 2004. Ustaz Basir menjadi 'giant killer' kerana dapat menumbangkan Dato' Seri Megat Junid Megat Ayub, Menteri Hal Ehwal Pengguna.

Imam Emran memberitahu saya, Nizar berada di Tanjung Malim memenuhi undangan masyarakat di sana dan tak dapat datang ke masjid Lambor Kanan. Tetapi katanya, selepas itu Nizar akan berkejar ke Markaz PAS Titi Gantung di Bota, Parit, Perak untuk berceramah. Beliau tak dapat ke sana kerana hujan turun agak lama.

Namun tempat Nizar di Masjid Lambor Kanan digantikan oleh SU Politiknya, Misbahul Munir Masduki. Beliau menyampaikan tazkirah sebagai pengisian dan ukhwah.

Penduduk yang tidak dimaklumkan lebih awal, menunggu Nizar penuh sabar. Sekitar 250 orang menunggunya penuh ghairah. Mahu bertemu muka, kata mereka. Penduduk Lambor sudah jauh berubah berbanding 20 tahun lalu dari segi pegangan politik mereka. Dulu mereka kuat BN tetapi sejak semenjak dua menjak ini, kian luntur kepercayaan mereka kepada BN.

Imam Emran Haji Ahmad, imam besar masjid tersebut, adalah orang yang sering memaklumkan info setempat kepada saya sejak sekian lama. Pengaruhnya, boleh dikatakan melata di pelusuk kampung dalam Kg Lambor Kanan itu. Beliau mengajar kitab untuk kaum ibu di surau-surau dan masjid.

Pada Hari raya Cina baru-baru ini, Imam Emran ada datang bersembang panjang dengan saya di rumah, di Kg. Teluk Bedayung Lambor Kanan. Rumah itu telah lama tidak berpenghuni. Sesekali balik kampung, di sinilah tempat kami berborak. Banyak yang diceritakan dari hal politik setempat hinggalah menerjah ke Bangunan SUK, sebelum digodam BN....

2 ulasan:

مسلمات فاريت berkata...

InsyaAllah ....lain waktu kita akan arrange MB DSIrNizar ke Lambor..Dah paham benr gaya oghang lambor..

Hanil_Lambo berkata...

Yelah ~
kemenangan itu sentiasa bersama orang yang berjuang kerana Allah.
Dalam filem hindustan pn hero kalah dulu